Zal ik met passoa bit gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gizmo_lover

Zal ik met passoa bit gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:28

Hallo iedereen!

Ik had een vraagje...
Ik heb mijn paardje ruim 5 jaar en hem zelf ingereden. Ik kan op hem opstappen en weg rijden, zonder zadel zonder hoofdstel alles! Ons enigste ehm zwakte, nouja mijn zwakte, is dat ik buiten onzeker ben. We rijden wel buiten en hebben hier ook plezier in maar hij kan mij zo ongeloofelijk bang maken:( Helaas.. dit gebeurd alleen buiten. Op het erf, de renbaan, binnenbak, buitenbak, wedstrijd, op vakantie( in het bos dus) heb ik dit totaal niet en ben ik het tegen over gestelde. Nou kan het ermee te maken hebben dat ik ondertussen 5 x in het ziekenhuis ben beland met erbuiten afvallen van hem. Maar ik zie gewoon dingen voor me dat hij z'n benen breek dat hij voor een auto springt en noem maar op, dit maakt me onzeker.

Nou is hij niet achterlijk schrikkerig maar hij kijkt wel overal naar, en gaat er wel graag vandoor, en als hij gaat zit stoppen er ook gewoon echt niet meer in, misschien heeft dit ook te maken dat hij 750 kilo weegt en dus wel een overmacht aan kracht heeft. Nou had ik het idee op misschien een passoa bitje voor hem te kopen. Dit alleen met buiten rijden en alleen voor noodgevallen... Ik ga nu wel gewoon naar buiten, ook alleen, omdat ik het buitenrijden gewoon super leuk vind maar ik kan nooit helemaal ontspannen omdat ik weet dat als het voor hem niet allemaal gaat zoals hij wilt, ik niets meer te vertellen heb...

Heel graag jullie advies!
Laatst bijgewerkt door gizmo_lover op 23-01-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Re: Zal ik met passoa bit gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:30

Dit kan idd een oplossing zijn voor je probleem.
Je kan het ook proberen met slof, die heeft (als je hem goed gebruikt) geen werking als hij rustig loopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:34

ik kan me voorstellen dat hij door jou spanning ook sneller zal wegspringen en op de loop gaan dus als jij je veiliger voelt met een pessoabit dan kan dit een oplossing zijn, MAAR ik zou dan wel met dubbele teugel gaan rijden. Zo rij je gewoon op trens en kan je indien nodig aan de noodrem trekken. anders riskeer je misschien dat hij sterk of harder in de mond wordt.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:43

Dankjewel!
Ja hier was ik eerlijk gezegt nog over aan het twijfelen (die 2de teugel). Dit omdat ik het zelf niet zo fijn vind om 2 teugels te hebben en omdat ik hem buiten altijd los heb... Totdat er iets gebeurd ect. Maar het is dus echt beter met 2 teugels?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:47

Is wel slimmer, zodat je ook gewoon op de grote bitring kan rijden en niet gelijk enorm in werkt.
Het kan wel een oplossing zijn voor buiten rijden. :) Al is een slof ook een goede optie. Kan gewoon los hangen totdat je hem niet meer houdt. Dan werkt hij nooit onbedoeld in.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:48

Kan je niet eerst een Pelham proberen? Een passoabit is eerlijk gezegd best een heel pittig bit, en je hebt kans dat hij dat niet pikt. Daarbij is het idd zo dat hij op een gegeven misschien alleen maar sterker erdoor wordt. een tweede teugel kan, maar je kan ook een half maantje eraan doen (verbindingsriempje tussen 2 ringen waar je teugel aan zit). Dan heb je geen 'last' van je tweede teugel en heeft het sneller effect dan wanneer hij al rent en je moet de tweede teugel nog 'erbij pakken'.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:52

Ik vind persoonlijk een pelham strenger dan een passoabitje. Daarom ging mijn gevoel uit naar een passoa ipv een pelham bit. Ik heb dit ook overwogen maar vond dat een beetje te overdreven aangezien hij altijd op een gebroken bitje is gereden.. Ik denk dat zijn reactie sterk zal afhangen van hoe ik hem gebruik. En een pelham riempje ben ik nog over aan het twijfelen of ik die erop zal zetten... Is een passoa bit strenger dan een pelham dan??? :?

