Prijs redelijk/goed zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Prijs redelijk/goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 09:28

Ik verbaas me er een beetje over, ik dacht dat zadels altijd minstens 500 kosten van een beetje kwaliteit maar ik zie ze ook voor 200/300 voorbij komen. Wat kan ik hier van verwachten?

Wat kost een redelijk tot goed zadel die gewoon goed op je paard zou passen, en welke merken zijn nou geschikt?

CoSnuf

Re: Prijs redelijk/goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:32

Dat ligt ook aan je paard, maar mensen laten altijd zo makkelijk hun zadel aan passen op hun paard.(de mensen die dit doen moeten zich niet negatief aan gesproken voelen) soms is het ook gewoon nodig.
Maar vergeet niet, spring ruiters springen met 3/4 paarden en hebben ook maat 1 zadel mee op wedstrijd. Dus ook niet al hun paarden hebben een aangepast zadel. Het ligt aan je paard maar meenstal een zadel met een normale kamer past vrijwel altijd. En prijs...dat ligt aan het merk, van wintec tot kieffer.
Het zadel moet goed op je paard passen en jij moet er lekker op kunnen zitten.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:34

Een stubben oid zadel van 20/30 jaar oud kan nog in perfecte staan zijn, maar voor zo'n oud zadel met gebruiksporen, kun je niet meer de hoofdprijs vragen.

Wat kan je dus verwachten: niet meer zoo mooi, wat gebruikssporen, hogere ouderdom, of atypische maat. (in het slechte geval, gebroken boom, scheef zadel)

Vrijwel altijd van Gerda, klopt voor mijn idee absoluut niet. Ik zie veel springruiters met veel verschillende zadels of paarden met kapotte rug.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:31

Hey wat leuk dat je een eigen paard hebt! (las het in je profiel). Echt superleuk joh! Ga je ook mennen? Maar voor Lukas ga ik nu kijken voor een thorowgood cob. Zie dat jij een haffie hebt en die zijn natuurlijk ook breed en daar is het zadel ook wel geschikt voor. Ik ben al een hele tijd info aan het zoeken over zadels (sinds ik Lukas heb) en thorowgood lijkt mij gewoon het beste. Ze zijn ook niet zo duur. Marjolein zei destijds ook dat een thorowgood een goede keuze is voor Lukas (en ik denk dan ook voor een haffie), of een WOW, maar WOW kan ik helaas niet betalen. Thorowgood is niet duur trouwens, rond de 500,- maar wel kunststof. Er bestaat ook een lederen versie maar die kost 900,- Ik zou echt even naar Thorowgood kijken als ik jou was want de pasvorm schijnt gewoon oke te zijn en het is een hele leuke prijs (vooral voor een onverwachts eigen paard ;) ).

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:35

mmmm, ik heb wat mindere ervaring met thorowgood, mijn zadel ging na een poosje onwijs piepen, echt heel hard, een naar geluid.
je kunt imo dan beter voor een 2de hands leren zadel gaan ;)
die zijn ook voor best leuke prijzen te vinden :)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:47

Millanka schreef:
Wat kost een redelijk tot goed zadel die gewoon goed op je paard zou passen

Dat hangt er maar net van af hoe 'moeilijk' de rug van je paard is.. Lastig te zeggen dus.

Ik heb mijn huidige zadel nieuw gekocht en aan laten meten. Daarvoor had ik een zadel van Divoza (Rossner Amerika), nieuw zadel en de prijs viel me nog mee. Die had ik ook aan laten meten maar daar is hij uitgegroeid. Als je een nieuw zadel aan laat meten heb je vaak ook meer garanties en als het binnen een bepaalde tijd niet meer goed ligt verlies je er minder op. Ik had bij Divoza volgens mij toen iets als hij binnen een half jaar of jaar (weet ik niet meer precies) niet meer goed lag, dan namen ze hem terug en 'verloor' ik er max. 100 euro op. Het voordeel van zo'n zadelpasservice is dat ze meerdere zadels meenemen en je dus meer kans hebt dat er een bij zit die past.

Tweedehands kan je natuurlijk ook doen en dat is vaak wat goedkoper, hangt natuurlijk wel van het merk ook af, maar die kan je ook laten aanmeten. Dan moet je wel met je paard vaak naar de winkel toe.

