Paard bang voor kinketting, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Paard bang voor kinketting, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:24

Tsja, de titel zegt al wel wat.

Ik heb een Lusitano ruin, 17 jaar.
Sinds ik hem heb loopt hij ook voor de wagen. En eigenlijk heeft hij dat absurd braaf en makkelijk opgepakt.

Alleen: Als ik er (in de les) een liverpoolstang, ongebroken, of dubbelgebroken inhang, dan wordt hij onrustig.
Op het moment dat ik de leidsel maar enigszins oppak, begint hij te stressen, maak ik een ophouding heeft hij zelfs de neiging om te steigeren.
Ik ben niet hard in mijn handen!

In de les (Ben ik overigens om verschillende redenen mee gestopt) mocht ik alleen met een stang rijden.

Als ik gewoon op een enkelgebroken bustrens rij, dan is er eigenlijk niets aan de hand.
Dat gaat , ook op straat, lekker ontspannen. En hij laat zich daar ook goed op sturen.

Ik denk niet dat het door de druk op de neus komt (die heb je ook iets, bij een stangwerking) dat kent hij wel van rijden met alleen een halsterje, of het freestyle werk aan de dubbele lange lijnen.

Druk achter de oren (heeft een stang immers ook iets) weet ik niet, dat heb ik nog nooit los uitgeprobeerd. (ik bedoel dus zonder andere inwerkingen)

Kan het zijn dat mijn paard gewon angstig is door de druk van de kinketting?
Of zou het komen door de druk achter zijn oren?

Is zoiets op te lossen, of moet ik gewoon maar met de trens blijven rijden?

Paardje heeft tot zijn 15 nooit voor de kar gelopen. Is erg nuchter buiten. Ik rij nu met een "gewoon" rijhoofdstel, zonder kleppen en met en trensje.
Daar loopt hij eigenlijk het beste op.

Ik weet niet het hele verleden van het paard, dat is helaas hier en daar nogal vaag. Waarschijnlijk ooit van een wat ruwere springruiter geweest, daarna van een meisje dat er niet veel mee kon, op zn 7e gecastreerd en 7 jaar manegelessen gelopen. Nu is hij sinds ong 2 jaar van mij.
Voor de springruiter is niets bekent, maar komt waarschijnlijk uit Portugal, hij heeft een brandmerk van een Portugese fokker.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen???

(Moet dat trouwens hier bij harnachement, of bij aangespannen rijden?)

Linsey_X

Re: Paard bang voor kinketting, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:27

Waarom rijd je dan met een stang als hij op een enkelgebroken gewoon lekker relaxt loopt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:29

stang gewoon uitlaten...vermoedelijk is er iets gebeurt in het verleden...ik wil niet iedereen in het zuiden over 1 kam scheren,maar echt zachte handen hebben ze vaak niet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:35

Als je paard lekker loopt op bit dan stang idd eruit houden, voor de kar doet hij het ook in alle rust? Dan zie ik de stang en oogkleppen ook niet als nodig.
Als een stang wel nodig is zou je misschien eens kunnen kijken naar een stang zonder scharen die zijn ook minder heftig qua inwerking bij normale leidselvoering. Misschien de kinketting weglaten?

Als de kinketting ooit in het verleden te strak heeft gezeten en er is eens niet voorzichtig geweest met de teugels/leidsels dan is er pijn geweest waarschijnlijk. De angst zal meer op de kinketting zitten dan op de neusriem of op het kopstuk. Er is dan wel druk maar de pijn komt in de kingroeve.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:43

Ik kan me inderdaad best voorstellen dat een ketting stress kan opleveren. Misschien alleen het geuid al, en ook het gevoel kan inderdaad spannend zijn.
En wie weet heeft hij er in het verleden wel slechte ervaringen mee. Zou kunenn.

Ik zal gewoon lekker met een trensje blijven rijden. Helemaal omdat je ook aangeeft dat hij het hier zo goedop doet.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:29

inderdaad geen stang en trens rijden, hij heeft er duidelijk pijn of hinder van. als hij op een normaal bit niet zo gek doet ... misschien dat je de kinketting eens aan dit bit kan hangen?of iets anders wat net zo voelt kijken of dat uberhaupt het probleem is

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:33

ik neem aan dat je voor het mennen de stang erin moet hebben? kun je niet proberen om een ander riempje aan je stang te maken ipv de kinketting? het gaat erom dat de kinketting ervoor zorgt dat je stang niet doorslaat,dat kan neem ik aan ook met een leren riempje,en dat hoort je paard dan niet rinkelen..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:11

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:12

geerke schreef:
stang gewoon uitlaten...vermoedelijk is er iets gebeurt in het verleden...ik wil niet iedereen in het zuiden over 1 kam scheren,maar echt zachte handen hebben ze vaak niet.

Dat was ook mijn eerste gedacht ja :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:42

S_zanne schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien een beschermer om je kinketting?
Zoiets.. http://www.huppa.nl/7503-4374-large/kin ... ng-gel.jpg

Precies, dat wilde ik ook opperen :j Voor het geval je toch weer met stang wil rijden.

