wie ervaring met : stuk rubber onder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mecc_myrthe

wie ervaring met : stuk rubber onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:37

ik heb een hele ronde verzorg haflinger. nu paste het zadel eerst goed maar nu is ze dus afgevallen.
nu kiept het niet alleen het gaat scheef na een kant hoe strak ik ook aansingel.
waardoor als ik een volte maak ik met heet zadel na binnen schuif van de volte.
mijn instructeur zei dat ik gewoon een rubber stuk moest pakken en die als eerste op de rug moest leggen en dan dekje en zadel erop.
maar wie heeft hier ervaring mee. en krijg je dit in de winkel?? of moet je dat zelf maken/kopen en knippen.
en ik heb al een bontje geprobeerd maar dat schuift nog meer!!
maar nu zei iemand een gelpad wie heeft hier ervaring mee en zou dit meer helpen het zadel ligt goed op de schouderbladen maar ze is afgevallen.

graag fijn commentaar. ik heb dit alleen te horen gekregen dus weet het ook niet precies daar wil ik er wijzer over worden. en meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:39

Jazeker, heet een anti-slip matje. Divoza verkoopt ze, is gewoon dun rubber en ze werken erg goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:42

Dan past het zadel gewoon niet meer.
Een anti-slip matje gaat aan de huid trekken, lekkere oplossing dus.
Rond hoeft niet te betekenen dat het zadel gaat schuiven, schuift hier alleen met opstijgen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:42

En misschien in combinatie met een kleinere singel, dan kun je strakker aansingelen, misschien lukt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:44

zou je niet naar een goed passend zadel kijken? als het kiept en schuift past het gewoon niet meer! zo'n anti slip rubbertje is geen oplossing..

En als jou instructeur adviseerd om met een niet passend zadel door te rijden, zou ik eens sirieus gaan nadenken over een andere instructeur.. ;)

mecc_myrthe

Re: wie ervaring met : stuk rubber onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:56

het zadel kiept niet maar schuift als ik opstap en krijg het dan niet meer terug geschoven en zo een maatje ja dat zei die hij wist het anders ook neit en de eigenaren willen geen ander zadel kopen want ze hebben het net een jaar maar toen zijn we erna begonen met het afvalllen omdat ze te zwaar was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:21

mecc_myrthe schreef:
het zadel kiept niet maar schuift als ik opstap en krijg het dan niet meer terug geschoven en zo een maatje ja dat zei die hij wist het anders ook neit en de eigenaren willen geen ander zadel kopen want ze hebben het net een jaar maar toen zijn we erna begonen met het afvalllen omdat ze te zwaar was

Dan heb die zin verkeerd gelezen.. Maarja, ik heb mijn zadel dit jaar al 4 keer aan laten passen.. Soms moet dat gewoon.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:25

Tja.. het rug van een paard kan flink veranderen. Ik heb helaas ook een keer een zadel van 1,5 jaar moeten verkopen, omdat mijn paard eruit was gegroeid. Maar goed.. is het niet makkelijker om het zadel aan te laten passen?

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:28

ja dat was ik ook al aan het denken maar heb zelf niet veel verstand van zadel zou ik dan een zadel maker moet gaan vragen hoe ik dit kan aan passen of boom verwisselen of wat zou ik dan moeten oden ?? het zadel zit wel echt super fijn dus wil het ook neit echt kwijt en eigenaren willen dat ook neit en het is hun pony dusja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:42

mecc_myrthe schreef:
ja dat was ik ook al aan het denken maar heb zelf niet veel verstand van zadel zou ik dan een zadel maker moet gaan vragen hoe ik dit kan aan passen of boom verwisselen of wat zou ik dan moeten oden ?? het zadel zit wel echt super fijn dus wil het ook neit echt kwijt en eigenaren willen dat ook neit en het is hun pony dusja.

Welk merk zadel is het? sommige zadels zijn goed aanpasbaar sommige niet. Verder gewoon een zadelmaker laten komen. Als hij zegt dat je zadel niet meer past gaan de eigenaren misschien ook wel overstag ;)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:45

Boom aan passen ligt inderdaad aan het zadel, maar voor de rest moet je echt van het oordeel van de zadelpasser afwachten.

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:56

heeft je pony een hoge schoft?
ik heb het zelfde gehad met een van onze paarden maar die matjes gaan heel erg op de schoft knellen ik heb ze er meteen onder Uit gehaald.
succes maar ik raad je het zeker niet aan als je pony een hoge schoft heeft.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:41

Het is duidelijk dat dit zadel niet meer past. Ik ben geen voorstander van het passend maken van zadels met allerhande lapmiddeltjes.

Laat een goede zadelmaker dit probleem eens bekijken. Het is zo ontzettend belangrijk dat een zadel goed past. het kan zoveel kapot maken.
Dus laat de rubbertjes, gelpads etc lekker voor wat het is en laat er een professional naar kijken.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:58

Amarach schreef:
Het is duidelijk dat dit zadel niet meer past. Ik ben geen voorstander van het passend maken van zadels met allerhande lapmiddeltjes.

Laat een goede zadelmaker dit probleem eens bekijken. Het is zo ontzettend belangrijk dat een zadel goed past. het kan zoveel kapot maken.
Dus laat de rubbertjes, gelpads etc lekker voor wat het is en laat er een professional naar kijken.

Amen _/-\o_

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:18

ze heeft niet echt een schoft het is een haflinger
en ik heb een zadelmaker gebeld en hij zou volgende week komen dus nu maar even longere":D
dankje voor tips

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:13

Ik zou niet met antislipmatjes gaan werken. Dat gaat wringen op de rug van je paard, kans op kale plekken en op meer.

Ik zou een goede zadelmaker laten komen die het zadel weer aan kan passen, zodat het niet meer schuift.

Overigens, als het probleem zich alleen met opstappen voordoet, is het gebruik van een opstaphulp ook niet verkeerd.
Is ook altijd beter voor de rug van je paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:27

mecc_myrthe schreef:
ze heeft niet echt een schoft het is een haflinger
en ik heb een zadelmaker gebeld en hij zou volgende week komen dus nu maar even longere":D
dankje voor tips

Hele verstandige beslissing. Petje af!!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:17

Ik hoop voor je dat het zadel nog aangepast kan worden! :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:23

antislipmatjes is vragen om drukplekken.

Een goed passend zadel is een betere oplossing :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:36

irissahorse schreef:
En misschien in combinatie met een kleinere singel, dan kun je strakker aansingelen, misschien lukt dat.

Dit is wel het beste advies denk ik. Bij divoza heb je ook nog hulpstukken voor het aansingelen, kan ie nog strakker.
En als je dan schuur plekken krijgt van de singel moet je ff een bontje er om heen doen.