Ervaringen en pasvorm gevraagd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ervaringen en pasvorm gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:58

Zaterdag komt de zadelmaker naar mijn paarden en zadel kijken. Ik ben toch echt bang dat ik een ander zadel moet hebben voor mijn forse vrij ronde kwpn merrie. Ze heeft een flinke schouderpartij en haar singelplaats ligt veel verder naar voren dan waar het zadel moet komen te liggen. Alle zadels worden dan over de schouder getrokken door de singel.
Ik heb ook echt geen flauw idee wat ze daar aan kunenn doen. Behalve een heel ander model zadel waar het zadel wel op de juise plaats ligt maar de singelstoten verder naar voren vallen :?

Nu ga ik maar van het ergste uit dat ik een nieuw zadel moet hebben. Maar heb gewoon echt geen idee wat gechikt zou kunnen.
De zadelmaker die komt verkoopt zelf Albion, Knigt rider, Passier, Prestige, S&K en Stubben.
Ik heb alleen met Prestige en Stubben ervaringen. Ik heb nu een Prestige Top dressage en ik zit er echt heerlijk in. Ben echt weg van dit zadel. Maar pat dus niet op mijn paard. Misschien dat andere modellen wel zouden kunnen passen?
Ik heb een tijd terug op een Stubben springzadel mogen rijden. En ik als dressuurruiter reed er zo mee weg. Vond dat ook een erg fijn zadel. En de kwaliteit is gewoon super. Maar zouden deze zadels wel geschikt kunnen zijn voor mijn merrie?

Dan heb ik nog Arno Brandt op het lijstje staan. Maar als ik naar de foto's kijk van die zadels. Ben ik bang dat ze een hele diepe zit hebben en mege veel wrong. Waardoor je dus echt opgesloten zit. En dat wil ik liever niet.

Ik zoek dus een dressuurzadel die super op mijn paard past. Die niet naar voren schuift. De schouder vrij laat.
Met een (half) diepe zit wel wat wrong. Maar niet dat ik vast en gedwongen zit maar wel stevig.

Hebben jullie ervaring met zo'n paard met 'moeilijke' bouw en wat hebben jullie erop liggen?
Of met de reeds genoemde merken? Of hebben jullie nog een merk wat ik ook zeker moet proberen?

x_Milou

Re: Ervaringen en pasvorm gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:11

MSCF vind ik persoonlijk erg fijn :) Euroriding zijn ook erg fijne zadels. van KR ben ik niet zo'n fan, meisje hier op de club heeft zo'n kunststof zadeltje op haar pony en dat ding is gewoon echt scheef, zelfs ik kan dat zien.
Volgensmij kun je bij AB de wrongen en de diepte van de zit zelf kiezen, maar dat weet ik niet zeker.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:15

Ik wil absoluut geen kunstof of boomloos zadel.
Wil dus echt een goed passend en degelijk merkzadel.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:19

Ik weet niet of de leren beter zijn, maar die KR van het meisje op de club is wel echt zo'n verschrikkelijk scheef zadel.

Ik zat toevallig vandaag op de site van Daaleman te kijken en ik vind dat dat ook hele mooie zadels zijn, misschien is dat iets?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:21

Ik heb zelf ook al mindere berichten gehoord van KR (vallen ook in de wat goedkopere prijsklasse). Ze zouden snel slijten.
Daaleman ken ik wel van vroeger die maakte goede stevige zadels. Maar daar hoor ik nu erg weinig over.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:55

Heb nu een dressuurzadel van knight rider (leer) en dat zit heerlijk. Wel laat ik ook binnenkort een zadelmaker komen om het na te laten kijken. Volgens mij past het nu niet zo goed meer op mijn paard(bespiering veranderd?). Ik hoop dat het aangepast kan worden maar anders zal ik ook een ander zadel moeten. Weet dan ook nog niet welke. :)
Hou dit topic even in de gaten.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:12

