Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:27

:wave:

Pff, wat moeilijk om een duidelijke titel te bedenken voor mijn vraag.
Nouja, op zich valt het ook wel mee, maar er zit veel meer achter. :j

Al 2 jaar lang zit ik met het idee in mijn hoofd om bitloos te gaan rijden met Kim ([ras]).
We ondervinden alleen problemen bij het sturen, niet bij de rem!

De eerste keer dat ik het probeerde was in de zomer van 2009.
Ik heb toen, op aanwijzingen van een ervaren persoon, mijn engelse hoofdstel zo versteld dat het bit er veilig af kon.
In de bak ging het vrij goed, alleen het sturen was een probleem.
Noem het dom of onverantwoord (dat was het ook :+), maar ik ben na een paar rondjes naar buiten gegaan.
Met de insteek; daar hoef je niet constant te sturen.
De heenweg ging prima, tot we bij het galoppad kwamen.
Toen merkte ik dat ik eigenlijk helemaal niks te zeggen had, wat ik wel dacht toen we in de bak reden.
Ik heb Kim toen op mijn zit terug kunnen rijden en we zijn in stap en draf veilig terug gekomen, maar het was wel een enge ervaring.

De tweede keer was in de zomer van 2010.
Ik had toen net mijn touwhalster aangeschaft en aangezien Kim daar ontzettend goed op reageerde (aan de hand) besloot ik om hem eens met rijden te proberen.
Deze keer wel veilig in de bak natuurlijk.
Eerst de leadrope aan het onderste lusje bevestigen en erop; Kim merkte niet eens dat ik stuurde.
Daarna heb ik de teugels van mijn hoofdstel gepakt en die aan de zijkanten van het halster vast gemaakt.
Hier reageerde ze wel op, maar pas als ik erg veel druk had gegeven.
Hierdoor bleef het halster niet mooi zitten en dat kon voor Kim niet comfortabel zijn.
Ik weet dat je met je benen kunt sturen en dat lukt ook gedeeltelijk, maar met een paard van 1000 kilo en soms een eigen willetje is wat meer controle wel fijn.

Ik ben zelf een leek qua bitloze optomingen.
Heb me er natuurlijk wel in verdiept en kan ook veel namen opnoemen.
Maar de werking ervan weet ik niet precies.
Ook weet ik dat je met bepaalde hoofdstellen het neusbotje kunt breken.
Maar dat ligt i.m.o aan jou als ruiter.

Even in het kort gaat het dus om een paard dat zich erg sterk kan maken, soms wat tegendraads kan zijn, maar verder met gemak overal op een trensje te rijden is.
Halt houden is geen probleem, het gaat puur om het sturen.

Kan iemand mij hierover advies geven?
Welk hoofdstel wel en welke absoluut niet?
Eentje die niet zo snel verschuift als een touwhalster?
Of kan ik het idee beter laten varen...

Het heeft geen haast, ik wil eerst de meningen van Bokt horen. :j

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Groetjes, [naam]

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:37

Citaat:
Even in het kort gaat het dus om een paard dat zich erg sterk kan maken, soms wat tegendraads kan zijn, maar verder met gemak overal op een trensje te rijden is.
Halt houden is geen probleem, het gaat puur om het sturen.

Blijkbaar heb je toch een probleem in je communicatie zitten...
Hier moet je imo mee aan de slag. :)

Een neusbot breek je echt niet zo snel, dat zijn allerlei fabels, maar dan moet je wel extreem gekke dingen gaan doen...

Hoe rijdt je je wendingen nu?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 27-01-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote fixen

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:43

misschien is een glucksrad of marylot bloem iets voor je? Persoonlijk vind ik het een erg prettige optoming en rijd mijn paardje (ook een koudbloed, maar de helft van jou Kim qua gewicht :+ ) regelmatig met de bloem. Afhankelijk van de bevestiging van de teugels werkt deze meer of minder sterk in.
Het schuift absoluut niet. Ik leen mijn bloem afentoe uit aan stalgenootjes om te proberen en heb tot nu toe ook van hen alleen maar positieve ervaringen gehoord.

Je zou ook een cross rope bridle (zoals lovelance die bijvoorbeeld maakt) kunnen proberen. Is een touwhalster, maar met meer zijwaartse werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:52

TurdusMerula: Mede vanwege de vele fabeltjes heb ik dit topic ook geopend. :j
De één zegt dit en de ander dat, maar wat is nou waar?
Ik rij niet vaak in de bak, maar als ik daar wendingen rij druk ik mijn binnenbeen aan en maak een lichte ophouding met mijn binnenhand.
Buiten hoeven we amper te wenden, omdat Kim vaak de weg al weet.

Raya00: Ik ga op Google even vergelijken. :j
De marylot had ik zelf een tijdje terug al in gedachten.
Ik ben bang dat de cross rope bridle snel verschuift bij Kim.

