[WN] Beenbeschermers: 3 in 1 of 'normale' peeskappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Beenbeschermers: 3 in 1 of 'normale' peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:35

Wat is nou goed voor de bescherming van de paardenbenen?
Peeskappen of 3 in 1 beschermers? Of iets anders? Waar ligt jullie voorkeur (voor en achter)?
Skidboots voor 't stoppen en kniebeschermers voor 't spinnen even daargelaten ;)

Zelf rij ik standaard mijn training met peeskappen om de voorbenen.
Afhankelijk van wat we doen ook wel eens met strijklappen achter en/ of springschoenen.

Maar ik zie steeds vaker die 3 in 1 beschermers; zijn die 'beter'? Wat is daar het voordeel van?
Persoonlijk lijken ze me een beetje slap en warm en niet geschikt voor een natte buitenbak...?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 02-02-11 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:44

Ik vind die 3-in-1 dingen eigenlijk ondingen. Ze worden erg warm, nemen vocht op en worden dus zwaar. Zit geen harde plaat in om pezen tegen achterbenen te beschermen en geven vaak ook bar weinig steun. Doe mij maar gewoon goed passen peesbeschermers en eventueel springschoenen.

quarterH

Re: Beenbeschermers: 3 in 1 of 'normale' peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:34

ik vind de 3-in-1 prima voor in de winter. in de zomer vind ik ze persoonlijk te warm (voor het paard dan :P ). ze zijn vaak nat bezweet (zelfs de elite van pc).
dus ik gebruik liever de davis splint boots. goede bescherming maar niet hard (harde rand tegen pees en dan een knal erop kan ook nooit goed zijn) en zijn goed schoon te maken en niet te warm.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:56

Die Davis Splint Boots heb ik nog nooit in handen gehad.
Kun je me uitleggen hoe de achterzijde eruit ziet? Ik bedoel: hoe wordt de pees beschermd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:59

Afbeelding

Dit zijn Davis splint boots, niet echte peeskappen.
Drie in een beschermers beschermen de pees ook niet bij een echte trap op de pees.
Ik gebruik zelf strijklappen, heb wel PC SMBII, maar gebruik die maar sporadisch.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:03

Zelf denk ik dat beenbescherming met name belangrijk is om de pees te beschermen.
Vandaar mijn voorkeur voor peeskappen. Maar is dat wel een goede conclusie?

De splintboots: op welke wijze beschermen deze het been? Moet ik dat zien als ondersteunend?
Of meer beschermend (bijvoorbeeld tegen aantikken ofzo)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:05

De Davis splint boots zie ik als beschermend en niet ondersteunend.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:23

Ik ben de drie in 1 gaan gebruiken omdat ik geen bellboots kon vinden die niet gingen draaien ondanks alle no turn bobbels etc. Ik ben er tevreden over.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:37

Ik gebruik geen 3 in 1 beschermers. Ik vind het onhandige, lompe dingen.
Wel heel tevreden over de PC en vooral de Davis boots. Ik gebruik ook vaak gewoon werkbandages.
Allemaal in combinatie met bell boots indien nodig.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:14

Vindt die 3 in 1 ook niks. De benen worden er veel te warm onder. Ben erg tevreden over de Davis boots. Zijn ook gemakkelijk in het gebruik.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:33

Ik vind die Davis Boots er zo vormloos uitzien.. Hebben ze wel een goede pasvorm?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:19

Een te goede en nauwsluitende pasvorm is funest en zorgt voor heel veel warmte.
Ik heb de Davis splint boots ook gebruikt maar het plastic wordt na verloop van tijd hard en zorgde bij mijn merrie voor schuurplekken aan de rand van de boots.

Tegenwoordig heb ik een goedkopere versie strijklap a 13,95 pp en die doen het ook goed.
Dus waarom zou ik het bijna 5 voudige voor een stel Davis neertellen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:47

hoe oud waren ze dan toen ze hard werden? ik heb daar namelijk (nog) geen last van

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 09:31

Goeiemorgen! Dank jullie wel voor het meepraten!

