Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benazir

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:06

:wave:

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat Afrodite's bitje te groot is, als ze het in heeft steekt er nog een heel stuk aan de zijkant uit. Dus heb ik besloten om zelf 1 voor haar te kopen :) Momenteel heeft ze een enkelgebroken watertrensje, maar ik zou het liefst overstappen op een dubbelgebroken kneveltrens. Dubbelgebroken omdat dat toch wat zachter is (ze is nog maar 4) en kneveltrens om het sturen voor haar ook wat te vergemakkelijken en zodat het bitje niet door haar mond getrokken wordt. (Als ze heel erg kliert bij het longeren bijvoorbeeld, ze heeft geen sperriempje aan haar hoofdstel)

Goed idee? Geen goed idee? Andere suggestie's? Graag! :j

julius_juut

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:42

Lijkt mij een prima idee. Hoewel een kneveltrens er voor niet-paardenmensen en pennymeisjes uitziet als een martelwerktuig is het vaak fijner aan het hoofd dan een watertrens, welke meer heen en weer kan bewegen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:44

goed plan, ik heb mijn paard ermee beleerd (dubbelgebroken kneveltrens), en nooit spijt van gehad.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:46

Wel rekening mee houden dat de kneveltrens wat kleinere bitringen heeft. Dit kan soms bij longeren niet fijn zijn doordat je bijzet of touwtje niet fijn glijd.

Onze ruin rijden we met kneveltrens, maar longeren we met een Dtrens. Dat werkt net wat fijner. Een Dtrens werkt trouwens ook tegen het bit door de mond glijden. Dus daar zou je ook nog over na kunnen denken?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:48

Lijkt me een goed idee, ik vind het erg fijne bitjes!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:52

Dankjulliewel allemaal! Hoe zit het met het middenstukje? Is een plat of een dik beter? Ik dacht zelf dat plat veel scherper is..
@ Annemiek: longeren kan ik desnoods nog met dat andere bitje doen, of gewoon met halster :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:13

xJuce schreef:
Dankjulliewel allemaal! Hoe zit het met het middenstukje? Is een plat of een dik beter? Ik dacht zelf dat plat veel scherper is..
@ Annemiek: longeren kan ik desnoods nog met dat andere bitje doen, of gewoon met halster :)

Oplettend van je dat het bit t groot is (neem aan dat dit niet je eigen paard is namelijk :) ) Rond middenstukje is zachter dan een plat middenstukje, ik zou gezien de leeftijd voor het zachtste gaan.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:20

Dressuurgek schreef:
xJuce schreef:

Oplettend van je dat het bit t groot is (neem aan dat dit niet je eigen paard is namelijk :) ) Rond middenstukje is zachter dan een plat middenstukje, ik zou gezien de leeftijd voor het zachtste gaan.

Het is inderdaad niet mijn eigen paard, maar ik wil graag serieus met haar aan de slag en zo ging het echt niet meer :) Bedankt!

manouk1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:03

Een D-trensje zou dan ook erg fijn zijn. Die heeft ook rechte stukken aan de buitenkant, maar ziet er vriendelijker uit dan een kneveltrens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:08

xJuce schreef:
. (Als ze heel erg kliert bij het longeren bijvoorbeeld, ze heeft geen sperriempje aan haar hoofdstel)

Een sperriem voorkomt het doortrekken van het bit niet. Dus dat is geen gemis. ;)

Ik rijdt zelf met een ongebroken kunststof kneveltrens. Ik longeer hem daar ook mee, en merk niets van het feit dat de ringen kleiner zijn. Overigens is het altijd af te raden om de longeerlijn aan een kant van het bit vast te maken, ongeacht het soort bit dat je gebruikt, tenzij je een paard hebt dat nooit druk op de lijn neemt.
Een paard dat kliert is beter af met een kaptoom. Dan beschadig je de mond niet per ongeluk.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:35

Lusitana schreef:
xJuce schreef:
. (Als ze heel erg kliert bij het longeren bijvoorbeeld, ze heeft geen sperriempje aan haar hoofdstel)

Een sperriem voorkomt het doortrekken van het bit niet. Dus dat is geen gemis. ;)

Ik rijdt zelf met een ongebroken kunststof kneveltrens. Ik longeer hem daar ook mee, en merk niets van het feit dat de ringen kleiner zijn. Overigens is het altijd af te raden om de longeerlijn aan een kant van het bit vast te maken, ongeacht het soort bit dat je gebruikt, tenzij je een paard hebt dat nooit druk op de lijn neemt.
Een paard dat kliert is beter af met een kaptoom. Dan beschadig je de mond niet per ongeluk.

