onderlegger voor de gevoelige rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

onderlegger voor de gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:07

ik zoek een onderlegger voor de gevoelige rug. het moet een ligte pad zijn. gelpad vind ik veel te zwaar en ik ben ook niet weg van bond want dat word smerig en lastig te onderhouden. heeft iemand tips voor een ligte en fijne onderlegger?

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:39

Hi Carien,
In principe zijn natuurlijke producten altijd het beste op een paardenrug; deze nemen vocht op en ademen. Goed schoonhouden is wel altijd een vereiste, maar het belang van het paard moet m.i. altijd voorop staan.
Een gevoelige rug kan ook komen door een niet goed passend zadel en een daardoor ontstane blessure. Weet je zeker dat je paard geen blessure heeft of een gevoelige rug door een niet goed passend zadel?
Succes!

ifever

Re: onderlegger voor de gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:46

Ken je de werking van tempur matrassen? Deze zorgen voor een goede druk verdeling en dus ideaal voor een gevoelige rug.

Dit spul heb ik liggen om dekjes/onderleggers voor te maken.
Als je vragen hebt is het handig als je even PB-t.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:47

Een pro-lite beviel mij prima, het is licht en je kunt verschillende pads in de verschillende "zakjes" doen zodat je de ligging van je zadel evt. wat kunt corigeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:50

ik stem voor lamsvel.. Lamsvel heeft een zelfreinigende werking.
Maar dan wel direct lamsvel op de rug, niet dekje ertussen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:53

bedankt voor de reactie's. Wol vind ik in de zomer ook zo zweten. Ik heb net een nieuw goed passend zadel gekocht dus daar kan het niet aan liggen. hij gaan binnenkort naar de aceputuriste (of hoe je eht ook schrijft) toch wil ik als extra wat onder het zadel doen.

prolite heeft mijn vriendin ook. Ik vind het een hele mooie pad. ik is alleen bij mij niet nodig om het zadel te corrigeren.

iemand ervaring met memory foam pads?

moonfish waarom direct onder het zadel?? ik heb wel bondje met een bondrand. maar die is toch voor bovne het dekje?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:01

met een pro-lite corrigeer je niet als je geen extra "pads" in de zakjes doet;)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:12

memory foam is vergelijkbaar met het tempur spul wat ik heb liggen.. Doordat het zadel er in weg zakt heb je een goede druk verdeling en is er geen vreemde druk op je paard zijn rug.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:10

Mattes lamvel ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:07

Mattes lamswol is het best wat er op de markt is momenteel (aldus de BIT test een tijdje terug).
Het wordt niet supersmerig, zeker niet als je zwarte wol neemt, en is makkelijk te wassen (gewoon de machine in op wolwas).
Qua zweet, dit valt reuze mee, omdat de wol dankzij de luchtlaag die erin zit ademt. Synthetische producten sluiten af. En enkel de buitenkant van de wol wordt dan nat, even in de zon of aan een warmtebron leggen en hij is in een wip droog.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:43

Ik heb een Flexquality pad onder mijn zadel. Is een soort van memory foam.
Bevalt mij heel goed. Is veel minder dik van een lamsvel bontje.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:50

Oh ja, dat vergat ik: Mattes scheert zijn bontjes gratis indien gewenst op halve dikte

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:06

horsiegek schreef:
Een pro-lite beviel mij prima, het is licht en je kunt verschillende pads in de verschillende "zakjes" doen zodat je de ligging van je zadel evt. wat kunt corigeren.

Idd Prolite pad, er is bewezen dat deze drukverlagend zijn, raadpleeg de zoekmachine maar eens of vraag er naar bij Heleen Klumper (Almelo).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:58

Prolite pads zijn er in verschillende uitvoeringen, ook niet corrigerend:
http://www.prolitepads.com/products.htm

Maar ook bont onderleggers zijn goed.

Heel goed van je om ook uit te sluiten dat er iets anders (medisch) aan de hand zou kunnen zijn.
Het kan, ondanks een nieuw zadel, nog wel aan het zadel liggen, wellicht toch niet helemaal goed passend of door de veranderingen van je paard minder passend...........

Succes met je keuze ;), ik hoop dat je een passende oplossing gaat vinden
Laatst bijgewerkt door josie op 28-01-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:58

Prolite is een goede optie, maar ook een rendierenvel.
Met een onderlegger er onder wel bedenken dat je de boommaat van je zadel verkleind.

Memory foam is niet aan te raden. Het is traagschuim en kan de beweging van de rug niet bijhouden.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 28-01-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:08

ik heb er een kalvakade variopad onder liggen daarvan kun je bij het voorste gedeelte het "schuim" eruit halen zodat je zadel van voren normaal ligt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:12

Je zegt dat je net een nieuw zadel had gekocht, wie heeft die aangemeten? niet slecht bedoelt, maar tussen de zadelpassers heb je een hoop rotte peren, en weinig mensen die zelf paarden hebben die echt weten hoe zo'n ding hoort te liggen. We lopen kwa kennis hier in Nederland als het om zadels gaat best wel achter vergeleken met bv Engeland.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:53

Benfan schreef:
Je zegt dat je net een nieuw zadel had gekocht, wie heeft die aangemeten? niet slecht bedoelt, maar tussen de zadelpassers heb je een hoop rotte peren, en weinig mensen die zelf paarden hebben die echt weten hoe zo'n ding hoort te liggen. We lopen kwa kennis hier in Nederland als het om zadels gaat best wel achter vergeleken met bv Engeland.

het zadel komt uit engeland :+ maar ik heb er zelf ook behoorlijk veel kijk op. De pad is trouwens niet bedoelt omdat mijn zadel slecht ligt maar omdat mijn paard gevoelig in de rug is (waar ze morgen voor behandeld word)

maar ik heb een kalvalkade variopad gekocht. ben er erg tevreden mee. heb deze keuze gemaakt omdat hij ook stroef is dus niet schuift. Mijn jonge paard reageerd ook heel goed op de pad. Ze is ontzettend gevoelig en de pad is redelijk schokdempend!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:52

is een goede keuze!