vraagjes ligging boomlooszadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

vraagjes ligging boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:53

ik heb vandaag voor eerst met een (toevallig)boomloos westernmodel gereden op mijn haflinger met gevoelige en korte rug.in het zadel zit vooraan een wijde pommel.mijn haflinger heeft van wintec volgens zadelmaker boom 33.
hij was veel voorwaartser dan ik van hem gewend :D was en ik vond het zadel heerlijk zacht zitten.
ik moet op hem wat korte zadels uitproberen zodat het echt niet op zijn lendenen drukt.

ik heb genoeg zadels liggen dus het meten en proberen is begonnen :o
van de plek net achter schouder tot 8ste rib naar rugggraat gevolgd heb ik een ruimte van 46/47 cm.
(de 17,5 wintec die mijn zadelpasser heeft nagekeken komt 1 1/2 tot 2 cm na de laatste rib)

het boomlooszadel wat ik voor handen had was 60 cm van voor naar achter maar de daadwerkelijke zitten was 8 cm voor de laatste rib,het zadel zelf is dus langer (op 1ste en 2de lendewervel)maar omdat ik daar geen druk uitoefen heb ik het toch gewaagd.

nu mijn vraagjes.... :)
moet er onder dit zadel een extra pad?
Afbeelding
kun je lichtrijden met een boomlooszadel?
als ik mijn vinger vooraan tussen zadel en schoft plaats word mijn vinger met draf lichtrijden pijnlijk geplet.dit zadel lijkt dus te plat op de schoft,dit lijkt mij toch niet de bedoeling?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:57

Inderdaad niet de bedoeling dat je je vinger niet veilig tussen schoft en fork kunt stoppen. Dan heb je waarschijnlijk een hogere fork nodig.

Het zadel ziet er uit als een barefoot of eerder nog namaak barefoot (het lederen veertje mist). Daar moet inderdaad een pad onder die er voor zorgt dat je gewicht niet op de ruggengraat komt maar over de ribben verdeeld word.
(Zou je zelf ook kunnen maken als je het te duur vind om kant en klaar te kopen. Gewoon in een dekje naar keuze twee hoezen naaien zodat je in het midden een gleuf krijgt die ruim om de ruggengraat valt en daar de schuimen pads in doen.)

En ja hoor, met een boomloos kun je gewoon lichtrijden en springen en alles. :)

casanova

Re: vraagjes ligging boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:05

ach,arme pony,heb ik zonder pad gereden..ik heb een zwarte boomloospad maar dan zadelvorm
Afbeelding

het zadel op de foto heb ik niet gepast,ik vind dat een erg kollosaal ding met groot zitvlak,waarschijnlijk een maat 2)

ik heb de western gekocht als een randolls,lijkt mij dat dat ergens op het zadel moet staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:29

Onder boomloos hoort meestal wel een aparte pad met ruggegraatvrijheid. Dit model iig wel.
Overigens is dit één van de modellen waarop ik persoonlijk niet al te veel zou lichtrijden.
De beugels hangen nl aan vrij dunne riemen op- of vlak achter de schoft en dit model wil wel eens wat drukkingen daar geven.
Je hebt zelf al gevoeld dat je vingers klemlopen met lichtrijden, dus dat is niet zoals het hoort.
Een goede pad kan hierin al verbetering geven, maar zal nooit de druk van de fenders verdelen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:16

toevallig had ik deze vraag ook.
De winkel waar ik mijn barefoot cheyenne gekocht heb zei dat het niet hoeft.
Als ik met gewone dekjes een gelpad zou gebruiken.
Nu heb ik veel gewone dekjes...
En ik heb 1 dekje die helemaal van schapenvacht is en erg dik is, moet het dan ook?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:19

Ik had een barefoot cheyenne en je kan gewoon lichtrijden hoor ( hoewel ik lichtijden net zo prettig vond, lichtrijden is echt wennen in het begin bij een boomloos zadel, ik moest zo wennen aan de pommel)
verder is het wel beter om een speciale pad onder je zadel te doen
Ik had de anti slip pad

Verder sta ik er van te kijken dat ie bij jouw haflinger past
Mijn huidige haflinger heeft een hele korte rug ( is verder niet breed gebouwd ofzo) en de barefoot werd echt afgeraden door de saddle fitter :o
( dus heb ook mijn droomzadel niet gevonden, rij nu met wintec pro cair)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:21

