(bont)dekje tegen naar voren schuiven van zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

(bont)dekje tegen naar voren schuiven van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:54

Vandaag is de zadelmaker langsgeweest en ik heb een zadel op proef (thorowgood endurance). Alleen wil het zadel een klein beetje naar voren schuiven. Ze heeft me een dekje uitgeleend met anti-slip en daar is het al iets minder mee. Ze zei dat ik het altijd zou blijven houden met mijn paard (aangezien hij nogal fors gebouwd is en een dikke buik heeft). Nu had ik eigenlijk mijn oog laten vallen op de dekjes van mattes met bont aan de onderkant. Zullen die ook helpen tegen het naar voren schuiven? En zijn deze dekjes heel erg dik? Als hij echt te ver naar voren schuift dan kan ik hem weer terugruilen hoor maar zoals het met het antislipdekje ging ging het wel goed.

marjolein_el

Re: (bont)dekje tegen naar voren schuiven van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:55

volgens mij helpt dit niet tegen het schuiven. Ik heb altijd geleerd dat als je zadel verschuift het niet goed ligt.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:57

Een bontdekje maakt je zadel 5 maten smaller en doet verder niks. Ook op een fors gebouwd paard mag een zadel niet schuiven, of het moet zijn dat je paard weinig schoft heeft.
Heb je misschien een foto van je paard?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:59

Volgens mij schuift een zadel juist sneller met bont? Zeker met het Mattes bont, dat is echt goede kwaliteit, lekker fluffy en glad.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:00

Foto's staan in mijn profiel. Hij heeft wel de allergrootste boom erin zitten hoor dus hij is ook wel redelijk breed. Hij heeft wel schoft maar niet veel. Ik zal eens kijken of ik een rugfoto kan uploaden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:07

Een zadel dat schuift, past niet. Ik verkoop zelf Mattes en vind dit geen geslaagde oplossing.

Maar ik wil wel graag een aantal misverstanden uit de wereld helpen.
Alle Mattes producten hebben ruggegraatsvrijheid en verkleinen de boommaat NIET. Vandaar dat ze ook niet zullen helpen bij het probleem van de TS
Ten tweede schuift wol niet, het is wel zacht maar heeft voldoende structuur en lucht erin zitten om net niet te schuiven.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:21

Dit is een foto van zijn rug:

Afbeelding

Het naar voren schuiven komt omdat de singel het zadel naar voren trekt. Door zijn (dikke) buik gaat de singel direct achter de voorbenen zitten terwijl een singel normaal gesproken meer naar achteren ligt.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:28

Kan je dan niet beter op zoek naar een singel die niet schuift?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:30

foxy80 schreef:
Een zadel dat schuift, past niet. Ik verkoop zelf Mattes en vind dit geen geslaagde oplossing.

Maar ik wil wel graag een aantal misverstanden uit de wereld helpen.
Alle Mattes producten hebben ruggegraatsvrijheid en verkleinen de boommaat NIET. Vandaar dat ze ook niet zullen helpen bij het probleem van de TS
Ten tweede schuift wol niet, het is wel zacht maar heeft voldoende structuur en lucht erin zitten om net niet te schuiven.

Het moet de boommaat ook niet verkleinen of iets dergelijks maar het moet niet zo glad zijn als de onderkant van het zadel zelf waardoor het minder snel zal schuiven. Ik vind mijn BBP van Christ nl redelijk stroef aanvoelen en ik had zelf het idee dat het wel zou werken, maar ik vraag het idd niet voor niks... Als het paard stil staat is er niks aan de hand en past het perfect maar tijdens het rijden trekt de singel het zadel naar voren. Met dat antislipdekje eronder gaat het goed en komt hij wel iets naar voren maar is er nog steeds genoeg ruimte bij de schouder. De bedoeling van het bont is dus om als anti-slip te werken en absoluut niet om het zadel smaller te maken want dat zit gewoon goed.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:31

mistid schreef:
Kan je dan niet beter op zoek naar een singel die niet schuift?

Ja, zo'n banaansingel bedoel je denk ik? Ik ken daar eigenlijk helemaal geen goede ervaringen mee en de zadelmaker zei ook dat dat vaak niet echt werkt. Maar ik zal op bokt eens naar ervaringen zoeken.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:23

Een banaan/maansingel kan idd helpen (als ik zo de topics lees). Alleen nu is het zoeken naar een veelzijdigheidsbanaansingel...

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:34

Ik zou idd een banaansingel kopen :j
Heeft bij mij ook veel geholpen mijn singel en zadel blijven nu netjes op hun plaats :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:45

dan ligt het zadel niet goed.
zou ik niet oplossen met een singel ,gewoon opzoek gaan naar goed passend zadel
je hebt een rond paardje misschieen een tweedehands massimo trail die zijn speciaal voor rondere paardjes
de torowgood heeft namelijk een smal tussenkanaal en kan het gaan schuiven omdat het niet goed om de ruggegraad ligt

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:56

Dribbelkont schreef:
dan ligt het zadel niet goed.
zou ik niet oplossen met een singel ,gewoon opzoek gaan naar goed passend zadel
je hebt een rond paardje misschieen een tweedehands massimo trail die zijn speciaal voor rondere paardjes
de torowgood heeft namelijk een smal tussenkanaal en kan het gaan schuiven omdat het niet goed om de ruggegraad ligt

Ik dacht juist dat massimo een smal tussenkanaal heeft en thorowgood niet... Maar verder past het zadel prima, als hij maar op zijn plek blijft.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:04

