hij was veel voorwaartser dan ik van hem gewend
was en ik vond het zadel heerlijk zacht zitten.ik moet op hem wat korte zadels uitproberen zodat het echt niet op zijn lendenen drukt.
ik heb genoeg zadels liggen dus het meten en proberen is begonnen
van de plek net achter schouder tot 8ste rib naar rugggraat gevolgd heb ik een ruimte van 46/47 cm.
(de 17,5 wintec die mijn zadelpasser heeft nagekeken komt 1 1/2 tot 2 cm na de laatste rib)
het boomlooszadel wat ik voor handen had was 60 cm van voor naar achter maar de daadwerkelijke zitten was 8 cm voor de laatste rib,het zadel zelf is dus langer (op 1ste en 2de lendewervel)maar omdat ik daar geen druk uitoefen heb ik het toch gewaagd.
nu mijn vraagjes....
moet er onder dit zadel een extra pad?

kun je lichtrijden met een boomlooszadel?
als ik mijn vinger vooraan tussen zadel en schoft plaats word mijn vinger met draf lichtrijden pijnlijk geplet.dit zadel lijkt dus te plat op de schoft,dit lijkt mij toch niet de bedoeling?

Het gaat ook om hoe wijd de ruggegraat is, ookal issie verzonken er komt aan de zijkanten alsnog druk op. Zeker als je niet goed vanuit je knieën lichtrijd. Geef ik je helemaal gelijk in dat jij 't niet zou doen.
? Ik heb mijn paard zelfs een tijd lang los laten lopen met zo'n zadel aan de longe e.d. en het zat gewoon niet. Mijn paard is echt heel, HEEL compact gebouwd. De schoudervrijheid was ook niet goed. En witte haren op de schoft bij het maatje 0, ik schrok me kapot. Dat had niets met mijn eventuele rijkunsten te maken, al ga ik niet meteen beweren dat ik een perfecte ruiter ben. Want dat ben ik niet. Jij wel? Mijn paard is erg rond en breedgebouwd, heeft vrijwel geen schoft, is extreem compact gebouwd, zowel rug als romp. Ik denk niet dat jij daarover kunt oordelen.