Pff, wat moeilijk om een duidelijke titel te bedenken voor mijn vraag.
Nouja, op zich valt het ook wel mee, maar er zit veel meer achter.

Al 2 jaar lang zit ik met het idee in mijn hoofd om bitloos te gaan rijden met Kim ([ras]).
We ondervinden alleen problemen bij het sturen, niet bij de rem!
De eerste keer dat ik het probeerde was in de zomer van 2009.
Ik heb toen, op aanwijzingen van een ervaren persoon, mijn engelse hoofdstel zo versteld dat het bit er veilig af kon.
In de bak ging het vrij goed, alleen het sturen was een probleem.
Noem het dom of onverantwoord (dat was het ook
), maar ik ben na een paar rondjes naar buiten gegaan.Met de insteek; daar hoef je niet constant te sturen.
De heenweg ging prima, tot we bij het galoppad kwamen.
Toen merkte ik dat ik eigenlijk helemaal niks te zeggen had, wat ik wel dacht toen we in de bak reden.
Ik heb Kim toen op mijn zit terug kunnen rijden en we zijn in stap en draf veilig terug gekomen, maar het was wel een enge ervaring.
De tweede keer was in de zomer van 2010.
Ik had toen net mijn touwhalster aangeschaft en aangezien Kim daar ontzettend goed op reageerde (aan de hand) besloot ik om hem eens met rijden te proberen.
Deze keer wel veilig in de bak natuurlijk.
Eerst de leadrope aan het onderste lusje bevestigen en erop; Kim merkte niet eens dat ik stuurde.
Daarna heb ik de teugels van mijn hoofdstel gepakt en die aan de zijkanten van het halster vast gemaakt.
Hier reageerde ze wel op, maar pas als ik erg veel druk had gegeven.
Hierdoor bleef het halster niet mooi zitten en dat kon voor Kim niet comfortabel zijn.
Ik weet dat je met je benen kunt sturen en dat lukt ook gedeeltelijk, maar met een paard van 1000 kilo en soms een eigen willetje is wat meer controle wel fijn.
Ik ben zelf een leek qua bitloze optomingen.
Heb me er natuurlijk wel in verdiept en kan ook veel namen opnoemen.
Maar de werking ervan weet ik niet precies.
Ook weet ik dat je met bepaalde hoofdstellen het neusbotje kunt breken.
Maar dat ligt i.m.o aan jou als ruiter.
Even in het kort gaat het dus om een paard dat zich erg sterk kan maken, soms wat tegendraads kan zijn, maar verder met gemak overal op een trensje te rijden is.
Halt houden is geen probleem, het gaat puur om het sturen.
Kan iemand mij hierover advies geven?
Welk hoofdstel wel en welke absoluut niet?
Eentje die niet zo snel verschuift als een touwhalster?
Of kan ik het idee beter laten varen...
Het heeft geen haast, ik wil eerst de meningen van Bokt horen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes, [naam]

maar ik heb 6 jaar les gehad met mijn eigen paarden en andere paarden, 2x per week en heb daar ook veel op geleerd.