Edit; Wat ik ben vergeten te melden;
Kim reageert ook redelijk op.. hoe noem je dat.. ik heb geen idee. _O-
Dat je je teugels en beide handen naar één kant houdt.
Ja.. duidelijk.. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:55

Waarom wil je bitloos gaan rijden? Er zijn paarden waar het niks voor is... waarom wil je het perse?

Anoniem

Re: Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:59

Het móét niet persé, maar het lijkt mij prettig voor Kim en ik denk dat het onze band ook zal versterken.
Ik heb mijn vorige pony altijd met een halstertje gereden en ik weet dat ik dat met Kim niet zal kunnen, maar gewoon de ervaring.
Tja, ik kan het niet echt uitleggen, of in ieder geval nu niet de juiste woorden vinden.

Ik ben niet accuut op zoek en ik kan me er ook heel goed bij neerleggen als er inderdaad niks is voor Kim. :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:00

je paard is niet in balance , je moet het bitloos en met bit gelijk kunnen rijden , veel schakelen zodra ze op je hand komt kun je contrastelling vragen en weer rustig naar binnenvragen uitbalanceren dus en schakelen
eenvoudiger kan ik het niet uitleggen
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:02

Knap dat je dat kunt zien.. :))
Misschien wat meer info over de balans?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:03

hoef je niet te zien paard dat op je hand wil lopen draagt zichzelf niet en zoekt steun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:04

Waar staat dat mijn paard op mijn hand wil lopen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:04

KoudbloedKim schreef:
Het móét niet persé, maar het lijkt mij prettig voor Kim en ik denk dat het onze band ook zal versterken.
Ik heb mijn vorige pony altijd met een halstertje gereden en ik weet dat ik dat met Kim niet zal kunnen, maar gewoon de ervaring.
Tja, ik kan het niet echt uitleggen, of in ieder geval nu niet de juiste woorden vinden.

Ik ben niet accuut op zoek en ik kan me er ook heel goed bij neerleggen als er inderdaad niks is voor Kim. :)

Het lijkt mij anders niet zo prettig voor Kim als je óf heel veel druk moet zetten om te sturen óf als ze je hulpen niet begrijpt.

Bitloos klinkt allemaal mooi en aardig... maar ik zou het niet willen zien als iets dat de band tussen jou en je paard kan verstevigen. Het is geen sprookje :+ Ik vind juist dat een goede verstandhouding, op de grond en in het zadel, een voorwaarde is om bitloos te kunnen gaan rijden. Die heb jij naar ik uit je verhaal opmaak nog niet. Ik kan mijn paard op zit en stem rijden, écht waar :j Hij begrijpt mijn stemcommando's heel goed, werkt graag en doet heel erg z'n best. En ja het is een koudbloed, die ook af en toe lomp en bot kan zijn. Wanneer ik 'm uit de wei haal merk ik al in wat voor bui hij is, en of het verantwoord is om eventueel bitloos op pad te gaan. En als ik in wat jij schrijft in de OP mijn paard invul voor Kim zou ik onder die voorwaarden niet bitloos op pad gaan. Maar goed, jij kent jouw paard het beste ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:05

overigens op de foto valt je paardje uitelkaar en loopt in vrije stap zoals haar gewenst is , niets mis mee maar heeft geen gymnastische waarde
tof paard trouwens

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:05

KoudbloedKim schreef:

Nee dat schrijf je inderdaad niet letterlijk maar wat je wel schrijft komt er toch wel op neer dat ze je teugelhulpen volledig negeert.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:08

hestejente schreef:
KoudbloedKim schreef:

Nee dat schrijf je inderdaad niet letterlijk maar wat je wel schrijft komt er toch wel op neer dat ze je teugelhulpen volledig negeert.

is overigens heus geen aanval hoor , maar idd paard accepteerd hulpen niet dus is niet nagefelijk doorgelaten dus in balance alles heeft met elkaar te maken en het een valt samen met het ander

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:09

Bedoel je neckreining?

En waar is je buitenteugel in het verhaal? :)
(Niet aanvallend bedoeld he, ik probeer gewoon een beeld te schetsen van hoe jij wendingen rijdt)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:13

Tegen wie heb je het TurdusMerula? TS geeft aan eerst met de leadrope onderaan het halster vastgemaakt te hebben gereden en daarna met teugels aan weerszijden van het halster. Neckreining weet ik niet of het paard van TS er niet te veel manen voor heeft. Met mijn paard werd het in ieder geval niets, hij voelde de teugels niet goed :=

Overigens als ik bitloos rijd doe ik dat met een gewoon stalhalster en teugels aan de zijkanten. Kaptoom en bloem heb ik geprobeerd, was niks voor ons.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-01-11 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:13

je zou een kaak of kingekruist systeem kunnen proberen, die 'trekken' niet alleen aan 1 kant, maar 'duwen' aan de tegenovergestelde kant van waar ze heen moet. Zet je druk op je linkerteugel, dan krijgt ze (duwende) druk op haar rechterkaak, en word er tegelijkertijd ook druk op de linkerkant van de neusriem gezet (trekken). een soort dubbele hulp, misschien dat je zoiets kan proberen? Die dingen zijn volgens mij wel in XL of extra full te vinden.
en verder heel veel wendingen oefenen op zithulpen en (teugel)druk op de hals, dat kan vaak al wat schelen, en dit kan je ook gewoon met buitenrijden oefenen met bit in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:15

Hestejente: Vandaar ook dit topic, om meningen te horen. :)
Je hebt daar ook gelijk in, het zal niet fijn zijn om met veel kracht druk te moeten zetten op haar neus.
De hulpen begrijpt ze wel prima, maar ze voelt het simpelweg niet goed genoeg als je met een touwhalster rijdt.
Eigenlijk hoop ik dus dat er een bitloos hoofdstel bestaat waarbij je niet met veel kracht druk hoeft te zetten, maar waarbij een halve ophouding bijv. al genoeg is.

