Paard kleppert met onderlip, ander bit/bitloos/tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassiee

Paard kleppert met onderlip, ander bit/bitloos/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:44

Hai allemaal,

Sinds 1,5 jaar heb ik een draver, heeft eerst gekoerst, maar ik rij hem nu dressuurmatig. Dat gaat erg goed, maar tijdens het rijden gaat zijn onderlip 'klepperen'. We denken dat dat komt door inwendige stress die hij zo uit, door het bit. Hij heeft het alleen maar als hij een bit in z'n mond heeft, met rijden en longeren. Ook tijdens buitenritten doet 'ie het wel eens, maar minder vaak. Als ik oefeningen aan de hand doe met de kaptoom op, of longeren met kaptoom, dan doet 'ie het helemaal niet.
Ik rij met een simpele dubbelgebroken watertrens, neusriem en sperriem zitten allebei niet te strak of te los.
Als ik in de bak rij, dan begint het meestal wanneer ik hem wat ga vragen, maar daarna zet het ook door als ik helemaal geen contact op het bit heb.
Het zit het rijden niet in de weg, in het begin was het wel onrustig op het bit, maar daar hebben we nu geen last meer van.
Alleen ik heb natuurlijk liever niet dat m'n paardenbeest stress heeft, dus ik vraag mij af of ik misschien eens wat anders moet proberen.

Ik heb hem een paar keer met een kingekruist touwhoofdstel gereden, maar daar snapt hij bar weinig van. Overgangen op je zit vindt 'ie nog erg lastig en met stemhulpen erbij komen we er wel, maar hij zoekt nog te veel steun op mn handen, wat erg lastig is met zo'n hoofdstel. En wat eigenlijk vreemd is, omdat hij met een bit heel zelfstandig loopt, daar zoekt ie vrijwel nooit ondersteuning. (tenzij we een nieuwe oefening gaan doen)

Mijn vraag: wat kan ik het beste doen? Ander bit, bitloos (maar welk hoofdstel dan?) of heeft iemand een andere tip?

Tips als: meer ontspanning zoeken heb ik niet zoveel aan denk ik, want dat is juist wat we doen. Alles draait om die ontspanning. Tenzij je iets een heel ander perspectief hebt, dan hoor ik het graag!

Ik hoop dat iemand me kan helpen. En ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

pieteritus

Re: Paard kleppert met onderlip, ander bit/bitloos/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:06

Ik reed ook eens een merrie die dat deed. Zij klepperde alleen met haar onderlip en bleef fijn nageeflijk lopen.
Bij haar was het het teken dat ze tevreden en lekker aan het werk was.
Als je paard niet minder lekker loopt dan dat hij niet kleppert, zou ik er niets aan doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:12

Gewoon zo laten. En lekker door trainen.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:14

Maar als het een teken van ontspanning is, waarom doet 'ie het dan niet als ie ontspannen aan de kaptoom loopt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:16

ik rij bitloos en de mijne kleppert ook :D
Geen idee waarom maar ze loopt verder heel tevreden.Het ziet soms uit alsof ze hele geschrekken aant voeren is en voor een snoepje doet ze zelfs dr lippen krullen hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:52

Het kan een teken van ontspanning zijn, Maar ook van stress. De mijne deed het ook weleens, maar alleen in het bos in de gallop wanneer hij volledig ontspannen is(hij briest er ook bij iedere stap) verder doet hij het nooit.

Als jou paard het ook in de bak doet en daarbij gespannen is, kan het zijn dat het vanuit stress komt. Train je toevallig via de AC methode? Dan kan het nog weleens een probleem zijn dat zijn voorwaardse drang te veel tegen houd(aangezien de meeste dravers een grote voorwaardse drang hebben). Waardoor hij gestresst word omdat hij in zo'n langzaam tempo moet lopen.

Ben je zelf trouwens wel ontspannen tijdens het rijden? houd je niet te veel vast in je handen? Dravers zijn gevoelige paarden, dus vaak zul je het probleem bij jou zelf moeten zoeken.

Ik denk dat als dit bitje goed past een ander bit niet het probleem gaat oplossen.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:26

Nee, ik weet ook niet of een bit de oplossing is, maar kan het allicht vragen.
Ik let er, samen met m'n instructrice, heel erg op dat ik zelf ontspannen ben. Die voorwaartse drang is inderdaad wel eens een probleem, maar daar sta ik 'm ook geregeld in toe, want hij komt ook vaak vanzelf terug als 'ie nageeft.

@funnyhorses: haha als die van jou het ook doet terwijl je bitloos rijdt, dan zal dat inderdaad niet door het bit komen :P

Nah, misschien moet ik me erbij neerleggen en wordt het minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:14

Sassiee schreef:
Nee, ik weet ook niet of een bit de oplossing is, maar kan het allicht vragen.
Ik let er, samen met m'n instructrice, heel erg op dat ik zelf ontspannen ben. Die voorwaartse drang is inderdaad wel eens een probleem, maar daar sta ik 'm ook geregeld in toe, want hij komt ook vaak vanzelf terug als 'ie nageeft.

@funnyhorses: haha als die van jou het ook doet terwijl je bitloos rijdt, dan zal dat inderdaad niet door het bit komen :P

Nah, misschien moet ik me erbij neerleggen en wordt het minder.

Idd gewoon laten lopen, Als jij rustig blijft rijden. Passen ze zich vanzelf meestal wel aan. Tegen houden bouw je alleen spanning op.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:32

Ik denk dat het klepperen met de onderlip ook een gewoonte van het dier is.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken hoor.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:11

Ik ken er ook zo eentje, die loopt, als ze ontspannen loopt,
lekker te klepperen :')
Niets mis mee, tenzij je dus zelf aan het stressen bent.
Maar, zoals je zelf al aangaf, dat doe je niet, dus niets
aan de hand lijkt mij! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:13

Een paard wat ik momenteel rij kleppert wanneer we springen....Stressreactie in haar geval dus.