Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
als je misschien een keer wilt uitproberen, op www.diereninpastel.nl kun je voor weinig handgevlochten bitloze optomingen laten maken
sandyQ schreef:het gaat mij niet om of het showlegal is ,maar gewoon in het algemeen ,de ervaring om er mee te werken
maar of je nou wel of niet met bit rijdt ,elke harde hand vind ik niet nodig,wat je ook gebruikt
sevke schreef:Alleen een bosal is showlegal. Met een sidepull of duallyhalter hoef je helemaal niet op een show aan te treden.
Iets doen of laten 'omdat het nou eenmaal al tijdenlang zo gaat' vind ik nooit een goede insteek. Daarmee zeg ik niet dat alle traditionele dingen slecht zijn, helemaal niet. Maar een opening voor nieuwe dingen lijkt me nooit verkeerd.RedPassion schreef:sevke schreef:Alleen een bosal is showlegal. Met een sidepull of duallyhalter hoef je helemaal niet op een show aan te treden.
En dat vind ik dan weer onzin.Iets doen of laten 'omdat het nou eenmaal al tijdenlang zo gaat' vind ik nooit een goede insteek. Daarmee zeg ik niet dat alle traditionele dingen slecht zijn, helemaal niet. Maar een opening voor nieuwe dingen lijkt me nooit verkeerd.
In de engelse wedstrijdsport is bitloos nu ook (beperkt) toegestaan, het zou mij heel leuk lijken als dat in de western wedstrijdsport ook gaat gebeuren. En dan gaat het me helemaal niet om paardvriendelijker of niet (want dat ligt helemaal aan de ruiter), maar gewoon om vrije keuze. Ik rijd mijn paard bitloos, we zijn allebei niet anders gewend. Als ik dus wedstrijden zou willen rijden moet ik haar alleen daarvoor aan een bit laten wennen, dat vind ik echt onnodig.
Weinig kans op, denk ik zo. Ik zie er persoonlijk ook niet het nut van in. gaucho schreef:Ik rijd ook wel zonder bit, of zelfs zonder hoofdstel, maar dat kan omdat m'n paard heel licht op de hulpen is door het trainen met bit.
Zonder bit is zeker een goede test om te kijken of alle knopjes er goed op zitten, maar ik vind het zelf lastig om m'n paard te verbeteren / lichter te maken zonder bit. Ik mis dan de precisie van het werken met een bit.
sevke schreef:Een harde hand is inderdaad niet nodig, maar sommige mensen vergeten (ik zeg niet dat jij zo bent, maar velen beseffen dat niet) dat je met bitloos ook erg hard kunt zijn. Zonder bit is niet noodzakelijk paardvriendelijker, dat wou ik maar zeggen.
En als je al eens een show wilt meerijden, kun je maar best ook je paard aan een bit wennen.
Ik train ook af en toe eens bitloos. Om mezelf te testen in de manoeuvres. Is erg handig
cowboyberend schreef:sevke schreef:Een harde hand is inderdaad niet nodig, maar sommige mensen vergeten (ik zeg niet dat jij zo bent, maar velen beseffen dat niet) dat je met bitloos ook erg hard kunt zijn. Zonder bit is niet noodzakelijk paardvriendelijker, dat wou ik maar zeggen.
En als je al eens een show wilt meerijden, kun je maar best ook je paard aan een bit wennen.
Ik train ook af en toe eens bitloos. Om mezelf te testen in de manoeuvres. Is erg handig
daar ben ik het helemaal mee eens ,bitloos kan harder zijn dan een bitje , als je sommige site's leest dan is het een en al vriendelijkheid en is rijden met bit uit den boze, heb zelf ook touwhalster en een sidepull , gewoon voor de aardigheid om soms mee te rijden.spreek ook wel eens met mensen die dan bitloos rijden omdat het zo vriendelijk is en dan zie je ze rijden en dan ziet het er niet erg vriendelijk uit helaas
Doe je paard een plezier! 
(In het geval van scherpe optiming vs bit).Air schreef:Eerlijk gezegd vraag ik mij af hoe je rijd als je een bit nodig denkt te hebben voor oprichting. (Of je nou western, dressuur of etc... rijdt.)
.
Air schreef:Ik had juist altijd het gevoel dat wanneer de basis er in zat bij een paard dat de westernmensen juist geen bit meer nodig hadden maar de buiging juist mooi met hun lichaamshulpen deden en alleen hulpen door middel van teugels tegen de hals sturen.
Is dat even een bummer
.
Air schreef:Sevke: Jammer dat je niet leest wat sflj schrijft.
En of het whether you like it or not waar is heb ik mijn vraagtekens bij. Het lijkt mij allebei even onprettig(In het geval van scherpe optiming vs bit).
.
.
*
) reageert er goed op, waarom zou je het dan veranderen ? Never change a winning team zeg ik altijd.
), maar zodra ik dan iets van haar vraag waar concentratie voor nodig is, gaat weer 90% van de concentratie naar het bit. Maar ik moet zeggen dat ik de tip van het bit combineren met de sidepull wel eens ga proberen! Paardje hóeft niet met bit te kunnen lopen, maar is natuurlijk altijd makkelijk als ze het ook daar goed op doet!