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:57

denk het wel, bij een pelham zit er namelijk een riempje onder zijn kin, waardoor je nooit het bit helemaal naar je toe kan halen als hefboom zeg maar. Bij een passoa kan dit wel. Ik rij zelf mijn paard met springen op wedstrijden met pelham, en dit bevalt prima. Tijdens de gewone trainingen en les rijd ik met een watertrens. maar misschien kan je ze allebei een x uitproberen en kijken of het werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:58

Passoa is een drankje, het bit heet PESSOA.

En nee, ik zou niet met de pessoa gaan rijden, de problemen die je tegenkomt zijn rijtechnisch en moeten gewoon op trens op te lossen zijn.
Verdiep je anders eens in Parelli, en met name de One Rein Stop als noodrem. Heb je helemaal geen strenger bit voor nodig.
En voordat dit probleem opgelost is, aan de basis werken, en niet meer naar buiten gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:00

dat hangt af van je teugelvoering en hoe strak je de kinketting zou doen. ongebroken ligt stabieler/stiller in de mond en heeft geen notenkrakereffect, maar drukt dan weer meer op tong en lagen.
bij een "losse" kinketting trek je nooit alles volledig dicht (verhaal van blauwe tongen doordat er geen doorbloeding meer kan zijn)

zo'n verbindingsriempje heeft bij een pessoabit weinig nu omdat je bij een pessoabit geen 2 bevestigingpunten hebt die een vaste afstand hebben, dus je zal zo goed als altijd op de "onderste" ring rijden en niet op de trens ring

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:04

Cassidy schreef:
Passoa is een drankje, het bit heet PESSOA.

En nee, ik zou niet met de pessoa gaan rijden, de problemen die je tegenkomt zijn rijtechnisch en moeten gewoon op trens op te lossen zijn.
Verdiep je anders eens in Parelli, en met name de One Rein Stop als noodrem. Heb je helemaal geen strenger bit voor nodig.
En voordat dit probleem opgelost is, aan de basis werken, en niet meer naar buiten gaan.

sorry hoor, je hoeft er niet boos om te worden :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:05

Filmpje One Rein Stop.

Maakt niet uit of je western of dressuur rijdt, als je het paard een reflex aanleert dat hij zijn neus naar je stijgbeugel brengt, en zijn achterhand wegdraait, kan hij geen vaart maken en aan de kletter gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P ... re=related

Mocht je denken dat dit alleen lukt bij een westernpaard

http://www.youtube.com/watch?v=Nchg2ayb-Nw&NR=1

De One Rein Stop is de beste levensverzekering die je op je paard kunt "monteren" en voorkomt een hoop ellende....

Nog een filmpje, uitgebreid.
Paard in de film moet worden gecorrigeerd en wordt daarom met kneveltrens gereden.

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXP ... re=related

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:17

@cassidy
dat zou vooral niet mijn keus zijn, heb het geleerd en getest bij mijn pony die er ook van hield om eruit te naaien, maar ik vroeg hem ook dit, maar we lagen wel gestrekt onderuit op de grond, pony en ik, je pony/paard moet daar een sterke balans voor hebben en kun je dus echt niet zomaar iedereen laten doen,

ik zou zelf persoonlijk ook een pessoa proberen, pessoa hoeft een paard niet sterker door te worden naar mate je er meer mee rijd, ligt puur aan het gebruik ervan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:24

Als de voorbereiding niet goed is, en het geen reflex is van je paard en je hem echt om moet sjorren, is het risico idd dat je hem omtrekt.
Persoonlijk ga ik overigens liever met paard en al onderuit dan dat ik op mijn paard de snelweg op ren omdat paardlief denkt er vandoor te moeten.
En de One Rein Stop is geen excuus om niet verder aan jezelf en aan de onderlinge band met je paard te werken. Los eerst dingen in een veilig omgeving op, en ga pas weer naar buiten als het in een veilige omgeving opgelost is.
Scherper bit is een quick fix.
En als je echt denkt dat een bit een paard tegen kan houden, moet je het bit om zijn benen binden...:D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:27

Ts het ligt voglens mij meer aan jou dan aan je paard
waarom ga je niet daar wat aan proberen te doen?
Want... ik stel het nu anders
omdat jij onzeker bent en je paard daarop reageert (jij bent immers de leider (die dus gevaaar aangeeft of veilig aangeeft)) ga jij er een zwaarder bit in stoppen?

