Welke bitloze optoming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:51

Ik weet dat hier al veel topics over bestaan, maar ik zou het toch maar eens willen vragen :D

Ik rijd nu dus op buitenrit met een hackamore en hier reageert mijn pony zeer goed op, maar als ze er echt vandoor wil, loopt ze hier gewoon doorheen (met bit doet ze net hetzelfde)
Aan de hand heeft ze ook wel eens haar momenten en dan loopt ze ook gewoon dwars door het halster, maar nu heb ik een manier gevonden om haar toch te kunnen houden: ik doe het halstertouw 1x rond haar neus en dan door het ringetje. En als ze ervandoor wil gaan, geef ik er een kort rukje aan en dan gaat ze er niet vandoor.
Dus nu mijn vraag: bestaat er een bitloze optoming die ong. hetzelfde effect heeft?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:52

Gezien het hier om een vraag met betrekking tot harnachement gaat verplaats ik dit topic van NA naar HAR.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:52

indian bosal misschien.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:53

het probleem licht niet aan jou optoming maar aan de training van je paard en jou rijden
een hackmore is al erg scherp

probeer eerst je ponny het ho is ho aan te leren en lang stilstaan
en kijk dan eens verder

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:54

Dat halster van Monty Roberts denk ik? Het dually trainings halster.

Maar het is een opvoedingskwestie, iets waar je aan moet werken, een andere optoming is namelijk vaak gewoon een tijdelijke ''oplossing'' die na een tijdje ook niet meer werkt..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:55

Air schreef:
Dat halster van Monty Roberts denk ik? Het dually trainings halster.

Maar het is een opvoedingskwestie, iets waar je aan moet werken, een andere optoming is namelijk vaak gewoon een tijdelijke ''oplossing'' die na een tijdje ook niet meer werkt..

:j

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:00

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:11

rommulus schreef:
het probleem licht niet aan jou optoming maar aan de training van je paard en jou rijden
een hackmore is al erg scherp

probeer eerst je ponny het ho is ho aan te leren en lang stilstaan
en kijk dan eens verder

Idd, een hackamore werkt al heel sterk in!

Neem les en oefen veel in de bak of ga met goede begeleiding naar het bos.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:04

Een hackamore is idd al een hoofstel met een scherpe inwerking.. Leer je paard eerst je te vertrouwen en ho is ho (of je er nu op zit of ernaast loopt moet ook geen verschil maken uiteindelijk).
Met kracht ga je het niet winnen... Wil je een paard stoppen met een hoofdstel alleen (dus zonder het vertrouwen en de training van mens en paard), dan moet je t om zn benen binden. En dat wil je niet neem ik aan ;)

Verder heb ik ook gemerkt dat een scherpe inwerking juist averechts kan werken, doordat het paard er tegenin gaat. Een zachtere optoming (een zachte sidepulle bijvb ipv dun touwhalster) kan dan al wat helpen. En beginnen met zachtere hulpen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:08

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:10

Alleen met een anker ga je je paars stoppen, niet met een scherper bit of scherpere optoming.

Je zult de one rein stop moeten installeren op je paard, dan kunnen ze niet meer er tussen uit gaan.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

De ORS zie ik niet makkelijk gaan met een hackemore. Ik zou overstappen op een touwhalster.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 02:22

Arabesk, waarom zou je de ORS niet kunnen uitvoeren met een hack? Ik zou niet weten waarom niet.
Zelf ben ik niet zo van de ORS.

Ik denk dat hier een deel opvoeding bij komt kijken, want zodra je paard doorheeft hoe het onder deze hulp kan uitkomen zal die dat ook doen. Zoals gezegd wordt, een hackamore is al een flink scherpe optoming.
Ga terug naar de basis: controle op de grond en later controle vanuit het zadel, respect voor jou en jouw ruimte, en jou hulpen. :)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:01

ik weet niet of dit mag maar ik heb hier ook een vraag over:
Ik twijfel tussen een S hackamore en een sidepull.
Ik heb gelezen dat een hackemore redelijk scherp is...dat is best handig
met die kleuter van mij maar sturen is lastiger.
De sidepull is makkelijker sturen maar minder goed stoppen.
Welke kies je dan?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:11

Juist omdat een jonger paard soms nog iets grotere hulpen nodig kan hebben zou ik een sidepull nemen, is een stuk vriendelijker.
Voorbereiden op netjes stoppen en sturen doe je imo niet mbv een scherpere optoming.

Ik vind een sidepull lekker duidelijk. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:21

Ik vind een side-pull echt waardeloos voor een paard dat niet wil stoppen , als ze het kopje wat in de lucht doen dan heb je niks meer te vertellen...bij een hack blijf je dan tenminste druk op de neus uitoefenen , waarbij je zeg maar de neus naar de borst trekt , dat is een betere remmende hulp dan een halster-achtig-iets richting de ogen trekken :P

Een hack of CRB werkt voor mij het beste , met een pony die voor ik haar kocht al had geleerd dat ze door het bit heen kon knallen :)

Simpelweg doordat je bij het geven van een remmende teugelhulp , de neus naar de borst "trekt" :j

Touwhalster werkt ook goed , maar dan weer minder voor een zijwaarts sturende hulp.

Maargoed , er zijn natuurlijk ook paarden die een side-pull erg fijn vinden en daar erg braaf op reageren , beter dan op andere optomingen , gewoon ombvb. dat ze het fijn vinden :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:01

Citaat:
Ik vind een side-pull echt waardeloos voor een paard dat niet wil stoppen , als ze het kopje wat in de lucht doen dan heb je niks meer te vertellen...bij een hack blijf je dan tenminste druk op de neus uitoefenen , waarbij je zeg maar de neus naar de borst trekt , dat is een betere remmende hulp dan een halster-achtig-iets richting de ogen trekken :P

Ik snap prima wat je bedoeld, maar voor de beeldvorming helpt het ook niet mee dat sommmige sidepulls gewoon niet passen, dan krijg je soms van die 'flapperbakstukken'.
Ik heb (vanuit Westernrijden) de neiging mijn hand iets op te tillen als 'terugwerken' ipv 'naar je toehalen', misschien dat ik die ervaring daarom zelf al minder heb. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:58

Dat bedoel ik inderdaad , die flapperbakstukken :j

En ik werk meestal met stem en zit , en teugel dan een beetje ter ondersteuning wat schuin omhoog :)
Werkt normaal gesproken prima als ze niet al te huppelig is.

Ik heb wel side-pulls geprobeerd en die zaten dan ook netjes op maat , Rena is op zich een braaf beestje maar ze is een beetje een neuroot en kan wat onrustig worden onderweg , ze heeft dan duidelijkheid nodig. En je voelt gewoon dat je geen rem hebt als ze even met het kopje gooit vanwege een vlieg ofzo..... heel onprettig.

Je zal zo'n rotzak hebben die echt z'n neus in de lucht steekt om alles te ontwijken , levensgevaarlijk met een side-pull.