Ik ben er geen voorstander van om zonder speciale dekjes met ruggegraatvrijheid te rijden.
Met sommige paarden (meestal te dikke) kom je er beter mee weg dan bij andere, maar het is ook heel afhankelijk van het merk zadel, gewicht van de ruiter en aantal rij-uren. En dan heb ik het niet eens over de rij-kwaliteiten van de ruiter :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:24

Fout piewie, absoluut een speciale pad gebruiken, anders mol je je paard z'n rug. Het is niet voor niets dat altijd en overal gehamerd word op het vrijlaten van schoft en rug!

Ts, ik heb een randolls gehad die heel veel op jou huidige zadel lijkt. Geloof zomaar dat dit 'm echt is.
Prima zadel, wel opletten met lichtrijden, liefst doorzitten en anders echt vanuit je knieën. (Dus als je stijgbeugels wegvallen moet je gewoon door kunnen gaan met lichrijden.)
En een speciale passende pad, je kunt zelf een gewoon dekje ombouwen, of eventueel bij nicky een dekje bestellen en dan daar je inlages in doen. Dat de schoft nu niet vrij ligt is niet persé door de pommel, dat zie je pas als je een speciaal dekje met inlages gebruikt. Wat je wel kunt doen, is de pommel (fork) eruit halen en dan zien of het netjes aansluit op de rug. Maar dat werkt bij dit model helaas niet want de fork kan er niet uit.... Even een losse pommel regelen of anders een zadelmaker laten kijken. ;)

@ravellie: dit is een randolls.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:29

@Miss_Malfoy : dat zeg ik dus ;)
Maar ik ken ook mensen die een paard hebben met een verzonken ruggegraat en die rijden wel zonder speciale dekjes.
Zou mijn keus niet zijn, maar het paard schijnt er geen last van te hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:31

Hhhm nee dan nog niet. :n Het gaat ook om hoe wijd de ruggegraat is, ookal issie verzonken er komt aan de zijkanten alsnog druk op. Zeker als je niet goed vanuit je knieën lichtrijd. Geef ik je helemaal gelijk in dat jij 't niet zou doen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:33

Met een barefoot rijden zonder het pad dat er bij hoort zou ik niet doen. En ik vind het ook heel vreemd dat dat je aangeraden word.
Heb je hem bij een echte Barefoot verkoper gekocht of bij iemand anders?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:33

Casanova, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een boomloos zadel die korter is dan die western van 60 cm.
Verhalen als 'er zit geen druk op, dus het geeft niet dat 'ie wat langer is', daar moet je niet mee akkoord gaan. Ook niet met dekjes die 'herstellend' zouden werken. Een zadel moet gewoon echt goed liggen, anders krijgt je paard rugproblemen.

Ik heb het ooit geprobeerd met een Barefoot Cheyenne maat 1 (mijn pony heeft ook een hele korte rug en een compacte, ronde bouw), grandeurpad eronder met dubbele inlages en het was gewoon nog niet ok. Toen heb ik een maat 0 laten maken (MyBarefoot met het nieuwe VPS-systeem), maar die bleef schuiven en hij kreeg last net achter de schoft (witte haren). Toen was ik het zat en heb een Trekker Pro Endurance laten aanpassen (een semi-boomloos zadel), die een stuk korter was. En dit zadel zit een stuk degelijker, schuift niet, valt goed op de ruimte die zijn rug heeft en na een verharing gelukkig geen witte haar meer gezien). Ben blij dat ik verder ben gaan zoeken, maar wat een geld heeft het me gekost, al met al............

Je moet geen genoegen nemen met een zadel wat gewoon net niet zit (lees: te lang is). De mijne is nu 45 cm lang, als ik het goed heb (kan het voor je nameten). Je kunt hem laten aanpassen door bv Esther Groen van Green Distance.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:00

Het zadel heb ik wel via een ruitersportzaak gekocht.
Maar ik ga dus gauw opzoek naar een speciale pad. Waar moet ik daarbij opletten of zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten....