De verstandshouding tussen Kim en mij is op de grond en in het zadel prima.
We hebben daar hard voor moeten werken beide, maar we hebben veel bereikt.
Het is dus niet zo dat het persé moet.
Maar als ik mijn paard veilig kán rijden zonder ijzer in haar mond, waarom dan met?

Liberty: Daar ben ik me van bewust.
Dit was de eerste keer bitloos met touwhalster..
Ik vind het jammer dat je zo oordeelt, terwijl je ook kunt vragen. :)
Kim accepteert de hulpen namelijk wél, maar voelt niet genoeg druk bij de bitloze optoming die ik tot nu toe geprobeerd heb.

TurdusMerula: Begrenzen. :) Dat gaat eigenlijk automatisch.
Ik hoop niet dat het opschepperig of arrogant overkomt.. :o maar ik heb 6 jaar les gehad met mijn eigen paarden en andere paarden, 2x per week en heb daar ook veel op geleerd.
Nogmaals, niet om arrogant over te komen.

Ik heb op Google even op neckreining gezocht en dat is precies wat ik bedoel!

Tammy_: Het probleem met veel optomingen is ook dat ze vaak erg dun zijn en voor mijn gevoel snel kapot gaan.
Ik kan het mis hebben. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:16

Even terug naar rijden met bit/trens: als sturen daar moeilijk gaat, heb je het al eens met een kneveltrens geprobeerd?

En een schuivend touwhalster, daar zou ik me nu toch echt geen zorgen om maken dat het misschien wat oncomfortabel zit, moet ze maar luisteren, toch?
En heb je al een keer geprobeerd om met grondwerkstok een beetje te wapperen als je wilt dat ze de bocht om gaat? Porcupine game vanuit het zadel?

En wat is je beenhulp bij het sturen? Leg je het buitenbeen aan en duw je haar de bocht om, of buig je om het binnenbeen?

Er werd neckreining geopperd...dat gaat ook in combinatie met een hulp van het buitenbeen, om het paard in zijn geheel de bocht om te duwen. Bij neckreining kun je geen stelling vragen, omdat je de teugels in een hand hebt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-01-11 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:17

misschien is het handig om voor jezelf duidelijk te hebben wat je doel is met dit paard wil je graag bosritjes enzo wat natuurlijk hartstikke leuk is , of wil je een stapje verder en ook aan gymnastiseren doen >
Alles kan alles mag natuurlijk wat jij wilt met je paardje maar je moet weten waar je heen wilt en daar naar toe werken , dus gymnastiseren aan een halster met een touwtje eronder gaat je niet zo gemakkelijk lukke ( als dat uberhaubt al mogelijk is) maar lekker lol met je knol hebben natuurlijk wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:18

@ cassidy: whaha, dat laatste doe ik ook (met een zweepje), was een tip van mijn toch wel behoorlijk traditional lesmevrouw :P

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:19

koudbloedkim ik beoordeel je echt niet negatief het is maar net wat je wilt met je paard en gymnastiseren komt hier niet duidelijk naar voren maar zie zegt dat dat erg is als ze verder goed gezond is?
ik niet dus voel je niet aangevallen hoor

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:24

Cassidy: Sturen met bit is juist geen probleem. :)
Als ik met mijn trensje niet gewoon zou kunnen rijden, zou ik namelijk helemaal niet gedacht hebben aan bitloos.
De tip van de carrot stick zou ik inderdaad kunnen proberen.
Dat kan zowiezo geen kwaad.
Ik buig haar om mijn binnenbeen.
Het gaat bij mij heel vaak automatisch..
Over de 'neckreining' (om het dan maar even zo te noemen) gebruik ik altijd 2 handen. :o

Liberty22: Bosritjes en af en toe een sprongetje is voor ons genoeg.
Het is voor mij geen sportpaard of paard waar ik ver mee wil komen in de wedstrijden o.i.d..
Ik voel me niet aangevallen. :)

Tammy_: Ik ga kijken!
Bedankt. :j
Edit; Ik heb hem onder mijn favorieten gezet en ga er morgen even goed voor zitten.
Ben nu te moe om alles goed op te slaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:26

Okee, even een vraagje voor mijn beeldvorming: welke hulpen geef je precies wanneer je met bit rijdt? Met je teugels, zit, benen, noem maar op?