Welke singelstoten gebruiken bij springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San_

Welke singelstoten gebruiken bij springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 00:18

Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag, welke van de drie singelstoten gebruiken jullie en waarom?
Ik heb altijd geleerd dat je de buitenste twee singelstoten gebruikt, dat zou de beste drukverdeling
geven op de rug van het paard. Maar nu werk ik op een stal waar ze absoluut willen dat de singel
aan de voorste twee stoten gaat, dit zou voorkomen dat het zadel naar achteren gaat schuiven.
Wat vinden jullie hier nu van?

anneliesdj

Re: Welke singelstoten gebruiken bij springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:21

Dat heb ik ook weleens gehoord idd maar lijkt me nogal onzin, als het zadel goed past schuift het niet en als het schuift schuift het ook met de singel aan de voorste stoten.
Ik gebruik dus ook gewoon de voorste en achterste ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:22

In principe; de buitenste twee (mocht er één van beide stuk gaan, kun je de middelste altijd nog gebruiken).
Echter kan het zijn dat het paard zo gebouwd is dat beter ligt wanneer je de voorste of achterste twee gebruikt. Bij bv rondgeribt en diepe singelgroef kan ik me voorstellen dat de voorste twee zorgen dat het zadel beter blijft liggen. Om dit nu standaard te doen.... ik zou niet voor kiezen.

Het al vast een iets andere drukverdeling geven (subtiel), maar ik kan me ook voorstellen dat de bouw van sommige paarden ervoor zorgt dat bij gebruik van de voorste 2 stoten, het zadel (teveel) op de schoft wordt getrokken.

Mizora

Re: Welke singelstoten gebruiken bij springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:27

Als een zadel normaal past, de buitenste twee.
Als een zadel voor wat opwipt de voorste twee.
Als een zadel achter wat opwipt de achterste twee.

Dit was het idee op onze manege.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:35

Mizora schreef:
Als een zadel normaal past, de buitenste twee.
Als een zadel voor wat opwipt de voorste twee.
Als een zadel achter wat opwipt de achterste twee.

Dit was het idee op onze manege.

Eigenlijk alltijd de buitenste 2 dus....

Ik had er vier, gebruikte de middelste 2.
Ik gebruik liever niet de voorste, deze is vaak verkeerd en dus aan de boom bevestigd waardoor je deze strak gaat trekken.
Nu heb ik een dressuurzadel dus heb ik niet veel meer te kiezen :Y)

eva1l1D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:45

Ik heb ook vanaf het begin geleerd de buitenste 2 te gebruiken, om de druk te verdelen.
En ik denk dat als het zadel gaat verschuiven als je ze niet aan de voorste 2 maakt maar dus aan de buitenste, het zadel dan niet goed ligt?
Volgens mij kan het niet dat het met voorste 2 niet schuift en met buitenste 2 wel.. maar dat kan ik mis hebben :P