Met welk bit springen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Met welk bit springen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:20

Hallo (doorgewinterde) SGW'ers!

Sinds kort ben ik fanatiek aan het springen geslagen na mijn dressuurdoel behaald te hebben (Z2 startgerechtigd) *\o/* en nu loop ik tegen een 'probleem' aan; Maes pakt namelijk het bit vast en er is weinig meer mee te beginnen. Hoe fijn hij dressuurmatig hij te rijden is, zo drammerig en sterk is hij met springen. Het is dus geen kwestie dat hij dressuurmatig niet voor elkaar is, want dat zit wel goed. Het is puur enthousiasme.

Daarom de vraag; gebruiken jullie een ander bit voor het springen dan voor de dressuur? En wat zou jullie advies voor mij zijn qua bit?
Ik wil géén bit met hefboomwerking, dus waar kom ik dan op uit (Myler?) ?

Alvast bedankt!

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:25

ik heb een pessoa, mijn paard is te sterk en oncontroleerbaar. dit bit kan je scherper zettenals dat nodig is, hij is op het 1ste ring niet veel scherper maar hoe verder weg de ringen van de grootste hoe scherper het word.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=91&ty=79

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:28

Al eens een sperriempje geprobeerd? Waarom wil je geen hefboomwerking? Dan kom je dus automatisch uit op een scherper bit.
@ tompion, pessoa is met hefboomwerking en in mijn ogen een heel gemeen bit, al ziet iedereen het als gangbaar bij het springen.

tompion

Re: Met welk bit springen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:30

je kan hem zo scherp maken als je wilt, op de eerste ring is hij niet zo heel scherp!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:55

Ik start Maes met S&T en daar is hij heel fijn op. De stang gebruik ik nauwelijks en ik zou het zonde vinden als hij minder scherp en klein op de 'stanghulp' zou worden, dat risico wil ik niet (meteen) nemen. Vandaar dus ook geen pessoa! ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:03

Ik gebruik een ongebroken trens voor het crossen. In theorie zou het een zachter bit moeten zijn, maar ik merk met mijn paard dat ze er minder sterk op wordt. Zeker de moeite waard om eens te proberen!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:46

ik spring gewoon met een dubbel gebroken kneveltrens, niet heel veel verschil dus behalve de ''scharen'' vergeleken met een water trens. Deze ligt gewoon wat stabieler bij het springen en de cross vind ik dat erg fijn :)

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:33

Snoekiej schreef:
Ik gebruik een ongebroken trens voor het crossen. In theorie zou het een zachter bit moeten zijn, maar ik merk met mijn paard dat ze er minder sterk op wordt. Zeker de moeite waard om eens te proberen!

doe ik ook..en inderdaad meer controle bij het springwerk

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:33

Ik spring nu op een dubbelgeslagen bustrens van Harry's Horse.
Dit is een vrij dun bitje maar eerst hadden wij een te dik bit en dat was juist niet fijn voor me paard/pony.
Ik vind niet zozeer een dunner bit ook scherper, maar daar zijn meningen over verdeelt
Deze heb ik nu, voor dressuur, springen en cross:
Afbeelding

Maar ik zit ook nog na te denken om misschien een wat scherper bitje te gaan gebruiken voor het springen en cross maar ik weet het ook nog niet goed hoe of wat.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:40

Ik spring met hetzelfde bitje als in de dressuur, zo'n dubbelgebroken bitje van aurigaan ofzo, superzacht bitje...(Dressuur M2 startgerechtigd, B springen met 8 wp)
Weet niet hoelang je al springt en of je ook regelmatig les hebt, maar bij ons in de les wordt ook echt aandacht besteed aan "controle". Hoe enthousiast je paard ook mag zijn, en hoe netjes en braaf hij tussen de witte hekjes is, hij moet ook leren dat is braaf is tussen de hindernissen! Wij doen dus veel oefeningen daarvoor! tussen 2 hindernissen terugrijden, dan weer wegrijden, terugrijden, wegrijden, halthouden enz en niet in alle enthousiasme doorscheuren naar de volgende enz enz...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:44

Mijn pony rijd ik op een pelham. Mijn paard reed ik altijd op Myler met springen en gebruik dat bit ook voor mn pony met dressuur. erg tevreden over. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:21

Sjel,Wissel je S&T af met een trens in je dressuur?
Ik dressuur met een enkelgebroken HM D-trens. Ik spring met een dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje. Mijn paard heeft juist het probleem dat hij juist geen druk wil op zijn mond.
Mijn vorige paard sprong ik met een baucher-trens, maar deze heeft een hefboomwerking omhoog. Dit paard was met een ander bit slecht te controleren en met een pessoa / pelham raakte hij in blinde paniek!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:26

Op je titel dacht ik gelijk het bit wat bij mijn paard past!