Ilona van SuperHorse in Breda. Zo'n beetje met vlag en wimpel geslaagd voor haar zadelpasopleiding. Schijnt heel goed te zijn (zie website Society for Master Saddlers). Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:13

Ik hoor meerdere mensen die superhorse uit Breda aanraden. Maar die hebben dus niet de zadels in voorraad waar ik intresse in heb.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:15

De enige zadels die veel brede boommaten hebben en enorm goede pasvorm hebben voor een rond paard is de Massimo. Mocht je daar intresse in hebben dan hebben we op dit moment enorm leuke hoge kortingen op Massimo zadels.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:21

http://www.linda-saddlery.nl/, deze verkoopt Lowatt and ricketts, ( link op wiki bokt) heeft ook paszadels nu te koop ( staan volgens mij niet op dr site, maar zij test meteen echt alles bij het passen, ontzettend fijne service!!)
en massimo is ook een ontzettend fijn zadel, zeker voor een breder paardje

Lalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:19

Zelf heb ik een shetlander die iets te groot is. Te korte vacht heeft en een beetje vorser is. Shetlander zadel zou mishandeling zijn. Dus wat ik heb gedaan is voor 25 euro een zadel gekocht (enkele jaren geleden) opgeknapt met stukjes leer een te grote singel eronder gezet en daar schuimrubber voor gebruikt zodat hij tegen de buik aan ligt (meteen bescherming) en enorm opgepoetst (stuk of 5 keer en 1 pot vet erdoor) in totaal ben ik denk ik 40 euro kwijt aan 1 zadel. Agja, dat is zeker geen optie voor jou, omdat je een nieuw zadel wilt, maar aangezien je vraagt wat ik op een moeilijk paard heb liggen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:29

Ik zou zorgen dat ik deze week nog een banaansingel (http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4040811/33) op de kop tik en het eerst daarmee proberen. Deze singels zijn uitermate geschikt voor paarden met de singelplek ver naar voren.
Let wel op, de singel moet met de bolle kant naar de voorbenen, niet andersom zoals veel mensen doen (misvatting komt voort uit de anatomische singel, die moet namelijk wel met de inkeping(en) naar de voorbenen).

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:36

Een banaansingel kan inderdaad enorm helpen, heeft bij mijn vzpaard ook wonderen gedaan.
Op zoek naar een ander zadel kwamen we toch weer bij Euroriding uit, vanwege een brede romp, schuine schouder en rondgeribt paard, was het enige zadel dat zonder veel geduw en getrek gelijk lekker lag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:32

Op onze E (ook lastige bouw) ligt een Albion met een ingebouwde voorsingel. Dit gaat super. Normale zit en normale kniewrongen. Top kwaliteit.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:24

daaleman zijn fijne zadels als je niet van een te diepe zit houdt. de kwaliteit is goed van daaleman. ik heb er 2 gehad (eerste is gestolen, 2e verkocht ivm aankoop zadel met een hele diepe gesloten zit) en blijven mooi.

ik kan natuurlijk niet in jou portemonee kijken, maar koop iets waar jij helemaal enthoustiast mee bent, en absoluut niet besparen op een zadel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:22

Een banaansingel heb ik ook aan gedacht. Maar ik wil toch eerst even de zadelmaker afwachten.
Dalijk is niet alleen het naar voren schuiven het probleem. Maar is het model misschien wel helemaal niet geschikt waardoor het naar voren glijdt.
Bezuinigen op een zadel doen we echt niet meer. Ik wil nu gewoon een hele tijd lekker kunnen rijden. Zondar dat we er weer achterkomen na 3 maanden dat het toch niet goed ligt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:25

en wellicht een WoW? kan je niet krijgen bij de zadelmaker die je nu laat komen, maar die is vrijwel geheel naar wens te bestellen.
En incombinatie met een banaan singel moet je een heel end komen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:27

Over WoW hebben we al nagedacht. En heb hier ook een WoWfitter.
Maar wil toch nog eerst de andere zadels bekijken. Voor dat ik een besluit neem.