Ik heb sinds kort een paard gekocht, hiervoor werd hij (door kinderen) met een stang gereden. Is het een goed idee om nu weer een stang te kopen voor het rijden straks, of kan ik beter voor een ander, misschien vriendelijker bit halen?
Wat zou een goed idee zijn? Hij zal ondertussen wel hard in de mond zijn geworden...
Bedoel je een stang of een ongebroken bit? Heb je een foto van het bit?
Vanky
Geplaatst: 22-01-11 16:17
waarom reden ze hem met stang? ik denk dat je beter een trens kunt kopen en les kunt gaan nemen. het duurt dan wel een paar maanden voordat hij er ontspannen op loopt, maar tegen het paard is het veel vriendelijker
Tammy_
Geplaatst: 22-01-11 16:21
ik zou zelf gewoon beginnen met een enkel- of dubbelgebroken bit, kijken hoe hij reageert op een bit zonder scharen. Zelf ben ik geen voorstander van stangen, ik hou niet zo van hefboomwerkingen.
je rijd een paard niet met een bit, maar met je zit
Daarom vraag ik ook naar een foto, vaak wordt een ongebroken trens ten onrechte een stang genoemd, terwijl dit een zeer vriendelijk bit is...
Japeloup
Geplaatst: 22-01-11 16:25
Mee eens kleinvosje. Ken paarden die niet fijn lopen op een gebroken trens maar wel fijn op een ongebroken bit lopen. Het zijn altijd de handen van de ruiter die bepalen of een bit scherp is of niet, niet het model.
ik ga even een foto laten zien. Het is zeker een stang. Hij werd gereden met stang 'zodat die kinderen wat in hun handen hadden' is mij verteld. Ik ben het er echt niet eens, maar omdat hij wel is wat sterk kon worden en rare sprongen kan maken is hij blijkbaar met stang gereden...
Volgens mij is dat een pelham, inderdaad een bit met hefboomwerking. Goed van je dat je die er meten uit wilt hebben. De enkele gebroken die je nu gebruikt, is denk ik prima, geef hem even de tijd om eraan te wennen!
Een stang mag pas vanaf het Z2, dat is niet voor niets. Niet doen dus, probeer gewoon weer met een trensje te rijden.
Koper
Geplaatst: 23-01-11 02:47
Lijkt mij inderdaad ook een pelham. Had het bit dat die kinderen gebruikten een gebroken of een ongebroken mondstuk? Ik zou beginnen met een trens met eenzelfde soort mondstuk als hij gewend is, dus als hij altijd op een ongebroken pelham is gereden zou ik een ongebroken bustrensje gaan gebruiken. Anders is de verandering wel érg groot.
Zelf zou ik dat niet direct helemaal anders doen, maar langzaam omstellen door eerst een tijd lang met 2 teugels te rijden op hetzelfde bit. Hierdoor is de werking al gelijk een heel stuk vriendelijker(goed gebruikt zelfs zo vriendelijk als een eenvoudige trens).
mijn paard heeft is altijd met pelham gereden. aangezien ik niet met dubbele teugel wou rjden heb ik eerst een set teugels eraf gehaald. ook heb ik daarna een enkelgebroken trens geprobeerd, maar dit vond hij niet prettig. iemand bij ons op stal had een ongebroken trens en ik mocht deze wel even proberen. Hier reageerde hij wel goed op en sindsdien rijd ik altijd met een ongebroken trens omdat hij dit veel prettiger vind dan gebroken.