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:31

ik heb ook een paard met een korte rug, maar voor mij moest er een 18 inch op , diverse zadels geprobeerd maar allemaal te lang , paard was ook erg schieterig toen, esther groen van de green distance geweest ook diverse zadels uitgeprobeerd, paard is ook erg breed boommaat 42/44
ik kwam ook uit op de trekker pro endurance de kussens zitten met klittenband die zijn in de gewenste breedte te maken , en er zitten bij mij korte kussens onder ,om het zadel korter te maken ,met proefrijden liep het paard gelijk ontspannen en maakte mooi haar passen af .
dit zadel zit eigelijk tussen boomloos en een boom zadel in , en bij mijn zadel zitten een pommel in die je met de hand de gewenste breedte kan maken.

ik ben er zeer tevreden over

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:47

Twister, net als ik dus! :j
Ik heb alle boomloze zadels zo ongeveer gecheckt in twee jaar tijd, wat een gedoe.
Dit was zo ongeveer de enige oplossing, die ook nog een beetje betaalbaar was. ;)

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:01

ja ik had de hoop al bijna opgegeven om een passend zadel te vinden, toen esther met dit zadel aankwam was ik helemaal gelukkig en het paard ook , wat ik ook fijn vind dat ik de breedte kan aanpassen ,als ze wat is veranderd, en ik vind het ook een leuk zadel om te zien

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:18

Houden alle mensen die nu afgeven op boomloos zadels ook rekening met hun eigen rijkunsten? Ik rijd nu al behoorlijke tijd boomloos op verschillende paarden en ik heb nog nooit een probleem gehad. Paarden met schoft, zonder schoft, korte rug, langer rug, no problemo.
Het zadel dat de ts heeft (nogmaals, het is een randolls, heb hetzelfde model gehad) lag bij mij op een welsh cob en no way dat ik er last van had dat het achterste stuk voor het zicht te lang was. Want er zit daar idd geen druk, heb er soms 6 uur mee gereden, reed vaak 2 a 3 uur, nooit ergenst last van. Ook op andere paarden, 5 uur rijden, iedere dag een uur, geen probleem. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:32

Miss_Malfoy schreef:
Houden alle mensen die nu afgeven op boomloos zadels ook rekening met hun eigen rijkunsten? Ik rijd nu al behoorlijke tijd boomloos op verschillende paarden en ik heb nog nooit een probleem gehad. Paarden met schoft, zonder schoft, korte rug, langer rug, no problemo.
Het zadel dat de ts heeft (nogmaals, het is een randolls, heb hetzelfde model gehad) lag bij mij op een welsh cob en no way dat ik er last van had dat het achterste stuk voor het zicht te lang was. Want er zit daar idd geen druk, heb er soms 6 uur mee gereden, reed vaak 2 a 3 uur, nooit ergenst last van. Ook op andere paarden, 5 uur rijden, iedere dag een uur, geen probleem. :)

Ahum :? ? Ik heb mijn paard zelfs een tijd lang los laten lopen met zo'n zadel aan de longe e.d. en het zat gewoon niet. Mijn paard is echt heel, HEEL compact gebouwd. De schoudervrijheid was ook niet goed. En witte haren op de schoft bij het maatje 0, ik schrok me kapot. Dat had niets met mijn eventuele rijkunsten te maken, al ga ik niet meteen beweren dat ik een perfecte ruiter ben. Want dat ben ik niet. Jij wel? Mijn paard is erg rond en breedgebouwd, heeft vrijwel geen schoft, is extreem compact gebouwd, zowel rug als romp. Ik denk niet dat jij daarover kunt oordelen. ;)

Met die Trekker zijn alle problemen ineens opgelost en ik rij verder nog precies hetzelfde, al hoewel ik les heb en altijd hoop op een nog betere rijkunst :D . De ruggengraat ligt ook net even wat vrijer, zijn schouders liggen vrijer en niets geen witte haren meer e.d. Daarbij loopt hij er gewoon veel fijner onder. Soms heeft een paard nou eenmaal een iets ingewikkeldere bouw en zo eentje heb ik dus. Een te lang zadel is in mijn ogen gewoon niet optimaal genoeg. :n
Het lag allemaal veel te massaal op dat ruggetje en ik zou niet weten waarom ik daar tevreden over moest zijn. Daarbij vind ik een Randolls ook geen bijster kwaliteitszadel. Dan vind ik een Barefoot nog een stuk degelijker.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:05