Klinkt erg scheef ja :)
Ik was ook erg onzeker buiten ,maar doordat ik op een paardje een poos gereden heb die buiten lekker voorwaarts ,mar niet schrikkerig was ben gaan rijden ging mijn onzekerheid ook langzamaan weg (duurde wel meer dan een jaar ,na die pony ook nog op verzorgpony verder gewerkt met minder onzeker zijn buiten) ,want naar mijn mening is het niet eerlijk om door jou ''gebrek'' je paard een zwaarder bit in te stoppen

@Cassidy reden hierboven van StalNollie ben i khet mee eens + dat ik het er echt 100% niet vriendelijk uit vind zien...
vooral filmpje 2 niet bij die ''dresuurruiter''

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:28

Is ook absoluut niet mijn keus, heb er meerder lang uit tegen de grond aan zien gaan. Daarnaast trek je zo het bit door de mond. Nee, een pessoa bitje is dan een betere oplossing.

Pelhambit zal ik niet snel pakken, vanwege de kinketting is dit een strenger bit dan de pessoa. Een Pelham riempje zal bij een pessoa bit niet helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:30

We hebben het hier over een noodrem, en jullie maken je zorgen of het er vriendelijk uitziet?
Nee, met je volle gewicht aan beide teugels moeten hangen als je paard de benen neemt, is dat vriendelijk?
Bovendien, dat werkt niet, want paard dat zijn neus de lucht ingooit en het bit tegen zijn kiezen voelt of tussen zijn kiezen neemt, voelt niets.
Enige dat rest is een schietgebedje, en hopen dat er idd geen auto langskomt...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-01-11 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:31

one rein stop zal misschien handig zijn als je van te voren weet dat je paard ervandoor wil gaan. Daarbij, het paard doet dit alleen buiten, dus oefenen in een veilige omgeving is volgens mij niet echt mogelijk.
one rein stop lijkt me wel lastig, als je paard zo sterk is en als hij wil gaan, zal hij vast niet stoppen omdat jij in zijn mond loopt te trekken om hem te laten omdraaien.
Misschien een optie om samen met iemand te gaan? Kijken of dit werkt en hij dan niet weg rent?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:33

De One Rein Stop is een REFLEX die je het paard aanleert, en als het goed wordt aangeleerd, is er geen kracht voor nodig.

Er is al eerder een topic over de ORS op bokt langsgekomen, zal even kijken of ik het vinden kan.
Maar hey, als jullie een hele ijzerwinkel denken in de mond te moeten hangen, en dan het liefst per kilo voer dat er ingaat nog een hulpteugel moeten denken te gebruiken...be my guest.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:34

Dank jullie wel voor de reacties!
Sorry voor het fout spelen van PESSOA!! Ik ben normaal gesproken ook niet zo van de hulp teugels of scherpere bitten dus het zal me eerlijk gezegt een worst wezen hoe het heet, jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik beoefen parelli, heb ook meerdere clinics gehad hiervan en er jaren les in gehad. De One Rein Stop kan gizmo ook.. Dus ik weet dat je geen western paard moet hebben omdit te kunnen... Alleen buiten, wanneer hij schrikt, is er geen contact meer, dus na een aantal 100den meters krijg ik hem inderdaad op deze manier stop, maar ik zou het zo fijn vinden als dit na een paar meter al zou kunnen! En lekker de basis gaan trainen in de bak daar train je geen basis mee voor buiten... Ik weet dat je het niet beledigend bedoelt maar ik voelde het wel even zo. En daarbij kent hij wel iets meer als alleen de basis;)

Luister jongens ik ben niet van plan in zijn mond te gaan trekken, ik ben daar niet van en daar is onze band ook niet op gebasseerd. Ik gebruik dit bit niet voor een quick fix ik zou hem willen gebruiken zodat ik het gevoel heb dat ik iets meer te vertellen heb, ik heb het over GEVOEL! Dus met dit gevoel ga ik in het zadel zitten, zal dit dan al niet een effect geven op zijn gedrag???