Ik zou zelf niet zo snel een zadel van een particulier kopen. Ten eerste omdat ik zelf niet goed genoeg kan beoordelen of het zadel goed past en ten tweede omdat je dan of je paard mee moet nemen om te passen of je moet het zadel ophalen en weer terugbrengen. Als je dan een paar keer een misser hebt loopt dat wat betreft reiskosten ook al aardig in de prijzen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:42

Persoonlijk zou ik een goede(!) zadelmaker laten komen die kan je adviseren. Een redelijke prijs voor een zadel is voor iedereen weer anders en je hebt te maken met het dier waar het op moet komen te liggen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:47

EliseLukas schreef:
Hey wat leuk dat je een eigen paard hebt! (las het in je profiel). Echt superleuk joh! Ga je ook mennen? Maar voor Lukas ga ik nu kijken voor een thorowgood cob. Zie dat jij een haffie hebt en die zijn natuurlijk ook breed en daar is het zadel ook wel geschikt voor. Ik ben al een hele tijd info aan het zoeken over zadels (sinds ik Lukas heb) en thorowgood lijkt mij gewoon het beste. Ze zijn ook niet zo duur. Marjolein zei destijds ook dat een thorowgood een goede keuze is voor Lukas (en ik denk dan ook voor een haffie), of een WOW, maar WOW kan ik helaas niet betalen. Thorowgood is niet duur trouwens, rond de 500,- maar wel kunststof. Er bestaat ook een lederen versie maar die kost 900,- Ik zou echt even naar Thorowgood kijken als ik jou was want de pasvorm schijnt gewoon oke te zijn en het is een hele leuke prijs (vooral voor een onverwachts eigen paard ;) ).

We gaan het eerst allemaal even aankijken en eerst maar rijden, het mennersbloed zit in m'n aderen dus natuurlijk is het door mijn hoofd geschoten :D Maar we kijken het eerst even aan, heb voorlopig toch geen geld om een kar en een tuig te kopen.

Ja het was behoorlijk onverwachts dus het is voorlopig ook met zadels maar even rondkijken. Ik hou dit merk in gedachte :)

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:49

Vanaf 500 euro denk ik toch. wintec is redelijke kwaliteit

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:37

Ben je eigenlijk opzoek naar een gloednieuw zadel, of een tweedehands zadel? Want een nieuw zadel van 200 euro zou ik nooit op een paardenrug durven leggen..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:58

tweedehands is ook prima, nieuw zijn ze helemaal duur volgens mij.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:00

als je bijvoorbeeld naar de barefoot kijkt, die hebben zowel nieuwe zadels onder de 500 en boven de 500.
goede kwaliteit..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:01

Ja een zadelmaker laten komen. Wat er het beste op je pony past. Kwaliteit van 500 E zadels zijn misschien iets beter maar naar MIJN idee maakt het niet veel uit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:08

Ik heb zelf een zadel van boven de 2000 op het oog... Mn pown heeft een lastige bouw voor zadels en voor minder dan goed doe ik het niet.
Voor 200/300 euro heb je geen fatsoenlijk zadel. Die dingen zijn krom, scheef, van slechte kwaliteit (gevaarlijk!) en dus slecht voor elk paard waar je ze op legt.
Als je geluk hebt past een kunststof zadel zoals Wintec of Thorowgood. Kwalitatief prima zadels die goedkoop (vanaf 500 euro) zijn omdat ze van kunststof zijn ipv leer. Laat dit wel passen door een goede zadelpasser, er lopen helaas veel mensen rond die vanalles beweren, maar niet goed kunnen zadelpassen. Daar heb je dus niks aan, want hoe veel je dan ook uitgeeft, als het niet past dan past het niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:11

@Laura,
daar heb je dus bij boomloze zadels vaak veel minder last van.. omdat ze zo soepel zijn :D kun je misschien ook eens naar kijken, misschien vind je iets :D zoals de barefoot.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:32

verschild,
mijn pony had een prima zadel van 600 euro,
maar me 3 jarige krijgt nu een zadel van 1300,
puur omdat je die kan aanpassen.
dat heb je ook goedkoper van wintec maar dat vind ik rotzadels

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:33

Zo´n boomloos zadel werkt voor die van mij dus niet, kreeg hij blokkade´s in zn rug van (die ook gewoon terugkwamen, kwam dus niet door een keer vallen).
Edit: dit was trouwens een Torsion, dat is hetzelfde model als barefoot. De pommel (houten boog in de voorkant) veroorzaakte problemen in het schoudergebied en de achterkant van het zadel was ook iets te lang, daar veroorzaakte deze ook problemen, ondanks dat er geen druk door zou moeten worden verdeeld.. Dusja, ook boomloos heeft zn beperkingen, en is zeker niet voor alles en iedereen geschikt of een oplossing.
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 31-01-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:38

TS; ik kan je aanraden inderdaad een keer een boomloos zadel te proberen.. Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne, onder andere omdat ik een duur aangemeten zadel niet kan betalen. Een Barefoot past op veel verschillende paarden om het zo'n flexibel zadel is. Op mijn paard past hij ook perfect. En nog wat voordelen, hij weegt heel weinig, je voelt je paard beter, het is zo zacht als een kussentje, en die van mij is niet van leer dus ik hoef hem ook niet te onderhouden..