Randolls is idd een supermerk maar ik heb er altijd een prima zadel aan gehad. Zeker nadat ik het dichte stuk onder de pommel heb laten openmaken lag het bijna overal wel goed op.
Maar natuurlijk is het ene paard het andere niet, dat snap ik wel.
Ik zie alleen veel mensen afgeven op boomloos terwijl ze gewoon van geen meter kunnen rijden met zo'n zadel en het niet toe willen geven. Je hebt er veel die met boom prima rijden, maar boomloos komen alle kleine mankementen keihard naar voor en dat willen ze dan niet toegeven, dus is boomloos maar slecht...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:46

ik krijg veel pb´s over welke ruitesportzaak etc het gezegt heeft. Ik ga de naam nie bekend maken, aangezien ze wel degelijk goed zijn en ja boomloos is voor hen ook nieuw vandaar. Dat is niet erg, zo leert iedereen weer bij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:18

Miss_Malfoy schreef:
Randolls is idd een supermerk maar ik heb er altijd een prima zadel aan gehad. Zeker nadat ik het dichte stuk onder de pommel heb laten openmaken lag het bijna overal wel goed op.
Maar natuurlijk is het ene paard het andere niet, dat snap ik wel.
Ik zie alleen veel mensen afgeven op boomloos terwijl ze gewoon van geen meter kunnen rijden met zo'n zadel en het niet toe willen geven. Je hebt er veel die met boom prima rijden, maar boomloos komen alle kleine mankementen keihard naar voor en dat willen ze dan niet toegeven, dus is boomloos maar slecht...

Ik vind boomloos niet slecht. En je hebt gelijk, als je boomloos rijdt kom je er meteen achter of je een beetje een onafhankelijke zit hebt of niet. :D
In mijn Trekker zit overigens ook geen boom, hoor. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:28

Ok gelukkig, ja trekker ken ik wel, maar niet zelf ervaring mee.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:42

Miss_Malfoy schreef:

daar gokte ik dus ook even op dat het lange stuk achter de zitting geen druk zou veroorzaken.
heeft randolls geen merkje ergens op het zadel staan?

ik houd het zadel niet hoor,ik wil geen westernmodel ,maar wilde gewoon een korter zadel proberen dan ik al heb..(ik zeg nooit nooit over boomloos),maar mijn voorkeur gaat nog naar boomzadel.maar waar mijn pony zich het prettigst bij voelt mag blijven. :D

ps,ik heb ritsjes bij pommelvork voorzijde,is het dan niet verwisselbaar?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:35

Oh jij hebt wel ritsjes, mijn model had dat niet. Dan zou je in principe de fork (westernvariant van de pommel) eruit moeten kunnen halen en kunnen passen op de rug van je paard. Je ziet dan perfect of het aansluit of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:57

Ik ben van mening dat het niet zoveel uitmaakt als het zadel voor het mooie net wat te lang is , zolang het verder maar netjes ligt , en je als ruiter wel netjes op de goede plaats op de rug zit , dus dat je geen gewicht zet waar dat niet hoort.

Het achterste sukje ligt er dan alleen maar met zijn eigen gewicht bovenop , en dat kan verder geen kwaad.

Het enige dat wel kan , is dat een wat te lang zadel (dekje) bvb. de beweging kan verstoren , doordat zo'n vierkant model in de weg zit bij de heup-knobbel zeg maar , als het beestje met het achterbeen naar voren komt :)

En de achterkant kan wat gaan schuren als die net het beweeglijke deel van de onderrug raakt , die "rolt" tijdens het lopen dan namelijk steeds heen en weer langs dat biesje , en dan kun je wel eens krijgen dat er haren af gaan breken. Want haren houden het niet eeuwig vol als ze steeds omgebogen worden....

Vooral rond deze tijd van het jaar , als de haren van de wintervacht al wat ouder zijn geworden , breken ze dan af. En dat ziet er niet tof uit natuurlijk. Bij de zomervacht is dit probleem er niet omdat die zo kort en glad is dat de haren niet steeds omgebogen worden.

Een superzachte lamsvellen pad wil meestal ook een goede oplossing zijn , die is dan zo zacht dat het over de haren heen glijdt in plaats van er langs te schuren :)

De zadels op je foto's zijn allebei niet de beste kwaliteit trouwens :=