Ik start mijn pony met een dubbe lgebroken watertrens met een plat plaatje in het midden, drs Z2 paarden, spr L/M en cross L/M En gaat allemaal prima.

Met mijn jonge schimmel is het aftasten wat nodig is, heb hem eerst heel lang op een dubbel gebroken watertrens gereden met bol middenstuk, op een enkel gebroken bustrens met rollend stukje ertussen van Robert of iets. En nu een simpele enkel gebroken watertrens. Alles drs, spr en cross. Hij wil graag sterk worden en is aan de andere kant beetje "schichtig"voor het bit.

Mijn andere paard rijd ik met drs met dubbel gebroken watertrens heb ik ook geprobeerd met plat middenstukje maar was te scherp en met bolletje en wat dikkere is het goed. Springen en cross heb ik ook lang zo gereden maar op een gegeven moment kon ik haar niet snel genoeg opvangen en reactie was niet genoeg waardoor ik nu een heel zacht pessoa bitje heb geprobeerd en nu dan ook heb aangeschaft voor de cross voornamelijk. Springen wil ik weer proberen terug te gaan naar de watertrens. Dit pessoabitje is van sprenger en echt heel zacht in verhouding tot de meeste. Een dubbelgebroken met teruggeslagen ring (KK-Ultra Universal Trense 40 608 ... 88)

Heel fijn bitje.

En vaak moet je niet scherper en dunner maar dikker en zachter.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:42

MelanieB schreef:
Mijn pony rijd ik op een pelham. Mijn paard reed ik altijd op Myler met springen en gebruik dat bit ook voor mn pony met dressuur. erg tevreden over. :j

Welk Myler bit heb jij dan en wat is de functie? Er zijn namelijk zo veel verschillende Myler bitten!

Mootje schreef:
Sjel,Wissel je S&T af met een trens in je dressuur?

Ja, bij serieuze trainingen heb ik hem wel op de S&T maar bij alleen het ontspannen loswerken of met buitenrit heb ik hem gewoon op zijn dubbelgebroken trens. Hier luisterd hij perfect naar, ook buiten geen problemen, puur bij het springen en dan begint het al met inrijden tussen de hindernissen door.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:49

Ik spring gewoon met zijn dressuur trensje. Dat gaat prima!

Kan je niet gewoon een dunner bitje proberen?
Of gewoon tijdens je les veel afwisseling doen, misschien dat dat helpt?
Wat bij mijn paard goed hielp was bijvoorbeeld 2 balkjes neerleggen met daartussen 4 galopsprongen en dan tussen de balkjes halthouden.
Dit niet elke keer doen, want dan gaat hij het snappen, maar afwisselend. Dan moet hij zijn aandacht bij jou houden en gaat hi beter luisteren.

Ook kun je 3 balken op een volte leggen, daar dan in het midden over heen galloperen. Dat gaat niet als ze snel gaan, dus je moet tempo controle hebben dan. Dat is een goede oefening. Dat lijkt makkelijk, maar dat is het echt niet! En dan wel over het midden van de balken gaan, niet naar binnen of naar buiten laten vallen (als ze te hard of te langzaam gaan).

Ook kun je 1 hindernis op de volte zetten en dan voltes maken en de hindernis in je volte meenemen. Dan moet je dus ook tempo controle verkrijgen, want anders kan je paard te volte niet maken. Je kan dan ook afwisselend 8jes draaien op die hindernis ipv voltes.

Misschien heb je hier wat aan?
Allemaal tempo en controle oefeningen!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 23-01-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:51

Ik heb een passoa gehad voor springen, maar rijd nu alleen nog maar met mijn D-trens met koperen rolletjes,
paard pakte ook vaak bit vast en is erg sterk, maar met dit bit is ze stukken fijner!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:11

Passoa zou ik niet aan beginnen. Veel paarden breken erop af. Zou eerder idd kijken naar een myler of ongebroken bitje. Zeker als een paard dressuurmatig gewoon goed geschoold is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:20

Omdat dit toch echt meer met springen te maken heeft dan specfiek met SGW, verplaats ik dit topic.

SGW > HAR

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:52

Ik had het topic juist bij SGW neergezet omdat daar voornamelijk mensen met veel ervaringen in het springen en de cross zijn. Dat is namelijk de kant die ik ook op wil gaan en zou daarom graag ervaringen en advies van hen horen.