Vraagje over het driepunts singel systeem van Anky zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knijn7

Vraagje over het driepunts singel systeem van Anky zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:45

Ik kan een ANKY classic dressuurzadel overnemen van iemand. Onlangs zijn alle singelstoten vervangen, zie eerste foto (is een foto van het betreffende zadel).
Alleen vraag ik mij nu af of het vervangen van alle singelstoten nu op deze manier niet ten koste is gegaan van het driepunts singel systeem. Dit zit (als ik dit goed gegoogled heb :? ) wel op het orginele zadel, zie tweede foto (is een plaatje van internet) Ik weet dat de bedoeling van dit singelsysteem is dat je ook de achterkant van het zadel meer naar beneden (vast)trekt en dus een gelijkmatiger verdeling van druk krijgt. Maar is dit effect nog hetzelfde nadat de singelstoten zijn vervangen? Of zal dat niks uitmaken of hoe zou ik dit zelf kunnen oplossen? Of is dit een "slechte" vervanging van de singelstoten?

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop maar dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven.

ZusJacobs

Re: Vraagje over het driepunts singel systeem van Anky zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:47

Sowieso lijkt de hele singelstoot verplaatst, kan er verder weinig over zeggen (geen kennis van) maar lijkt mij niet helemaal de bedoeling..

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:50

ook geen kenner mara het lijkt me dat die tweede singelstoot nu te ver naar achter zit omdat hij niet meer bijelkaar gehouden word door dan middelste stukje op de 2de foto.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:52

Daarom denk ik zelf ook dat het hele effect van het driepunts singel systeem weg is. Maar ik heb hier ook te weinig kennis over.

Ik vraag mij af of dit wel een goede koop zal zijn? :?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:47

ik zou me afvragen wat er met het zadel gebeurt is dat er op die manier singelstoten vervangen zijn. Als de stoten nml alleen versleten waren hadden ze enkel dat onderste stuk hoeven te vervangen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:51

Het achterste aanhechtingspunt van de achterste singelstoot lijkt nog op dezelfde plek te zitten als origineel, maar het voorste aanhechtingspunt is verdwenen waardoor deze heel anders inwerkt dan origineel. Maar ook de voorste singelstoot is verder naar voren geplaatst.

Ik ben ook verre van een expert, maar mijn kennis van hefboomwerking zegt mij dat dit zadel nu op een hele andere manier werkt dan dat het origineel ooit is ontworpen.

Dat wil niet zeggen dat het zadel slecht is. Als deze aanpassing op een goede manier is uitgevoerd en het werkt ook voor jou paard hoeft het geen enkel probleem te zijn, maar de originele werking is er niet meer.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:56

Caira schreef:
ik zou me afvragen wat er met het zadel gebeurt is dat er op die manier singelstoten vervangen zijn. Als de stoten nml alleen versleten waren hadden ze enkel dat onderste stuk hoeven te vervangen.

Ja dat denk ik ook. Anders even vragen aan de aanbieder
Maar hoe oud is het zadel en had hij wel een driepuntsysteem??? Anky mailen ;) ???
Laatst bijgewerkt door hokke op 01-02-11 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:56

Ik heb een fries met een iets holle rug , op de manier zoals jouw singelstoten zitten heeft de zadelmaker ook mijn zadel gemaakt zodat het zadel minder snel gaat klapperen op zijn rug ( mijn zadel is aangemeten etc dus past prima ,maar mijn paard heeft een lastig model rug ) Op zich is er dus niets mis mee. Mits het goed past op je paard

ik zie nu pas dat de voorste singelstoot idd ook naar voren is geplaatst , dat is bij mij niet zo.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:36

Een driepunt wordt regelmatig omgebouwd naar een normale ophanging. Daar is dus niets geks mee. Maar of het voor jou paard werkt dat is natuurlijk niet te zeggen vanaf hier.

Het is voor een zadelmaker heel makkelijk te herstellen(als de zadelmaker die dit heeft gedaan het een beetje netjes heeft gedaan) dus ik zou niet te bang zijn voor een slechte koop, en wellicht is dit juist wel de beste plek voor de stoten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:42

Er is wel iets aparts gebeurd met de singelstoten áls het zadel echt zo was als de foto die jij post.
Voor het vasttrekken van de achterkant, dat kan nog steeds..

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:50

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wel wat mee.
Ik zal de aanbieder van het zadel eens vragen waarom ze vervangen zijn.

Ik ga vanmiddag het zadel passen op mijn paard, ben benieuwd of het past en of de singelstoten op deze manier ook voor mijn paard werken.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:26

Het zadel lijkt goed te liggen op mijn paard, en het rijd ook heerlijk :D
Morgen nog even aan mijn instructeur vragen wat hij ervan vind.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:33

Het singelsysteem is waarschijnlijk door de zadelmaker voor het paard is aangepast waar het op lag. Of dit ook voor jouw paard gunstig is moet je even bekijken maar je kan nu niet meer echt spreken van een 3-punts systeem.