Schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:40

Gister vond ik dus mijn zadel beschimmeld aan, gadverdamme alweer! :\
Alleen nu leek de schimmel zo vast te zitten dat ik bang was dat m'n zadel overleden was..
Dus heb ik het hele zadel zo goed mogelijk ingevet met babyolie en alle schimmel was weg, alleen nu zie ik nog wel wat vlekken..
Kan het zijn dat schimmel het leer zo aan kan tasten dat het einde verhaal is voor mijn zadel ?

Jolliegirl

Re: Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:42

BABYolie???

Vind je het gek dat het gaat schimmelen....

Gebruik gewoon een zadelzeep en leer-olie... ;)

Alleen vetten heeft geen nut. Je moet de schimmel er eerst afhalen met zadelzeep.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:42

ik heb er ook last van met mijn hoofdstellen, ik heb ze nu allemaal thuis liggen. D'r zit vandie witte aanslag op. Ik weet niet of het bij me zadel ook is, ga zo wel ff kijken.
krijg je het ook niet weg als je met een warme doek en zadelzeep er over gaat en dan gaat vetten?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:44

Ik heb een speciale reiniger die ook schimmel tegengaat, maar zadelzeep werkt ook. Daarna invetten met ver wat speciaal bedoeld is voor zadels, babyolie verzorgt het leer niet genoeg! Je zadel zal wel lekker ruiken nu, haha!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:47

Je leer kan beter schimmel hebben dan dat het uitdroogt.
Gewoon goede leer zeep gebruiken en daarna een balsem oid.
Mocht je geen leer zeep hebben kan groene zeep ook, maar dan alleen de echte en uit een potje niet vloeibaar.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:50

idd eerst de schimmel eraf wassen en dan goed droog maken daarna goed invetten met lederolie of zadelzeep/leerzeep
een zadel of hoofdstel wat gaat schimmelen is niet gadsie, dat is een teken dat ie altijd in goede conditie is geweest. je moet wel oppassen als ie uitdroogd want dan kan ie scheuren

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:46

eraf wassen ja en dan invetten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:31

Idd wel eerst goed schoonmaken, liefst met zadelzeep. Dan goed drogen voor je het invet.
Na het invetten zou ik ook even oppassen met waar je het zadel legt, liever even noet weer in die vochtige ruimte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:10

Je hebt schimmel en schimmel. Door een blessure van mijn paard heb ik mijn zadel een maand of 3 niet gebruikt en heeft het al die tijd in een vochtige, koude kast (van metaal, kast staat buiten) gelegen. Oeps. Gelukkig is het witte schimmel, van dat spul dat je er makkelijk even met je hand afveegt. Het zit óp het leer en niet er ín.

Met even goed poetsen met zadelzeep en daarna invetten is er niets meer aan de hand. Dit soort schimmel geeft inderdaad aan dat het zadel in goede staat van onderhoud is.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:23

Vet en vocht tesamen = schimmel. 's Winters je zadel niet met vet behandelen en geventileerd en niet te koud weghangen, dat scheelt een hoop.
Alleen schoonmaken met een middel dat geen vet bevat.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:44

geen babyolie!! Daar gaat alleen een beetje van glimmen en daarna krijg je dan schimmel. Gewoon zadelzeep schoonmaken en daarna invetten met echte zadel dingetjes.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:48

mijn longeer singel in mijn zadelkast was echt helemaal groen. Je moet hem dan even mee naar huis nemen, zadelzeep>leervet en dan goed laten drogen (thuis)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:24

dankjullie voor de reacties ! :)

dan maak ik hem wel even schoon met zadelzeep en vet hem dan in met leder-olie/vet, komt goed.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:35

Pas op met gebruik van olie, gaan je stiksels van kapot. af en toe kan het geen kwaad maar ik zelf gebruik het nooit. Vet is wel oke

Emlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:11

Zadelzeep dus? Bij ons zitten bijn alle hoofdstellen (met uitzondering van diegene die we nog gebruiken) onder het schimmel. Tegen de tijd dat we ze weer nodig hebben maar even goed schoonmaken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:28

ik heb nu een potje zadelzeep en ledervet van een vriendin geleend, dus ga dat straks even uitproberen. :j

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:58

Niet te veel water gebruiken voor het schoonmaken. En ik laat ze lekker altijd onder de schimmel zitten totdat ik zeker weet dat ik het weer ga gebruiken. Ik heb 1000x liever schimmel op mijn spullen dan dat het helemaal uitdroogt.