Welk bit is het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Welk bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:44

Hallo,

sorry als het verkeerd staat of dat er al een topic over is, maar ik kan het niet vinden! ;)

Ik heb een shetlander die heel erg moeilijk doet met het bit ( hij is al meerdere malen bekeken door tandarts,dit gebeurt volgende maand weer en ga dan zowieso erg doorhameren over het probleem,zeg maar )

wat doet hij precies: hij doet opstandig, mond open doen, omdraaien, tong over het bit ( alleen bij ongebroken, menbit ) onbestuurbaar zijn.
Hij doet het 99% van de tijd alleen zodra hij niet zn zin krijgt, en dan je te sterk af wilt zijn, dus het lijkt me meer daar aan te liggen dan dat het hem pijn doet! hij accepteert het niet.
Hij word bereden ohz met: enkel gebroken en ik men met hem met liverpool stang, ik heb bokkebitje geprobeerd maar dat ging echt niet, en al helemaal niet toen ik er een zeempje om deed.

bitloos is hij niet te sturen of te stoppen, dus dat gaat ook over.
ik wil gewoon dat hij lekker kan genieten met het rijden, welk bit is fijn voor gevoeligheid etc.
Welk bit kan ik nemen voor ohz en welke voor het mennen ?
het allerliefste met site waar die te koop is, meerdere bitten mag ook, ik wil gewoon alles proberen!

Bedankt, ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:48

Misschien een bitje met rubber eromheen?
Is een fijn bit voor gevoelige paarden. Moet je alleen wel oppassen dat het niet gaat schuren, als hij een droge mond heeft.

Je hebt ook bitten, Happymouth heten ze (dacht ik?), met appelsmaak oid.
Dit vinden de meeste paarden lekker. Ze gaan dan kauwen en krijgen zo'n "schuimmondje" zeg maar.

Misschien is googlen naar zo iets?

Edit: Ik zie net dat ze ze bij o.a. Epplejeck hebben: http://www.ej.nl/category.aspx?id=10000140.
Weet niet of ze daar goed zijn, maar Ej is over het algemeen wel redelijk goede kwaliteit.

Edit 2: Hier staan ze op in Shetland-maat.
http://www.ruitersportbenjamins.nl/bust ... uth-1.html
Heb verder geen ervaring met deze winkel.

HeleneDas

Re: Welk bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:01

Bedankt, en dan ongebroken, enkel gebroken, dubbel gebroken....

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:25

HeleneDas schreef:
Bedankt, en dan ongebroken, enkel gebroken, dubbel gebroken....

Uhm, nou ik lees dat ongebroken sowieso niet zo lekker gaat?
Persoonlijk zou ik dan voor enkelgebroken gaan, maar als je paard anders niet stuurbaar of dergelijke is, zou ik voor dubbelgebroken gaan (al zou ik dan eerst even kijken of ik hem niet beter zou kunnen trainen..., want tenslotte rijd je natuurlijk vooral op je zit en mennen op stem).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:28

Ik zou even contact opnemen met een bittenbank (bijv. Jan Groeneveld, ook paardentandarts). Wellicht kunnen hun je helpen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:29

Ik gok zo uit je tekst dat dit meer een rijd probleem is dan een bit probleem eigenlijk.. IK zou eerst eens goed lesnemen en als dat niet werkt pas een ander bitje proberen..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:31

misschien heeft ie pijn in z`n rug (alles ff nakijken )
maarja als dat het niet is idd ik had op mijn shet een ongebrokken bit van rubber of misschien met een smaakje dat helpt ook wel denk
site @ hierboven

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:56

troi schreef:
Ik gok zo uit je tekst dat dit meer een rijd probleem is dan een bit probleem eigenlijk.. IK zou eerst eens goed lesnemen en als dat niet werkt pas een ander bitje proberen..

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, als die het doet met mensen ( met mennen ) die het al jaren doen... met veel ervaring!
Zelfde geld voor ohz.

Hij doet het pas zodra hij zn zin niet krijgt, zoals hij wilt draaien in de hoek, je stuurt hem terug, dan gaat zn mond open en trekken.

Dus niet uit het niets ;)

Bedankt allemaal.
Ik heb van iemand gehoort dat ongebroken het zachtst is, dat ga ik proberen ( geen liverpool, die blijkt de dik te zijn ). Ik ga gewoon wat dingen proberen, ik heb het bit nu een gaatje lager gedaan, en hij reageert wel beter, het zit nets ietjes te laag, maarja als hij het beter vind!