Als ik al met hoofdstel longeer doe ik de longe altijd door een bitring, achter de oren en dan aan de andere kant vast :) Dus dat lukt nog wel goed dan? Normaalgezien longeer ik wel met halster, maar momenteel moet ik in de binnenpiste longeren en dan heb je met een hoofdstel toch net iets meer te zeggen en vind ik het ook veiliger als er andere mensen in de piste rijden.

Ik heb wel gezien dat er veel mensen zijn die eerst hun paard inrijden met kneveltrens maar daarna toch overstappen op een watertrensje. Is hier een bepaalde reden voor? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:13

Een grote musketon past niet door de bitring van de kneveltrens, dus je moet dan het lange einde van de lijn doorhalen, of een lijn hebben die toevallig geen echt grote musketon heeft.

De reden van de overstap is redelijk logisch. Je haalt ook je zijwieltjes van je fiets als je eenmaal kunt fietsen, zeg maar.

Maar er is niks tegen levenslang met een kneveltrens blijven rijden...

Phii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:10

kneveltrens is niet zo'n goed bit, het werkt voor een tijdje maar lang duurt het niet voordat je paardje er niet meer op gaat reageren, dubbel gebroken is best goed, maar ik rijd al mijn jonge paarden met een enkel gebroken rubber bit. waar ze echt zeer goed op blijven reageren.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:11

Phii schreef:
kneveltrens is niet zo'n goed bit, het werkt voor een tijdje maar lang duurt het niet voordat je paardje er niet meer op gaat reageren, dubbel gebroken is best goed, maar ik rijd al mijn jonge paarden met een enkel gebroken rubber bit. waar ze echt zeer goed op blijven reageren.

Wat is het dan waardoor het paard er na een tijdje niet meer goed op reageert? Ik zit er namelijk ook aan te denken om een kneveltrens aan te schaffen, maar zie niet in waarom een paard hier na een tijdje niet meer op zou reageren...? (tenzij je een te strenge hand hebt, maar dat geldt dan ook voor elk bit)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:23

Kimmsel schreef:
Phii schreef:

Wat is het dan waardoor het paard er na een tijdje niet meer goed op reageert? Ik zit er namelijk ook aan te denken om een kneveltrens aan te schaffen, maar zie niet in waarom een paard hier na een tijdje niet meer op zou reageren...? (tenzij je een te strenge hand hebt, maar dat geldt dan ook voor elk bit)

Ik snap je ook niet helemaak Phii?

Ikzelf heb eventjes een dubbelgebroken knevel gehad, maar ik vond het niet mooi :o Ook ziet het er voor leken uit als 'extreem bit'. Maar dat is maar wat je je daar van aantrekt natuurlijk.

Een D-trensje heb ik ook gehad, met inrijden gebruikt. Vond dat erg fijn, behalve dat er eigenlijk geen goedkope Dubbelgebroken D trenzen zijn. Alleen dure van K&K... Ik heb nu een Rotary Ky dubbelgebroken bustrens, bevalt ook heel goed moet ik zeggen. Die maten vallen ook heel gemiddeld. Ook geen goedkope bitten, maar tweedehands valt het mee :)

Mijn pony hangt wel veel op het bit, maar dat licht niet aan het bit denk ik. Meer aan zijn groenheid... ;)
Ook heb ik een dubbelgebroken Apple Mouth liggen, maar dat is een watertrensje. Die wil ik gaan gebruiken zodra we wat verder in de dressuur zijn, dat is imo een nog zachter bitje.

Wel zou ik je aanraden zo mogelijk een dubbelgebroken bitje eerst te lenen voordat je er een koopt. Zodat je 'm uit kunt proberen. Ik ken best paardjes die liever enkelgebroken hebben. Het kan ook gebeuren dat je paardje even moet wennen aan het gevoel, en met sturen anders reageert.

Succes iig :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 03:45

Phii schreef:

Ik beleer alle jonge paarden met een kneveltrens en ze lopen er allen prima op.

Op het moment dat een paard ineens niet goed meer op zijn bit reageert, moet de ruiter zich afvragen of hij er wel correct mee omgegaan is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 05:14

Kneveltrens is toch een heel vriendelijk bit?? Ik heb er nu zelf een rolletjesbit in liggen maar dat voelt ook niet helemaal perfect en ik ben ook nog op zoek naar iets anders..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 05:31

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:14

Ik ben ook van de Rotary's <3 Zijn echt heel vriendelijk, en paardje schuimt er mooi op!