Functie van de neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaaann

Functie van de neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:23

Hoihoi,

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn paardje met de neckrope gereden. Het ging zóóó goed. Normaal gesproken heb ik een beesj dat veel bokt en steigerd als ze aan het werk moet met het bit. Maar nu ze de vrijheid had, was ze heel erg braaf. Maar eigenlijk had ik een vraag. Wat is nou précies de functie van de neckrope. Een vriend van mij vroeg zich dat heel erg af en ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.

Alvast bedankt!

Groetjes,
xDaaann

Captain

Re: Functie van de neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:24

Hoe bedoel je?

Ik gebruik een neckrope om te sturen (neckreining) en om snelheid te minderen.

xDaaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:27

Nou eigenlijk of het voor sturen is of gewoon hou vast zegmaar..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:01

je kunt hem als balans teugel gebruiken als je paard een halve ophouding op de neckrope kent bijvoorbeeld als tussenstapje naar balans op het bit (sommige hebben hier veel baat bij, een ander heeft het niet nodig), je kunt het als stuur en rem gebruiken als een soort bitloze optoming, je kunt eraan vast houden om zelf je balans te ontwikkelen en zo het paard niet in de mond te zitten of bij het inrijden om een houvast te hebben omdat bij een jong paard zeker niet aan het bit moet hangen bij onverwachtse bewegingen (natuurlijk liever nooit), en misschien kun je zelf nog meer funties bedenken? Denk aan belletjes of edelstenen eraan, of bepaalde kleuren.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:36

Voornamelijk om te sturen en om tegen te houden. Maar bij een noodsprong ben ik blij dat ik me er ook aan vast kan houden! :=

Afbeelding

Leuk dat het zo goed ging bij jou! Valt best mee hè?

xDaaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 08:17

Ja, maar dat te bedenken dat mijn paardje nog maar bijna 4 is <3
En dat doet ze het al zó goed. Ik had ook al eigenlijk verwacht dat ze het leuker zou vinden om te werken als ze daar de vrijheid voor heeft ipv het bit. :)
Motje11 schreef:
Voornamelijk om te sturen en om tegen te houden. Maar bij een noodsprong ben ik blij dat ik me er ook aan vast kan houden! :=

Afbeelding

Leuk dat het zo goed ging bij jou! Valt best mee hè?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:58

-> HAR

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:31

Met een neckrope geef je je cues. :)

De uitleg van Linda Tellington is erg informatief: http://www.unbridled.nl/LTJ.htm

Als je paard uit protest bokt en steigert als je met bit werkt en je daar zonder hoofdstel helemaal niets van merkt, zou ik trouwens toch eens goed bedenken of je niet eigenlijk met een veel te harde hand rijdt of dat je paard iets mankeert aan zijn gebit.