De tandarts komt volgende maand & dan ga ik even overleggen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:01

Als hij het puur doet als hij dwars is is dat dus een gehoorzaamheidsprobleem (en dus rijtechnisch), als het bit niet goed zou zijn zou hij er altijd last van hebben (immers dat bit zit constant in zijn mond). Ik hoop voor je dat een ander bitje het probleem oplost maar ik vrees dat dat niet gaat lukken..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:20

troi schreef:
Als hij het puur doet als hij dwars is is dat dus een gehoorzaamheidsprobleem (en dus rijtechnisch), als het bit niet goed zou zijn zou hij er altijd last van hebben (immers dat bit zit constant in zijn mond). Ik hoop voor je dat een ander bitje het probleem oplost maar ik vrees dat dat niet gaat lukken..

Het is idd dwarsheid,
maar dus niet door dat zn er in zn mond word getrokken enzo ;)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:24

misschien een keer proberen of hij bitloos wel zou willen? als hij echt pijn heeft is het logisch dat hij zich verzet, en bitloos zou daarvoor een goede uitkomst kunnen zijn..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:27

Myrthe_Yolto schreef:
misschien een keer proberen of hij bitloos wel zou willen? als hij echt pijn heeft is het logisch dat hij zich verzet, en bitloos zou daarvoor een goede uitkomst kunnen zijn..

al geprobeerd, dat snapt die niet :+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:52

K&K bitten ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:33

Wat voor bitloos heb je geprobeerd? Sidepull, touwhalster, kruislings onder de kin, dr.cook/kruislings onder de kaak.

Je zou voor het rijden een enkel of dubbelgebroken kneveltrens kunnen proberen. Sowieso zou ik even rondkijken of je ergens van een stalgenoot een dubbelgebroken trens mag lenen om een paar keer te proberen of het helpt. Dan wel een (voor de rest) vergelijkbaar bit kiezen.

Aangezien je paard heftig reageert op een ongebroken bit is het best mogelijk dat je paard een dikke tong heeft en hem daarom eroverheen gooit, hij heeft dan immers te weinig ruimte voor zijn tong. Heb je een gewone rechte liverpool (of één met tongboog). http://www.benningtoncarriages.co.uk/im ... -large.jpg of meer dit http://arcadiasim.com/shop/images/lowPortLiveBit.jpg

Dat kan dus ook nog uitmaken. Als je een rechte liverpool hebt kun je dus ook nog één met tongboog proberen en inderdaad zo dun mogelijk, liverpools hebben de neiging 21mm of zelfs 24mm te zijn. Een gemiddeld paard heeft tussen de 14 en 18mm ruimte bij de lagen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:38

Een kneveltrens, omdat dan de druk niet alleen in zijn mond zit maar vooral aan de buitenkant van zijn mond. Het heeft dan voor hem ook geen zin meer om zijn mond open te doen bijvoorbeeld.
En dan een dubbelgebroken vorm.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:07

Mizora schreef:
Wat voor bitloos heb je geprobeerd? Sidepull, touwhalster, kruislings onder de kin, dr.cook/kruislings onder de kaak.

Je zou voor het rijden een enkel of dubbelgebroken kneveltrens kunnen proberen. Sowieso zou ik even rondkijken of je ergens van een stalgenoot een dubbelgebroken trens mag lenen om een paar keer te proberen of het helpt. Dan wel een (voor de rest) vergelijkbaar bit kiezen.

Aangezien je paard heftig reageert op een ongebroken bit is het best mogelijk dat je paard een dikke tong heeft en hem daarom eroverheen gooit, hij heeft dan immers te weinig ruimte voor zijn tong. Heb je een gewone rechte liverpool (of één met tongboog). http://www.benningtoncarriages.co.uk/im ... -large.jpg of meer dit http://arcadiasim.com/shop/images/lowPortLiveBit.jpg

Dat kan dus ook nog uitmaken. Als je een rechte liverpool hebt kun je dus ook nog één met tongboog proberen en inderdaad zo dun mogelijk, liverpools hebben de neiging 21mm of zelfs 24mm te zijn. Een gemiddeld paard heeft tussen de 14 en 18mm ruimte bij de lagen.

Hee, gekruisd onder de kin. Ik heb een rechte liverpool, maar heb ook een keer een geboge bokkebit geprobeerd, over die tong: gisteren viel me ineens op dat die echt een grote ton heeft

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:13

Deze: http://www.bitloospaardrijden.info/ruit ... tshop1.jpg dus
Daar liep mijn paard ook gewoon doorheen. Met hem reed ik met een kaptoom of een lage neusriem (dat is de makkelijke variant van een sidepull, gewoon op de grens van het zwevende neusbeen doen)

Een bokkenbitje heeft weer een iets andere werking dan een liverpool en als het erger werd met zeem erom dan is het bit waarschijnlijk al te dik geweest vanaf het begin.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:26

Ik zou er wel eens een filmpje van willen zien...

