Welk bit past bij ons?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Welk bit past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:52

Hallo allemaal. Mijn bit is echt helemaal verprutst nu en heb dan eindelijk de toestemming een nieuwe te kopen! :=

Nu is de vraag. Welke?

Ik heb nu een 12 cm enkelgebroken watertrens. Ik zou nu graag een bustrens willen denk ik.
Ook zou ik graag een dubbelgebroken willen. Maar ik weet zelf nog niet echt waarom.
Ik hoor dan verhalen van het notenkraak effect etc. Nou ik weet ook niet meer wat ik moet geloven..
Voorderest kan ik soms vrij onrustig zijn met m'n handen. En mijn paard is heel gevoelig. (ik weet dat dat niet klopt, heb daar ook les voor etc.)
Welk bit is het fijnst voor mijn paard?
En welk bit is het best voor mij?
Ik kan me echt geen bit van 90/100 euro veroorloven.. Maar ik wil wel graag een goed bit.

Groetjes.

AdnerB

Re: Welk bit past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:01

hoe kan het dat je bit verprutst is?appart..

verder heeft een enkelgebroken bit een notenkraak effect en prikt met het middenste deel tegen het verhemelte van je paard zijn mond.
een duubelgebroken bit is vriendelijker door het tussenstukje..hierdoor komt er geen punt in het paard zijn verhemelte..
verder zou ik als jij onrustig bent bij een watertrens blijven aangezien de ringen hierbij mee draaien..en bij een bustrens zitten de ringen vast.
succes,verder kan je nog even de zoekfunctie gebruiken aangezien dit soort vragen vaak gesteld worden..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:03

Een dubbelgebroken kneveltrens.
Een dubbelgebroken bit is vriendelijker door het tussenstukje (geen notenkraker-effect).
Kneveltrens zorgt voor stabiele ligging in de mond.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:04

Ik heb een paard met een zeer gevoelige mond..
Ik heb een dubbel gebroken bit.. van horseandmore.. ofzo iets.. deze koste wel 55euro.. maar dit is een dubbel gebroken bit.. wat niet kan doorbuigen.. zeg maar..
Ze neemt het bit goed aan.. die ik heb is gewoon een bustrens..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:06

Heel erg bedankt.
Wat is een kneveltrens en wat doet het?
Kan ik dit voor een redelijke prijs krijgen? :)
Brennie: Paard heeft er helemaal op gebeten en je ziet helemaal tand afdrukken en helemaal in elkaar gedeukt..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:09

Afbeelding

Door de scharen ligt het bit erg stabiel in de mond.
In verschillende prijsklasses te verkrijgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:11

Als er tandafdrukken in het bit staan, heb je het bit dan wel goed in de mond hangen?!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:14

Pion schreef:
Als er tandafdrukken in het bit staan, heb je het bit dan wel goed in de mond hangen?!

Ja, ik zal er een foto van maken :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:56

Ik zou inderdaad voor een kneveltrens gaan en even goed kijken hoeveel ruimte je paard in zijn mond heeft (als de neusriem dicht zit). Met een onrustige hand is een dikker bitje wel vriendelijker maar dan moet je paard het wel kunnen hebben.

Als je dat niet kunt zien raad ik je een 18mm dubbelgebroken kneveltrens aan. In ieder geval niet dikker gaan dan 21mm.

Edit: Is je bit trouwens een echt 12cm, of eigenlijk een 11.5 of 12.5cm. En als het een echte 12cm is, zit het precies goed, wat krap of wat ruim. Hele maten zijn namelijk veel zeldzamer dan halve maten (vraag me niet waarom)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:07

Nee volgens mij is het echt 12 cm.. en anders 12,5 :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:09

het 'zachtst' is een ongebroken trens, ook wel stang genoemd, maar het is geen echte 'stang' met hefboomwerking. Een ongebroken trens heeft geen notenkraker werking, prikt niet in het gehemelte en geeft nog het minste onrust.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:08

Oke bedankt!