Ik weet niet waar je woont, maar door heel Nederland zitten leveranciers waar je langs kan gaan voor het passen, of je kan een testzadel bestellen en een week uitproberen..
Als je vragen hebt ofzo mag je me wel pb'en.. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:27

Ik zou het wel willen proberen maar in de buurt kost het al snel 20 euro per week om het uit te proberen, en aangezien we het erg rustig op willen pakken met deze pony vind ik het onzin om 20 euro te betalen om er 2 á 3 keer op te zitten....

Ik woon in Noord-holland.

we hebben mee gekregen dat de pony nogal een bokje kan geven onder het zadel, zit een boomloos zadel dan wel stabiel?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:33

Tsja, maar stel dat je er dan achter komt dat dit het zadel van je (en je pony's) dromen is.. Dan is 20 euro toch niks meer? Het zadel zelf is in aanschaf namelijk minder dan een gemiddeld zadel.. :)

Bokken, steigeren, wegschieten, vliegen, ik heb het allemaal gehad met mijn zadel, en tot nu toe nog niet gevallen. (alleen 1 x toen ik niet goed had aangesingeld, maar lag niet aan het zadel). Ik kan je zo 3 foto's en 1 fimpje van rare acties laten zien, en het zadel schoof geen cm, en ik zit als een huis op dat ding.. :)

Jammer dat je uit de buurt woont, anders mocht je die van mij ook wel een keer lenen.. Misschien eens een advertentie op bokt zetten, dan is er vast wel iemand in de buurt die je even op z'n Barefoot laat zitten.. :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:21

Ik zou eens informeren naar zadelmakers in de omgeving. Vaak kun je een zadel dan ook maar een week op proef hebben maar dan weet de zadelmaker daarvoor wel of het goed ligt en voor jou goed zit. Als je zelf op zoek gaat is het altijd een risico of je voldoende kan beoordelen of het goed ligt. Ik was zelf alleen al aardig wat geld kwijt aan zadelmakers omdat ik pas na 3 zadelmakers een zadel had waar ik tevreden mee was. Maar nu ben ik oh zo blij dat ik het perfecte zadel voor ons heb!

Kwa kosten in de aanschaf kan het erg uit eenlopen. Leren zadels van 200/300 euro moet je maar eens in de ruitersport zaak bekijken. Het leer is beduidend minder in kwaliteit en de vulling lijkt soms wel van kranten. De kunststof zadels (vanaf a 300) is deels een ander verhaal omdat deze voordelig zijn door het materiaal. Echter zijn de pasvormen vaak minder en die moet dus wel bij je paard passen.

Boomloos zou ik je eerst goed in verdiepen voordat je hier aan begint. Niet om het hier gelijk af te keuren maar er zijn diverse studies naar de drukverdeling gedaan van boomloze systemen. Lang niet alle boomloze systemen zijn goed en het hangt ook van je gebruik af of het bij je past etc. Dit geld uiteraard ook voor boomzadels.

Kortom ook kwa werking kun je jezelf al aardig informeren in artikelen en studies die er zijn gedaan.

veel succes!

ps. Je zou bestfit kunnen overwegen die komen ook in jou omgeving

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:57

@laura, dan was je pommel misschien te klein, had je een maat 1 nodig gehad en daarnaast is een torsion hetzelfde modél, niet dezelfde kwaliteit. Naar mijn idee is de Barefoot goed ontwikkeld vergeleken met sommige andere boomloze zadels. En natuurlijk kan het zijn dat er paarden zijn op wie een boomloos gewoon niet past, net zoals een boomzadel dat kan doen. Maar over het algemeen is een barefoot door zijn soepelheid erg flexibel in het passen op paarden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:00

@millanka, je kunt eventueel ook een boomloos zadel met kniewrongen nemen, dat is wat stabieler.
Maar je eigen zit wordt ook veel stabieler als je zelf leert zitten ipv met een kniewrong. (wel goed opletten dat je góed leert zitten!) T kost inderdaad wel wat, maar ik vind t wel t proberen waard hoor! en anders kun je misschien iemand met 2 boomloze zadels vragen of ej een tijdje mag lenen :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:40

Wat is iedereen toch meteen VOOR boomloos.
Boomloos is echt niet op ieder type paard een uitvinding.
Het ligt echt lang niet op alle paarden goed. Dat hangt helemaal van het type paard en de bouw van het paard af.

Ik heb voor het inrijden van mijn merrie een goedkoop maar passend 2de hands zadeltje gekocht. Daar was ze zo uitgegroeid en na veel zadels te hebben gepast heb ik eindelijk een goed passend zadel.
1200 euro, maar kan wel rondom helemaal aangepast worden aan haar rug, dus hopelijk hebben we hier nog jaren plezier van

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:41

TS: Welke boommaat heeft je paardje nodig?
Ik woon in de buurt (ijmuiden en paard in Santpoort) en heb nog een dressuur zadel te koop.