Dus als alles gaat zoals hij het graag wil, is hij stuurbaar, heeft hij z'n mond gesloten en lukt het allemaal.
Tot de eigenwijze shet een andere kant op wil dan de ruiter/menner, en deze hem wil sturen door aan 1 teugel te trekken.
Dat vind de shet niet fijn en probeert aan de druk te ontkomen door zich ertegen te verzetten en waarschijnlijk over de buitenschouder de andere kantop te rennen...

Als dit het ongeveer is, gaan er een paar dingen mis. De ruiter/menner loopt achter de feiten aan, als de shet al stil staat/protesteert tegen trekken aan de teugel.
Er moet geleerd worden om niet aan een teugel te trekken om het diertje te sturen. En los daarvan moet het dier leren na te geven voor druk ipv ertegen te gaan vechten. Ik denk dat het de shet allemaal niet zo goed is uitgelegd in z'n basisopleiding en hij er het beste van probeert te maken :D .

Beste oplossing: een goede instructeur en geen bittenbank...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:04

Mizora schreef:
Daar liep mijn paard ook gewoon doorheen. Met hem reed ik met een kaptoom of een lage neusriem (dat is de makkelijke variant van een sidepull, gewoon op de grens van het zwevende neusbeen doen)

Een bokkenbitje heeft weer een iets andere werking dan een liverpool en als het erger werd met zeem erom dan is het bit waarschijnlijk al te dik geweest vanaf het begin.

Nee die is het niet, het zit gekruist meer naar boven en dan door die ringetjes en dan de teugels zeg maar.

Ik heb het zeempje er om gedaan bij het bokkebit, en niet 6 keer er omheen natuurlijk :)

Bedankt. :D

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze een kaptoom niet in shet maat hebben, en ik vertrouw hem niet bitloos & al helemaal niet voor de kar, ik heb dan het gevoel dat ik niets te zeggen heb, en natuurlijk is het niet de bedoeling om aan het bit te gaan rukken maar het geeft mij een veiligeren idee, en ik ken mn pony goed genoeg dat hij aan bitloos echt gewoon de schijt heeft ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:11

Marja schreef:
Ik zou er wel eens een filmpje van willen zien...

Dus als alles gaat zoals hij het graag wil, is hij stuurbaar, heeft hij z'n mond gesloten en lukt het allemaal.
Tot de eigenwijze shet een andere kant op wil dan de ruiter/menner, en deze hem wil sturen door aan 1 teugel te trekken.
Dat vind de shet niet fijn en probeert aan de druk te ontkomen door zich ertegen te verzetten en waarschijnlijk over de buitenschouder de andere kantop te rennen...

Als dit het ongeveer is, gaan er een paar dingen mis. De ruiter/menner loopt achter de feiten aan, als de shet al stil staat/protesteert tegen trekken aan de teugel.
Er moet geleerd worden om niet aan een teugel te trekken om het diertje te sturen. En los daarvan moet het dier leren na te geven voor druk ipv ertegen te gaan vechten. Ik denk dat het de shet allemaal niet zo goed is uitgelegd in z'n basisopleiding en hij er het beste van probeert te maken :D .

Beste oplossing: een goede instructeur en geen bittenbank...

Sorry, maar ik wil niet banketstaaf over komen, maar waar maak jij dit uit op :o ?
want zo is het dus juist niet.

Natuurlijk trekken wij niet aan 1 teugel zo dat zn bit door zn mond getrokken word, hij doet het ook best vaak uit irritatie, gewoon even zn mond open doen, of gaan klieren met zn tong, maar wel op die manier dat je ziet dat hij het doet om te pesten ;) , ik ( en degene die op hem rijd ) , we zijn zacht met onze handen, ik zorg er ook voor dat ze zodra hij lief doet de teugel in een boogje laat hangen, en zowieso geen strakke teugels of trekken, dat gebeurd echt niet bij mijn pony, trekken in zn mond!

basis opleiding: hij is 4.5 he? dus we zijn daar nog deels mee bezig uiteraard, dus hij moet nog heel veel leren, hij loopt nog geen half jaar voor de kar, en in mei een jaar onder het zadel, en we hebben voornamelijk altijd buiten gereden toen ik er nog op paste! dan deed die het niet!

uiteraard krijg ik al vanaf het begin hulp\les van iemand die jaren les heeft gegeven op een manege, zij helpt mij & mijn pony onderhand al bijna 4 jaar, dus daar ligt het niet aan maar het lukt niet om hem te leren om zn mond zeg maar normaal te houden, of je moet alleen hem zijn zin geven dan is er niet meer aan de hand.

