Wondjes in koot, wat voor bescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

winnieloves

Wondjes in koot, wat voor bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:20

Kan zijn dat hier al een topic over is, maar ik kon niks vinden met de zoekfunctie!

Mijn paard heeft voor een wond in de koot. Linksvoor heeft ze een wit beentje en rechts is gewoon bruin. Nu is de witte linkerkant heel gevoelig en ligt ze bijna elke dag open. Ik weet van de vorige eigenaar dat ze met springen en losgooien zichzelf aantikt en het daardoor gebeurt. Nu rijd ik alleen dressuur en gooi haar af en toe los dus daarvan zou het niet moeten komen. En dan vraag ik me ook af waarom het maar bij 1 been is...
Ik heb dus alle soorten springschoenen geprobeerd, maar alles schuurt en maakt het weer open. Op stal en tijdens het rijden komt er viezigheid bij en al met al loop ik nu elke dag met betadine te wassen wat ze totaal niet leuk vind!

Ik weet nou echt niet meer wat ik moet doen, want wat ik ook doe de wond blijft maar open en viezig.. Je ziet het ook echt heel duidelijkj want het haar eromheen word ook rood/bruin van het opgedroogde bloed en viezigheid. |(

Dus heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen of Dé springschoenen die niet schuren en waar geen zand etc in kan komen?

Tessebes

Re: Wondjes in koot, wat voor bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:53

Weer je zeker dat het geen mok is? Dat hoeven niet persé korstjes te zijn, maar het kan kloven en schilfers kunnen ook een teken zijn.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:04

Je kan er vasaline opsmeren. :) Ik zou het toch even nalaten kijken of het geen mok is. ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:11

http://www.huppa.nl/spring/8246-springs ... sbont.html

En iets zoals bovenstaande springschoen?
Er moeten toch springschoenen te vinden zijn die niet schuren.

Je kunt ook aan de dierenarts vragen of hij een verband om wil leggen die je laat zitten totdat het dicht is. Daarna met een goede springschoen die niet schuift losgooien en rijden en vooral voorkomen dat het opnieuw opengaat.
Totdat het dicht is en/of er een goede oplossing is, zou ik ervoor zorgen dat de huid niet verder stuk kan gaan.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:25

Geloof niet dat ik het afdekken zou met springschoenen, of het iedere keer met betadine zou wassen. Sommige paarden zijn ook allergisch voor betadine, kan ook nog een rol spelen. Ik had het nog 1 keer goed schoon gemaakt, en iets van een hydrofiel zalf bij de DA gehaald (wordt ook bij mok gebruikt), of idd vaseline. Het kan idd ook zomaar mok zijn, maar dan zou je met betadine ook wat verbetering moeten zien.

Tis eigenlijk een kwestie van iets niet meer doen, of de stof veranderen (betadine bv voor zout water, of biotex in water) en de plek beschermen tegen vuil, en het voorkomen van tractie, door een vette afdekkende zalf, en die behandeling een week volhouden, en kijken of het resultaat boekt.

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:29

Weet je echt zeker dat het geen mok is. Mok komt vaak voor bij witte voetjes. Zoals jij het beschrijft denk ik dat het mok is. Wassen met Betadine heel goed droog maken dan behandelen met hydrocortiderm of Panalog. Succes....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:32

Ik zou zeker niet dagelijks gaan wassen daardoor wordt de huid ook week en gevoelig. Ik zou daar dus mee stoppen en misschien 1x in de week doen en voor de rest zalf opsmeren. Ik gebruik zelf voor veel dingen tea tree zalf, vindt ik wel fijne. En als het echt niet dicht wil toch even een DA bellen voor bv een verbandje.
Voor de rest kan ik je niet helpen aan beenbescherming.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:42

Je hebt beschermers voor de kootholte. Maar of dat een oplossing is voor het probleem... http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/119416/

Je paard heeft een wond. En zolang je er springschoenen overheen blijft doen, krijgt de huid nooit kans om te herstellen.

Waar zit de wond precies? En hoe tikt ze zich aan? Met het andere voorbeen of juist met het achterbeen? Staat ze op ijzers of op blote voeten?
Misschien dat je hoefsmid je kan helpen?

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:08

Bedankt voor alle reacties! :)
Mok zou heel goed kunnen! Maar zou ze het dan niet ook bij andere benen moeten hebben? Want achter heeft ze ook 2 witte voetjes..
Ik ga het deze week goed schoon houden en wassen met spul voor mok en als het dan niet weggaat laat ik de DA komen en vraag of zij er wat op weet of eventueel een verbandje aan wil leggen.

Maar ben er eigenlijk vrijwel zeker van dat het mok is, het is namelijk echt een grote korst met allemaal viezigheid erin.. En alleen als ze aantikt gaat het bloeden!

Bedankt voor alle tips! :)

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:14

Puera schreef:
Waar zit de wond precies? En hoe tikt ze zich aan? Met het andere voorbeen of juist met het achterbeen? Staat ze op ijzers of op blote voeten?
Misschien dat je hoefsmid je kan helpen?

De wond zit echt midden in de koot en dan iets meer de kant van de hoef op. Ze staat voor op ijzers maar achter niet.
Ik weet niet helemaal zeker hoe ze zich aantikt.. Ik heb haar nog maar een maandje en de vorige eigenaar zei dat het kwam doordat ze zichzelf aantikte en dat ik dan springschoenen moest gebruiken die niet schuurde, maar de wond word steeds lelijker dus begon me zorgen te maken.
Ik denk eerst dat ik haar ga behandelen voor mok, dan de DA erbij haal als dat nodig is en dan kan ik idd ook nog de hoefsmid proberen! :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:42

Die van mij heeft ook alleen maar mok aan het witte voorbeen, terwijl ze achter ook 2 witte benen heeft. Je zou eerst een keer goed wassen met betadine shampoo, daarna droogdeppen en even aan de lucht laten drogen, dan sudocreme er op. Daarna dagelijks schoon en droog "vegen" met een doek en weer sudocreme smeren. Succes!