[WN] Tom Balding bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Tom Balding bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:47

Mijn dochter haar quarter heeft een "moeilijke" mond. Ze houdt niet van het schaareffect van een bit, en verdraagt geen baby-correctional die dubbel scharniert. Het bit mag ook niet te dik zijn, dat wil ze ook niet. Ze wil geen rubber oid. Ze moet wel gereden worden op een shank. Daar heeft het paard ansich geen problemen mee, ik vind gewoon geen gepast mondstuk. Ze heeft nu een babyshank met enkel gebroken snafflemondstuk in rvs met copper inlay. Dat gaat redelijk wel, maar van zodra het bit gaat "scharen", doet ze haar hoofd omhoog. (ook met een gewone snaffle, dus het ligt niet aan de shanks)
Nu zag ik op de site van Tom Balding een mondstuk wat mij erg aanstaat, en wat gecombineerd kan worden met een kleine shank.
Heeft er iemand ervaringen met Tom Balding Bits and Spurs ? Ze zijn namelijk nogal aan de prijs, dus het moet wel goed zijn. Ik heb namelijk geen zin in alweer een duur en compleet onbruikbaar bit.
Het gaat over het mondstuk "Dr Tom", gecombineerd met een kleine shank.
http://www.tombalding.com/mouthpieces.htm

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:54

Heb je ook al eens een helemaal vast bit geprobeerd, waar dus niks van scharniert?
het mondstuk niet en de scharen niet

DubbelFun

Re: Tom Balding bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:08

Dat is toch een gewone 'dog bone' ?? Die heb je wel in goedkopere uitvoeringen als van dit merk.
Ken je trouwens de Mullen Barrel van Myler of de hierop gelijkende Billy Allen ??
Die scharnieren minimaal en worden 'vast' bij de minste teugeldruk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:32

Mijn pony met moeilijke mond (laag verhemelte en weinig ruimte) loopt nog steeds het lekkerst op een simpele mullen mouth shank die ik een aantal jaar geleden bij de hipporama haalde. Ik weet niet of die nog in de collectie zit. (snel rondje google leverd ook zo niks vergelijkends op helaas)
Als de merrie geen dubbel scharnierend bit verdraagt in snaffle vorm, zal dat met shank ook niks worden. Daarnaast is de combi gebroken mondstuk en hefboom vaak onduidelijk qua signalen. Een paard wat kennelijk op bewegende delen van het mondstuk zo sterk reageerd zal dan met die combi eerder pas echt in verzet komen.
Ga opzoek naar een ongebroken of andersinds vrijwel ongebroken en dus stil (voor paard voorspelbaar) mondstuk. Misschien dan een low port mondstuk geaccepteerd wordt, dat zou nog het dichtst bij een mullen mouth komen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:37

Hebben jullie foto's van dergelijke mondstukken ? Een lowport grazer heb ik, maar nog niet geprobeerd. Is een goede tip, Tamary !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:41

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:51

Heb voor mijn paard dit bit.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:17

sevke schreef:
Hebben jullie foto's van dergelijke mondstukken ? Een lowport grazer heb ik, maar nog niet geprobeerd. Is een goede tip, Tamary !

Net even gemaakt:
Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:46

Dank je. Dit is nog rechter dan een lowport. Ik heb het vermoeden dat ze heftig reageert als er "iets" tegen haar verhemelte komt. Een dubbelgebroken snaffle ging wel redelijk goed, maar ik moet echt een shankbit hebben.
@DD : zo eentje heb ik. Identiek dezelfde, ook van myler. Ook bij haar geprobeerd. Vond ze niet fijn. Het is echt een moeilijke mond. Ze heet een kleine mond, en dikke tong. Het is een hele zoektocht. Bitloos is ook geen optie. Daar is ze niet nageeflijk genoeg op, en het is de bedoeling dat ze shows gaat rijden, dus dat wordt hem ook niet.
@marcella : aan zoiets had ik ook gedacht, maar ik vind het middelste rollertje nogal dik.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:57

TB bitten zijn erg duur maar schijnbaar ook erg goed! hoor er veel goeds over.