Verder: je schrijft dat je met een liverpoolstang ment/mende. Kun je de leidsels niet in de bril vastmaken? Dan heeft je paard minder last van de hefboomwerking. Eventueel zou je de ketting dan ook weg kunnen laten?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:57

Probeer eens een bokkebitje. Dan heb je toch een (simpel) stangetje erin hangen maar daar zit geen kinketting aan. Is verder een heel vriendelijk bit maar net wat geschikter om mee te mennen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 03:25

Ik zou gewoon het bit en hoofdstel gebruiken wat het gewend is.
Er zijn genoeg ongelukken gebeurd omdat het paard opeens iets anders in de mond of onder de kin kreeg dan wat het gewend was. Van het kettinkje staat een vet ongeluk op U-tube (polo). Ik snap niet goed waarom je wisselt. Dat moet je langzaam opbouwen, met beleid en precies weten waarom (in de goede volgorde wel te verstaan)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:58

Het gaat hier om mennen. Niet om stang & trens, of een ander bit met ketting.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:14

Het zal hem wel pijn doen dan. Of hij heeft er een slecht verleden mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:59

Als je paard ook goed reageert zonder kettingwerking zou je er voor kunnen kiezen om op dezelfde manier als ik in te spannen.
Mijn Lusitano-merrie is ook erg gevoelig, en ik die rijd ik wel met een (kunststof) liverpool, maar dan met de leidsels in de bril (ring) en de ketting vrij los.
Zo heb je geen hefboomwerking en doet de ketting dus praktisch niks.
Evt zou je er dan nog een beschermer om heen kunnen doen.
Ik kan wel een foto opzoeken als je dat wilt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:28

Hoi Nouvel, dat klinkt op zich nog niet verkeerd. Een foto-tje is wel handig, dan weet ik beter wat je bedoeld. (ik denk dat ik t wel weet, maar toch.)

Kunststof, is dat vriendelijker? Of is het echt per paard wisselend of ze t prettig vinden?

Op zich heb ik het al wel geprobeerd door de bril, maar hij blijft heel loperig. Moet zeggen dat ik ook echt alleen met de stang heb geprobeerd in de les, omdat dat echt verplicht was. (bij de ene instructeur, bij de andere niet...)

Van de ene instructeur kreeg ik het advies om dan gewoon met de trens te rijden. De volgende week (lessen werden om en om gegeven door de instructeurs) werd ik door de andere instructeur de les uitgestuurd. Ik moest mijn trens eerst weer wisselen voor een stang. Dan mocht ik pas terug de les in.

Ik ben overigens ondertussen met die lessen gestopt, wat ik al aangaf. Thuis zelf maar wat verder klungelen. Daar schoot ik in feite sneller mee op dan met de lessen.

(ik men af en aan vanaf mijn 14e, nu 31, dus klungelen gebeurt wel enigszins met beleid...)

Tweety is het eerste paard waar ik mee men, die zo gevoelig en stresserig reageert.

Onder het zadel reed ik hem met het bit dat hij had toen ik hem kocht, een enkelgebroken bustrens. (Die ik dus ook voor de wagen gebruikt heb, waar hij wel redelijk op liep.)
Het laatste jaar rij ik hem onder het zadel met een leren bitje, zonder neusriem. Ook buiten langs groot verkeer. Daar loopt hij lekker op.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:38

Als je normaal op leer rijd is dat metaal natuurlijk ineens behoorlijk heftig!
Ik rijd mn paard op een nathe-bitje en die kan ik ook niet tussendoor op een gewone trens rijden nu hij dit gewend is.
Misschien kun je ook nathe proberen voor het mennen:
Afbeelding
en de kinketting vervangen door een lang spoorriempje. De leidsels dan door de ring, of misschien toch lager, omdat nathe zo buigzaam is en velen malen minder inwerkt, dat het voor het mennen anders misschien te weinig is?
Ik zou als ik iets nieuws ging proberen eerst een keer uitproberen onder het zadel en dan pas helemaal in het span, dan voel je al of het iets kan worden.

edit: op de foto is volgens mij de harde variant van nathe-hars of gewoon plastic, ik heb de zachte variant van dit hars en mijn bitje vouw je zo dubbel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:44

Mijn merrie reageerde te heftig op metaal en hefboomwerking, ze ging achter de teugel lopen en nam geen aanleuning, daarbij raakte ze in paniek als ze aan de leidsels trok en daarbij een 'ruk' van het bit kreeg...
Het was even zoeken met samen met mijn meninstructeur zijn we toen uitgekomen op een ongebroken Happy Mouth Liverpool (kunststof) en dan de leidsels in de bril (ring), zodat er geen of nauwelijks hefboomwerking nog was en het bit flexibel reageerde als ze een keer een onverwachte beweging maakte met haar hoofd.

Afbeelding

Met dit bit en deze manier van inspannen is ze meer druk gaan pakken en heeft ze een betere aanleuning gekregen en minder angst voor het bit.
Misschien het proberen waard voor jou?
succes!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:45

Probeer eens dit bit met een kinriempje i.p.v. een kinketting
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:20

Het bit wat albert aangeeft is inderdaad een superfijn bit!
maar wel heel prijzig, dat is ook de reden dat ik gestart ben met de happy mouth om te kijken hoe ze op kunststof zou reageren, die zijn een stuk goedkoper...
mocht dit bevallen kun je altijd overstappen op de duurdere variant...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:27

Kon zo gauw geen compleet plaatje vinden, maar Van der Wiel levert ze ook, alleen dan voor €100,-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:41

oke, dat scheelt al een stukje met wat ze bij Letty kosten...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:28

Allemaal alvast hartelijk dank.

Binnenkort ga ik Tweety weer oppakken voor de kar, na zijn blessure.
(onder t zadel gaat t alweer knap qua conditie...)

Ik men overigens geenszins op top niveau, en rijden onder t zadel ook niet.
Maar ontspannen, en een beetje naar de hand toe moet toch ook op mijn niveau wel kunnen.

En wat mij betreft VOOR AL: lol voor mij, EN HET PAARD!

Tegen de tijd dat ik weer echt voor de kar aan de gang ben, laat ik hier zeker even weten hoe t gaat.
Voor op straat eerst weer even iemand regelen die meewil. Ik heb helaas geen rijbak waar ik kan oefenen. Onder t zadel ook niet overigens... Maar dan ga ik alleen wel op pad. Met de kar niet.