Een Massimo heeft inderdaaf een warmbloedboom, dus een smaller tussenkanaal. De voorboom kan echter wel heel breed worden gemaakt, maar doordat de rest van de boom niet wordt aangepast vind ik deze minder geschikt voor koudbloeden.
Thorowgood (en Kent & Masters en Fairfax) hebben hierin een onderscheid gemaakt. De zadels met de vierkante lepels zijn de Cob versies van de zadels met de ronde lepels en daardoor geschikt voor koudbloeden. Bij deze zadels is namelijk de gehele boom aangepast voor een breed en rond paard. Heb je nu wel een Thorowgood met vierkante lepel?
Daarnaast kan een banaansingel zeker wel werken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:24

de massimo trail niet hoor

dan hebben jullie het over de normale massimo

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:27

Alle Massimo's hebben een boom voor warmbloedpaarden. Enkel de voorboom wordt verbreed zodat het lijkt alsof deze ook op brede paarden past. Hoe verklaar je anders dat de trail geschikt is voor zowel een smalle pony als een brede koudbloed?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:38

de trail is juist voor rondgeribte paardjes
wordt erg veel verkocht voor juist bredere paardjes
maar je wekt me wel vragen op
want ik zit te kiezen tussen massimo en fairfax voor mijn tinkertje
dus zal het zeker uit gaan pluizen :o
maar dat is mij altijd verteld

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:45

De trail is niet speciaal voor ronde paarden. Even een omschrijving van het zadel erbij gehaald;

Massimo Trail

Veelzijdigheid gecombineerd met comfort voor paard en ruiter

De Massimo Trail is het populairste zadel van Massimo.
Het zadel zit heerlijk zacht door de dikke zachte zitting en het geeft een goede ondersteuning aan het bekken door de wat hoger doorlopende lepel.
De kniewrongen zijn goed geplaatst zodat het been niet opzij wordt geduwd, maar op het juiste moment de gewenste ondersteuning geeft.

Voor het paard heeft het zadel brede kussens, en veel ruimte voor de ruggengraat. De brede kussens zorgen dat het gewicht van de ruiter over een groot deel van de rug verdeeld wordt. Het brede kanaal houdt de ruggengraat vrij. Net als alle Massimo’s is de Trail er in de maten 27-42 (op voorraad, 44 en 46 kunnen op bestelling gemaakt worden), hierdoor is het mogelijk om zeer nauwkeurig de juiste boommaat voor het paard te bepalen, zodat het zadel goed past.

Voor zowel een boommaat 27 als een boommaat 46 wordt dezelfde boom gebruikt, enkel de voorboom wordt verbreed.
Ik heb hierover een gesprek gehad met een gecertificeerde zadelpasser, dat is ook een reden dat zij dit zadel niet meer in het assortiment heeft.

Overigens Dribbelkont, dit verhaal heb ik je al verteld in je eigen topic :D
Laatst bijgewerkt door _Dune_ op 31-01-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:47

Ik wilde eerst een massimo maar om die reden heb ik het niet gedaan.

Ik heb de thorowgood endurance met vierkante lepel. Voor zover ik weet zijn die vierkante lepels de cobuitvoering. Maar hij lag ook netjes en ook nadat hij naar voren was verschoven waren er nog wel drie vingers tussen de schouder en de boom (tussen het zadel en de schouder maar 1 vinger, maar de boom begint 2 cm later).

@ Dribbelkont: deze discussie (over massimo) hebben we ook met die mevrouw van blue balance (verkoper) gevoerd in dat topic over 'breed zadel gezocht voor fries' (ik weet niet hoe je moet linken). Uiteindelijk reageerde zij niet meer volgens mij. Maar toen ik dat hoorde, dat zowel voor de maat 27 en maat 44 alleen maar de boom wordt veranderd en verder niets, hoefde het voor mij niet meer.
Laatst bijgewerkt door EliseLukas op 31-01-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:49

De vierkante lepel is inderdaad de cob uitvoering. Ik zou het eens proberen met een banaansingel, gezien je zadel ook maar minimaal schuift.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:50

Ja, dat ga ik idd proberen. Op zich kan het zoals het nu is ook wel (met dat antislipdekje), maar toch ga ik het proberen.

De zadelmaker zei trouwens wel eerlijk dat ook bij thorowgood alleen de voorboom uiteraard wordt vervangen maar dat de rest van het zadel het best meevormt naar de voorboom (maar ook niet heel veel) als je het vergelijkt met andere zadels maar natuurlijk is het niet echt maatwerk, maar van de zadels waarbij je de voorbomen kunt veranderen wel de beste. Natuurlijk scheelt het ook dat er een speciale cobversie is gemaakt waardoor de pasvorm beter is maar dan nog heb je wel een behoorlijk verschil kwa maat in de voorbomen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:08

mmmmm dan ga ik me toch wat meer verdiepen in de fairfax
maar zoek een zadel waar ze nog wat in kan groeien en ben niet weg van de goedkopere merken helaas

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:13

Ik meen dat een Fairfax duurder is dan een Massimo, in ieder geval even duur.
Daarnaast heb je met een Fairfax veel meer mogelijkheden, gezien de voorboom verwisselbaar is en nog meer zaken aan het zadel aanpasbaar zijn.
De boom van de Massimo kun je max 2 boommaten verbreden of versmallen en daar zit je met een jong paard al heel snel aan.

edit: voor meer info over aanpasbaarheid van Fairfax: http://www.fairfaxsaddles.co.uk/#

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:15

ja oke
ze zijn volgens mij haast even duur
bedankt voor de tip en weet je misschien de beste fairfax aanmeter dan
ik ga haar zadelproef maken met oud zadeltje maar puur om te wennen aan zadel en niet opzitten
wil dan met de fairfax haar verder beleren
dus ze kunnen komen aanmeten maar kan dan niet rijden
die gok neem ik dat ik het goed vindt zitten maar kan altijd even op een bokje erop gaan zitten.