maar denk naar je verhaal te luisteren dat zoiets als tamary laat zien wel eens goed kan werken.
zowiezo is dubbelgebroken (dus de mr tom) volgens mij niet toegestaan als bit op shows (afhankelijk van vereniging uiteraard maar zou je dan moeten checken)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:08

Dat rolletje vind die van mij geweldig of ik heb gewoon een maf beest. Had een keertje dat ik een raar geluid uit zijn mond hoorde. Bleek dus dat hij rolletje op zijn hardst aan het ronddraaien was. :')

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:13

Zou je dat denken ? Dat dubbelgebroken niet showlegal is ? Dat zou wel dikke pech zijn natuurlijk.
Ik vond er niet direkt iets over in de rulebook. Donut en cathedral mogen niet, dat weet ik wel zeker.
Maar mijn babycorr. is eigenlijk ook dubbelgebroken, en die mag iig wel. Is deze :
Afbeelding

edit : heb het even nagekeken en het rulebook vermeldt het volgende :

The mouthpiece may be two or
three pieces. A three-piece, connecting ring of 1 1/4” (32 mm) or less
in diameter, or a connecting flat bar of 3/8” to 3/4”(10 mm to 20
mm) measured top to bottom, with a maximum length of 2” (50
mm), which lies flat in the horse’s mouth, is acceptable

Het mag dus wel.
Laatst bijgewerkt door sevke op 01-02-11 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:21

dubbel gebroken snaffle mag naar weten iig niet bij aqha. daar zit jij niet aan gebonden maar is vaan bij de organisaties hetzelfde

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:28

quarterH schreef:
dubbel gebroken snaffle mag naar weten iig niet bij aqha. daar zit jij niet aan gebonden maar is vaan bij de organisaties hetzelfde

VLP volgt de AQHA rulebook.
Volgens de uitleg mag het toch wel ?
"Three pieces with connecting flat bar wich lies flat in the horses mouth" is toch van toepassing op het dr Tom mondstuk ? Er stond dezelfde uitleg bij snaffle als bij bit in het rulebook.
Wat zeker niet mag is bitten die extra druk geven naar onderen, zoals donutbitten, of met niet-gladde mondstukken zoals kettingen en twisted wires en bitten met hefboomwerkingen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 07:54

ik zou dit bit eens proberen
Afbeelding
zoals je kunt zien is de boog van het bit van helemaal links naar rechts, het werkt nauwlijks in op de tong, geeft veel vrijheid aan de tong en werkt hoofdzakelijk in op de lagen
mijn welsh-cob met enorme dikke tong en ook niet zo'n groot bekkie, vond dit een heel fijn bit

doordat er niets scharniert is de inwerking heel duidelijk en direkt

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:49

yep fijn bit mijn paard wil ook niks dat scharniert maar een grazer met een medium poort werkt top.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:11

sevke schreef:
quarterH schreef:

VLP volgt de AQHA rulebook.
Volgens de uitleg mag het toch wel ?
"Three pieces with connecting flat bar wich lies flat in the horses mouth" is toch van toepassing op het dr Tom mondstuk ? Er stond dezelfde uitleg bij snaffle als bij bit in het rulebook.
Wat zeker niet mag is bitten die extra druk geven naar onderen, zoals donutbitten, of met niet-gladde mondstukken zoals kettingen en twisted wires en bitten met hefboomwerkingen.

Mag ook idd wel ;) Een dubbel gebroken is toegestaan bij de AQHA, zowel trens als shank. Alleen staat er voor het middenstukje een bepaalde lengte voorgeschreven. Te breed middenstuk en hij mag weer niet.

Ik zou ook een grazer proberen. En kijk ook eens naar de Myler Mullen Barrel. Dat is een licht anatomisch mondstuk wat niet kan knikken. Die kan dus ook niet in het gehemelte komen maar hij is wel independent dus hij kan wel iets draaien.