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:34

Ja daar maak ik mij zorgen om ja,want ik heb al meegemaakt dat ik met paard en al onderuit ging door die ''goede'' methode en dat was echt geen pretje.
Ik ben er ''gelukkig'' nog ''goed'' vanaf gekomen (dwz dat ik er half onder lag en wat blauwe/beurse plekken op het been had wie onder het paard lag) en ik niet over het paard heen geslagen ben of het paard helemaal op mij had.
En niet iedereen gaat handen aan beide teugels hoor.
Ook dat heb ik al meegemaakt dat dat niet helpt :=

En het voelt wel wat ,maar het negeert de pijn en door de pijnprikkels gaat het paard nog meer denken dat er gevaar is.
En ik vind het idd niet vriendelijk eruit zien en vooral niet omdat op de filmpjes het niet 1 x gebeurd nee veel vaker en het paard gaat er niet eens vandoor.

Dit hoef je geen aparte naam te geven dit heet gewoon bit door de mond 1 kant op trekken.
anders kan ik het niet noemen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:35

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:36

Cassidy schreef:
De One Rein Stop is een REFLEX die je het paard aanleert, en als het goed wordt aangeleerd, is er geen kracht voor nodig.

Er is al eerder een topic over de ORS op bokt langsgekomen, zal even kijken of ik het vinden kan.
Maar hey, als jullie een hele ijzerwinkel denken in de mond te moeten hangen, en dan het liefst per kilo voer dat er ingaat nog een hulpteugel moeten denken te gebruiken...be my guest.

Wil je dit even buiten dit topic laten, Ik heb mijn paard nog nooit met iets anders gereden dan een dubbel gebroken bitje.. Je moet eerst is even goed lezen en dan antwoorden, je kan namelijk kwetsende woorden hier plaatsen en dat heb je vast niet zo bedoelt... toch?
Laatst bijgewerkt door gizmo_lover op 23-01-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:36

gizmo_lover schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Sorry voor het fout spelen van PESSOA!! Ik ben normaal gesproken ook niet zo van de hulp teugels of scherpere bitten dus het zal me eerlijk gezegt een worst wezen hoe het heet, jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik beoefen parelli, heb ook meerdere clinics gehad hiervan en er jaren les in gehad. De One Rein Stop kan gizmo ook.. Dus ik weet dat je geen western paard moet hebben omdit te kunnen... Alleen buiten, wanneer hij schrikt, is er geen contact meer, dus na een aantal 100den meters krijg ik hem inderdaad op deze manier stop, maar ik zou het zo fijn vinden als dit na een paar meter al zou kunnen! En lekker de basis gaan trainen in de bak daar train je geen basis mee voor buiten... Ik weet dat je het niet beledigend bedoelt maar ik voelde het wel even zo. En daarbij kent hij wel iets meer als alleen de basis;)

Luister jongens ik ben niet van plan in zijn mond te gaan trekken, ik ben daar niet van en daar is onze band ook niet op gebasseerd. Ik gebruik dit bit niet voor een quick fix ik zou hem willen gebruiken zodat ik het gevoel heb dat ik iets meer te vertellen heb, ik heb het over GEVOEL! Dus met dit gevoel ga ik in het zadel zitten, zal dit dan al niet een effect geven op zijn gedrag???

Je gaat uit reflex aan de teugels zitten
En kan iedereen nog zo vaak nee nee dat doe ik niet zeggen ,maar dat is een reflex
en nogmaals het ligt aan jou gevoel ipv aan het paard dus werk daar aan :) dan is dat bit helemaal niet nodig ;)
en als je een veilig gevoel wilt hebbendraag dan een bodyprothector dat geeft ook een veilig gevoel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:37

Elin_ schreef:
Dit hoef je geen aparte naam te geven dit heet gewoon bit door de mond 1 kant op trekken.
anders kan ik het niet noemen ;)

De One Rein Stop wordt bij Parelli op touwhalster gemonteerd.
Komt geen bit bij kijken.

@TS: als je problemen hebt met de ORS buiten, zou je het probleem eens aan je lesgever voor kunnen leggen, of aan Parelli zelf.
Heb je de levels al doorlopen? Hoe ver ben je nu?