Bedankt! :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:48

Leg het eens voor aan Paul Versluis
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php
Naast heel veel verstand van de paardenmond en de bijbehorende juiste bitten, ment hij ook en geeft daar ook lessen in, maar ook voor onder het zadel..........

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:04

HeleneDas schreef:
Mizora schreef:

Nee die is het niet, het zit gekruist meer naar boven en dan door die ringetjes en dan de teugels zeg maar.

Ik heb het zeempje er om gedaan bij het bokkebit, en niet 6 keer er omheen natuurlijk :)

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze een kaptoom niet in shet maat hebben, en ik vertrouw hem niet bitloos & al helemaal niet voor de kar, ik heb dan het gevoel dat ik niets te zeggen heb, en natuurlijk is het niet de bedoeling om aan het bit te gaan rukken maar het geeft mij een veiligeren idee, en ik ken mn pony goed genoeg dat hij aan bitloos echt gewoon de schijt heeft ;)

Ik geloof je prima dat hij niet luistert naar een kaakgekruiste, maar mijn ervaring is (bij zowel kwpn tuigpaard als bij de shet) dat die lage neusriem de truc nogwel eens wil zijn. Ik had het wel over het bitloos rijden maar niet met het mennen, dat lijkt me inderdaad geen strak plan.

Een zeem maakt het bit zomaar 2 tot 3 mm dikker, en op een paardenmond is dat gewoon veel. En je zei dat het op een bokkebitje niet ging, en nog minder met een zeem, dus daar had ik het ook over. Dat het bokkebit sowieso al te dik was.

Welke bitmaat heeft je shet? Want als je echt voor een ander bit wilt kijken is dat voor een shet toch echt van belang. Vaak hebben deze namelijk dusdanige maatjes dat het lastig is het juiste bit te vinden. Of hij nou een 8; 8,5; 9; 9,5; 10; 10,5; 11 of zelfs een 11,5cm heeft maakt ontzettend veel verschil. Ieder deel heeft weer zijn eigen collectie aan bitten.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:15

HeleneDas schreef:
Mizora schreef:

Ik geloof je prima dat hij niet luistert naar een kaakgekruiste, maar mijn ervaring is (bij zowel kwpn tuigpaard als bij de shet) dat die lage neusriem de truc nogwel eens wil zijn. Ik had het wel over het bitloos rijden maar niet met het mennen, dat lijkt me inderdaad geen strak plan.

Een zeem maakt het bit zomaar 2 tot 3 mm dikker, en op een paardenmond is dat gewoon veel. En je zei dat het op een bokkebitje niet ging, en nog minder met een zeem, dus daar had ik het ook over. Dat het bokkebit sowieso al te dik was.

Welke bitmaat heeft je shet? Want als je echt voor een ander bit wilt kijken is dat voor een shet toch echt van belang. Vaak hebben deze namelijk dusdanige maatjes dat het lastig is het juiste bit te vinden. Of hij nou een 8; 8,5; 9; 9,5; 10; 10,5; 11 of zelfs een 11,5cm heeft maakt ontzettend veel verschil. Ieder deel heeft weer zijn eigen collectie aan bitten.[/quote]

Oke, ik snap het nu beter, maar je hebt toch ook gewoon een met bit hoofdstel en dan lage neusriem, of bedoel je echt bitloos?
Hij heeft bitmaat 11.5 dus dat is nog wel handig, maar ze hebben vaak alleen ''simpele'' bitjes,
ik ga waarschijnlijk een happy-mouth bitje proberen, en een kneveltrens, ik ga natuurlijk niet 10 verschillende bitjes proberen, maar deze wil ik graag proberen!

Dankje

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 07:57

Dat scheelt inderdaad een hoop. Ik bedoel echt bitloos of met twee sets teugels. Aan de twee ringetjes.
Deze foto kan je het heel aardig zien. http://img703.imageshack.us/img703/669/afb137b.jpg De ene teugel gaat naar de neusriem, de andere naar het bit (die is slecht te zien). De controle zo is voor mij veel groter dan de controle met alleen bit. Waarschijnlijk is het met alleen bitloos zelfs beter dan alleen met bit maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd (paard is ondertussen verkocht.)