Ik moet zeggen dat ik die Baby Correctional die je laat zien, toch wel al een redelijk scherp mondstuk vind. Ik zou het zoeken in de wat mildere mondstukken als het paard zo heftig op het bit reageert. Dus ongebroken of 1 die niet kan knikken zoals de Myler Mullen of de Billy Allan. Die Dr Tom gaat je imo niet helpen als ze niets tegen het gehemelte verdraagt, zodra je de teugels aanneemt zal die nl ook knikken richting het gehemelte.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:43

Heb ook problemen gehad mbt omhoog komen/miscommunicatie met de BA shank-snaffle met roller, die recht is.
Sinds ik een FG shank heb, niet meer. Op site is het de 5de van boven, FG SS Low Port Hinged Futurity Bit.
Paard vind het bit heerlijk, vooral de koperen rol. Bit scharniert niet, helften werken wel los, bij rijden op beide handen wel een hefboombit. Is ook een mooiere showversie van. Ik heb m toen hier op bokt voor 20euro gevonden.
Zie ook topic.

Edit: die Tom Balding bits zijn idd wat duurder! http://zunderweb.de/gomeier/prutsmuts/Gebisse/Gebisse-mit-Hingeport/
Edit: link showversie

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:57

@Rina : die baby correctional gebruik ik zelf. Mijn paard loopt er erg fijn op, maar het is ook geen jong paardje meer, wel een ervaren rot... ;)
Ik had hem ook eens geprobeerd op Maggy, maar dat ging inderdaad helemaal niet. Ze reageerde er erg heftig op, nog voor er sprake was van het opnemen van de teugels. Paard (én mijn dochter) zijn in feite ook nog helemaal niet klaar voor een dergelijk mondstuk, maar je zoekt en zoekt he...
Ik heb nu een lowport grazer overgenomen van gera die ik eerst eens ga proberen. Heb gezien dat de grazer die ik al heb een 11.5 is, en dat is te smal voor dit paard.
Ik houd jullie iig op de hoogte.
@Smotz : tx voor de link, ga topic vanavond eens helemaal doorlezen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:11

@sevke- als ik m nog heb, neem ik mn bit voor je mee als ik langs kom. kan je m proberen. is niet los, maar ook niet geheel vast. zit een beetje speling in.moeilijk uit te leggen, zal m iig meenemen voor je..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:24

Dat had je er niet bijgeschreven ;) Maar idd dat is een bit voor een ouwe rot in het vak. Ik heb zelf ook zoeen voor mijn ouwe rot in het vak :D ;)
Probeer idd die Grazer, en SG dat mondstuk van die van jou was toch een Billy Allen model (als mijn griepige kop me niet in de steek laat :+ )

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:09

TX Sil !
Ja, ons Handy is niet meer zo snel van iets onder de indruk. Is ook al 12 en bolt al wat jaren mee. Die kan wel een correctional hebben zonder met haar ogen te knipperen. 8-)
Ze heeft eerder zoiets van "ik draag mijn vrouwke wel even door dat pattern. Hopelijk doet ze geen stommiteiten en brengt ze mij niet uit balans" :')
Maar Mags is een ander paar mouwen. Gisteren was ze kwaad toen ze opgezadeld werd. Ze stond echt te knarsetanden. Maar dan liep ze als een tierelier, de zotte teef. Ze heeft maar twee keer haar hoofd opgegooid, voor haar doen erg weinig }>
Ben benieuwd hoe het zal gaan met de grazer.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:21

TB bits zijn zowat het beste wat op dit moment op de markt standaard te krijgen is. wat velen niet weten is dat TB levenslange garantie geeft. als er wat stuk gaat, gewoon opsturen en wordt gratis hersteld. daardoor zijn ze bij veel en langdurig gebruik goedkoper dan de meeste chinese copies.
ik zou inderdaad in jouw geval ook een low port grazer, al dan niet met vaste shanks proberen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:39

mijne is geen billy allen. althans, degene die in de verkoop zit. degenen die ik zelf hou wel..
foto staat in mn verkoop-topic..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:23

TB bitten zijn zeker goed. maar beetje duur om 'eens uit te proberen' dan moet je al echt weten welk je bit je wilt gaan gebruiken.
ik hoorde bv dat die met die 'ace' op de port momenteen nieuwe en 'hot' is in reiningland.