Ik vraag me af; beschermen de Davis splint boots het been beter dan 'gewone' peeskappen?
Uit de foto's lijkt mij dat die splint boots misschien meer rondom beschermen, al vraag ik me af of ze de pees genoeg beschermen tegen een flinke tip.
Daar lijken peeskappen me dan weer meer geschikt voor. Wat vinden jullie?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:38

Ik heb al 15 jaar de 3 in 1 van PC.
Tuurlijk worden de benen warm maar ik vinmd dat echt een hype van de laatse tijd, natuurlijk wordt er nu wel naar gekeken, gemeten en dat is alleen maar goed !! Maar in de 16 jaar dat ik mijn paard heb en hem destijds in training had staan, shows heb gereden, veluwe-trail van een week, lange vakanties etc met hem heb gedaan heeft hij nog nooit een blessure opgelopen oid van de wamte van deze beschermers.

En beschermers zijn natuurlijk alleen ter bescherming van invloeden van buitenaf zoals aantikken etc en een verstapping van een paard van 500 kilo lost zo'n lapje niet op.
Maar júist die complete bescherming vond ik belangrijk voor die lomperd van mij die rustig zichzelf aantikt, zijn voetjes niet optilt voor takken, bomen etc...stappen door zwaar zand en zichzelf raken...

Ik vind ze juist makkelijk omdoen, alleen plakt het klitteband altijd zo als ze nieuw zijn.... Gewone peeskappen vind ik veel meer draaien en zo...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:53

persoonlijk vind ik het een illusie te denken dat je de pees echt beschermd door er een stom stukje plastiek rond te doen... beschermers helpen hoogstens tegen strijken of dingen van buitenaf.
ik heb beschermers (3 in 1 trouwens) liggen voor als ik bijvoorbeeld op spins wil oefenen omdat ze dan al eens makkelijker met de voorbenen langs mekaar strijken.
ook bij een gewone peesbeschermer denk ik persoonlijk dat je de beschermende functie ervan niet groter moet inschatten dan ze is...

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:02

Cassidy schreef:
Een te goede en nauwsluitende pasvorm is funest en zorgt voor heel veel warmte.
Ik heb de Davis splint boots ook gebruikt maar het plastic wordt na verloop van tijd hard en zorgde bij mijn merrie voor schuurplekken aan de rand van de boots.

Tegenwoordig heb ik een goedkopere versie strijklap a 13,95 pp en die doen het ook goed.
Dus waarom zou ik het bijna 5 voudige voor een stel Davis neertellen?

Ja dat klinkt wel logisch. Maar aan de andere kant lijkt mij dat een minder goede pasvorm juist weer voor irritatie zorgt. Ik heb zelf ook de SMB Elite, pony heeft hele fijne beentjes, dus ik weet niet of die Davis boots dan wel fijn zouden zijn voor haar! Maar heb mezelf inderdaad ook al af zitten vragen of het niet te warm wordt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:09

voor zover ik iets van de westernsport ken (so correct me if i'm wrong), zou ik denken dat de kans op het aantikken van de voorpezen met het achterbeen vrij klein is en dat je vnl beenbescherming gebruikt ter voorkoming van strijk en schuurwondes tijdens het spinnen ofzo...

ik ben een dressuurmuts, maar heb zelf liever 3-in-1 beschermers of niets tijdens het trainen van zijgangen dan peesbeschermers, omdat deze door de half open kant makkelijker "haken"

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:09

@ Elcamino: ja, die afwezig tussen complete bescherming en alleen peesbescherming probeer ik te maken. Zelf rij ik nu een jonkie; dus lekker nog uit balans.
Maar die van mij tikt echt nog wel eens aan, dus ben een beetje bang dat die 3 in 1 dingen dan niet genoeg beschermen en ik dus dan beter een peeskap om kan doen.
Wat is jouw ervaring daarmee? Draaiende peeskappen heb ik zelf geen last van.

@ Kynshiri: nee, die illusie heb ik ook niet :) Ik zoek de beste oplossing voor handen. Vandaar de vraag of hardere peeskappen beter beschermen dan 3 in 1 dingen.
Bij het gewone werk. Aan spins en stops zijn wij nog laaaang niet toe ;) vandaar dat ik kniebeschermers en skidboots ook even buiten beschouwing laat. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:57

ik rij ook een jonkie, nou 5 maar nog niet lekker bevestigd. Tikt ook aan , met name bij zijgangen oefenen. Zie schuurplekjes zitten op de beschermers, ik denk dat ze goed beschermern.
Allleen: ik heb óók wel eens gehad dat mijn oudere paaqrd zichzelf goed raakte en ik had een complete scheur achterop de prof. choice zitten, bijna geheel door !! Nu was ik echt blij dat ik ze om had !! Weet ook niet of een gewone peeskap heel gebleven was... maar grote impact trekt hij dus niet.
Ik vind ze lekker zitten en erg mooi gewoon.