[WN] wolvilt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

wolvilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:47

Zijn er kenmerken waaraan je echt wolvilt kan onderscheiden van een mix? Ik ben op zoek naar wolvilt en heb wel wat moois gezien, maar vanwege de prijsverschillen zou ik toch zelf graag heel goed willen weten bij een nieuwe pad of ik het goed kan onderscheiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:18

Wol is moeilijk tot ontbranding te krijgen (brandvertragend) en een kunstvilt zal geen smelten. Maar of een verkoper daar zo blij van wordt :+
Vaak is de prijs een goede indikatie, maar met de prijzen die hier soms gevraagd worden durf ik niet te zeggen dat iets wat duur is ook echt wol is.

superpony

Re: wolvilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:06

Ik heb nog nooit een wolvilt gehad. Heb ze weleens in handen natuurlijk, maar vind het moeilijk te beoordelen zo.
Prijs zou een indicatie zijn idd, maar als een pad verder simpel is tegenover een duurdere pad met afwerking, vraag ik me af waar het prijsverschil in zit. Afwerking is ook prijs omhoog drukken, neem ik aan.

Wol smelt toch ook? Je bedoelt dus eigenlijk dat wol moeilijk vlam vat en niet snel reageerd, ook niet meteen smelt en kunstvilt of een mix snel reageerd door smelten?
Tja, dat kun je niet testen in een winkel, beetje jammer..........

Zou je het kunnen ruiken? Daar zat ik aan te denken. De geur en evt de ruw/zachtheid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:24

DubbelDun schreef:
en een kunstvilt zal geen smelten.
Typo:...
geen moet natuurlijk gaan zijn :)

Je hebt heel veel soorten wol, de structuur en zachtheid kan per soort schaap verschillen, maar ook per behandelmethode.
Verder hebben wij het bij wol snel over schapenwol, maar ook 'wol' van andere dieren wordt gebruikt in mixen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:33

is haast niet te zien. je moet maar afgaan op wat de verkoper zegt. hoe groter het echte wolpercentage, hoe beter de vochtopname.en dan heb je ook nog virgin-wool. wat de allerhoogste kwaliteit is. er zijn er maar weinig die dat gebruiken, o.a. 5 star. maar dat zie je ook terug in de prijs.ze werken met F.(feltgrade) standaard, waarin F10 /F11 het hoogste is.
virgin wool is wol, wat nog nergens anders voor is gebruikt.niet- virgin wool zijn restjes/afsnijsel uit b.v. de kleding industrie.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:19

Ik heb zo'n dure 5* F10/F11 pad, maar ik kan nou niet echt zeggen dat het zo'n top-aankoop is geweest eigenlijk. Hij is gemakkelijk in gebruik, kan 'm goed schoonhouden en dacht dat ie ook echt heel goed lag, maar nu mijn paard in zijn winterharen zit en zijn haren onder het achterste stuk, dus boven op zijn heupen zeg maar, helemaal kort zijn geschuurd betwijfel ik toch wel of het 'm dit helemaal is. Ik wil binnenkort een Mattes met ruggegraatvrijheid aanschaffen, hier heb ik betere verhalen van gehoord.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:09

Wolvilt is een term die ik niet direct ken, vanuit mijn zaak ken ik alleen de lamswol van Mattes, dat is 100% echte wol, ademend, schokdempend, kleurvast en gaat niet aan elkaar koeken na 5 keer wassen. Is australisch schaap met de hoogste vachtdichtheid die ze hiervoor gebruiken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:24

wolvilt heeft evenveel compressievermogen als 5 schapenvachten op elkaar.
mattes is ntl. ook goed.echt wolvilt ietsje beter...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:47

Vilt is een heel ander procedé als gewoon wol.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:47

compacter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:49

Ook, maar wol zit 'gesponnen' in een onderlaag vast (op nog op een schapenvel :D), vilt is geschuurd en zit in elkaar verstrengeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:28

Ik heb nu wol en dat bevalt op zich prima. Alleen het schoonhouden niet zo. Ik vind ze ook zwaar worden na vaker rijden, dus denk dat zweet erin blijft?? Maar in de winter is het lastig schoonmaken met hoge druk en drogen. Ik borstel hem wel altijd goed. Heb ook het idee dat het daardoor de functie beter behoud, dan als het wol plat gaat liggen door vuil.

Eigenlijk zouden shops dus een teststukje moeten hebben per soort pad, dat je kan zien of het smelt en of het vocht opneemt etc.

@mabotje, is ie niet te lang dan voor jouw paard?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:47

vilt is als het ware geperst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:54

@SP: na het rijden aan de lucht laten drogen, de haren er uit borstelen en wekelijks de stofzuiger op standje 'levensgevaarlijk' erover. Dat werkt hier al jaren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:57

DD, tja, ik sta in pension. Maar de meeste keren hang ik het binnenste buiten op en laat de pony's nog lekker staan. Ik borstel altijd wel goed. Met mooi weer hoge druk en in de zon.

Hoe maken jullie vilt schoon? Dat kan je niet borstelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:01

Dat borstel ik lichter en dan wekelijks de stofzuiger.
@SP: je kunt de pad's toch mee naar huis nemen ??

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:09

@ superpony: ja, dat zou ook goed kunnen. Het zou idd wat korter mogen zijn. Heb volgens mij de grootste maat (34"?) Zal mijn zadel eens opmeten. Wil op de equitana naar een Mattes gaan kijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:25

bij 5 star kan je een special spons kopen. werkt perfect!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:06

@DD, ja doen we ook, maar zoals nu droogt het niet buiten. Ik had een deken in de schuuur gehangen en werd ook niet droog.

@mabotje, zonde als de lengte het probleem is, want dan zou het verder een geschikte pad zijn.

@spicegirl, dat is wel mooi. Je wil de haren en het zweet eruit, maar niet het vilt lostrekken.