Hoe vaak zadel aan laten passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poeliwoepi

Hoe vaak zadel aan laten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:54

Ik heb een groot paard ( 1,80 )
Toen ik hem bijna een jaar geleden kocht was het vel over bot.
Nu begint het jonge bloempje een gespierde machomen te worden.
Ik heb de eerste maanden 3 zadels gehad.
Met de laatste rijd ik nu nog. Dit is een behoorlijk prijzig zadel van BR.
Hij is echter al 6x aangepast ( in 9 maanden tijd )
En nu heb ik het idee dat hij alweer niet goed ligt!!:S

Is dit een vaker voorkomend probleem? Of ligt het puur aan het zadel/ zadelmaker?

Graag jullie mening hierover!

Anoniem

Re: Hoe vaak zadel aan laten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:59

hier is mijn zadel afgelopen jaar 4 keer aangepast. Maar als je paard erg mager was toen je hem kocht en daarna is aangekomen en spieren heeft opgebouwd. Dan kan het idd zo zijn dat het zadel vaak aangepast moet worden.

Een boomloos zadel kan een goede tijdelijke oplossing zijn

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:05

De laatste zadelmaker zei tegen mij.
Als je zadel goed ligt moet je er niets aan veranderen. een aangepast of een nieuw zadel geeneen zadel kan ooit 100% liggen.
Maar je moet altijd streven naar zo goed mogelijk.
Ik had mijn zadel laten aanpassen door de winkel die het voor mij hadden aangepast.
Ze hadden het helemaal verputst en knoer hard opgevuld.
Toen kwam ik bij een opgeleide zadelpasser ik moest er 150 km voor rijden.
Ze heeft al de vulling eruit gehaald goede kwaliteit vulling in gestokken. De vulling is nu heel zacht .
Zodat het zadel zich ook kan vormen naar de rug waar nodig is.
Ik vrees dat jou zadel niet goed opgevuld is.
Je merkt het echt wanneer het goed is .
Dus zoek een goede zadelpasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:54

carrotje schreef:
De laatste zadelmaker zei tegen mij.
Als je zadel goed ligt moet je er niets aan veranderen. een aangepast of een nieuw zadel geeneen zadel kan ooit 100% liggen.
Maar je moet altijd streven naar zo goed mogelijk.
Ik had mijn zadel laten aanpassen door de winkel die het voor mij hadden aangepast.
Ze hadden het helemaal verputst en knoer hard opgevuld.
Toen kwam ik bij een opgeleide zadelpasser ik moest er 150 km voor rijden.
Ze heeft al de vulling eruit gehaald goede kwaliteit vulling in gestokken. De vulling is nu heel zacht .
Zodat het zadel zich ook kan vormen naar de rug waar nodig is.
Ik vrees dat jou zadel niet goed opgevuld is.
Je merkt het echt wanneer het goed is .
Dus zoek een goede zadelpasser.

Dan heb je het over de vulling. Maar in mijn geval(en dat van de ts denk ik ook) werd de boom steeds de smal of juist te breed. Daar kun je met goede vulling niets aan veranderen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:57

Is normaal, een paard dat zo verander in zijn bespiering. Vraag is wel of de boommaat nu nog wel goed is als hij zo gegroeid is.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:11

Een paard kan zeker een boommaat of wat groeien in een korte tijd :j
Ik heb vroeger een paard gehad dat begon met een boommaat 28 en zat na 1,5 jaar op een boommaat 33! Ook erg mager en ingevallen met de koop en met de juiste voeding en training groeide hij flink.
Ik ben bang voor je dat er niets anders opzit dan toch weer samen met de zadelmaker te kijken of er nog een beetje rek zit in je BR zadel en anders naar een ander alternatief te gaan zoeken (ander zadel)
Ik heb in die tijd zomaar 6 zadels versleten aan hem(allemaal 2de hands dus eigenlijk geen verlies gelukkig) maar het is een leuk kostenplaatje en vooral frustrerend als je net een lekker zadel hebt dat je na een maand of 2-3 alweer kan inruilen voor het volgende..

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:27

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk zelf inderdaad dat het een combinatie is van boom ( die nu bijna niet meer groter te maken is ) en vulling. Hij begint nu nameljik te groeien bij z'n schoft, net achter z'n schouder qua bespiering.
Het is alleen frustrerend dat dat zadel bijna net zo duur was als mn paard met aanschaf. en ik dan nog om de 2-3 maanden het moet laten aanpassen. En aangezien het paard ook nog eens snel rug problemen heeft, moet ik er ook optijd bij zijn, anders kan ik weer fysio en al erbij gaan halen...
Maar het is dus niet anders:(

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:47

Om diverse redenen ben ik fan van Bates, die zadels zijn makkelijk aan te passen voor heel veel paarden ruggen.
Mijn eerste kocht ik voor mijn jonge paard, daar had ik ook in een jaar tijd al 3 zadels op gehad maar nix lag lekker of bleef lekker liggen.
Dit paard bleef ontwikkelen in zijn bouw en bespiering. Regelmatig verwissel ik de boom en wel of niet opvul kussentjes er bij.

Hoe dan ook ben ik van mening dat zeker bij een jong paard je heel regelmatig je zadel moet aanpassen. Die rug van je paard is steeds aan het ontwikkelen. Of je nu fanatiek traint of alleen maar in het bos hobbelt. Als ik naar me zelf kijk en naar de kleren waar ik me lekker in voel en de schoenen waar ik lekker op loop, wisselt dat ook met enige regelmaat.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:50

Ik moet mijn zadel ook regelmatig aan laten passen.
Mijn paard is het afgelopen jaar ook mega gaan groeien in zijn bespiering en ook nog in zijn skelet.
Ik laat uit voorzorg iedere 3 of 4 maanden de zadelmaker komen.
Ik heb namnelijk ook nog het probleem dat mijn paard heel erg extreem reageerd als het zadel niet meer lekker ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:08

Raja schreef:
Ik moet mijn zadel ook regelmatig aan laten passen.
Mijn paard is het afgelopen jaar ook mega gaan groeien in zijn bespiering en ook nog in zijn skelet.
Ik laat uit voorzorg iedere 3 of 4 maanden de zadelmaker komen.
Ik heb namnelijk ook nog het probleem dat mijn paard heel erg extreem reageerd als het zadel niet meer lekker ligt.

Liever dat je paard extreem reageert dan niet reageert.. De mijn reageert namelijk niet op een minder lekker passend zadel. Dus heeft de mijne inmiddels drukplekken(wat erg lelijk is). Omdat hij gewoon niet aangeeft dat het niet meer lekker zit. En ik niet kan zien of het zadel nog goed ligt. uiteraart wel de over duidelijke dingen maar verder niet.