De titel zegt het al. Wat is beter een schapenbont onderlegger of een schapenbont sjabrak. Want ik kan me voorstellen dat een onderlegger boven een sjabrak meer schuift. Mijn haflinger heeft huidproblemen onder het zadel en een gevoelig ruggetje, dus wil echt het beste voor haar. Vandaar deze vraag:P
Een huidprobleem los je m.i. niet op met een schapenvachtje, maar met een juiste behandeling door een dierenarts o.d.. Als je zadel nu goed past, heb je ook geen bontje nodig, ik zou dus zeggen, geen van beide...
Een bontje maakt je zadel kleiner. Als je dus een goedpassend zadel hebt, ga je dan rijden met een te klein zadel.. dan ben je verder van huis! Snel naar die rug laten kijken dan! Een goedpassend zadel moet niets onder! Ook niet bij een gevoelige rug..
Een schapenbontje zou opzich kunnen helpen tegen schuurplekken ja maar dan moet je er natuurlijk geen dekje onder doen.
horses1990
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 20:57
Ze heeft al een goed zadel. De wondjes (littekens) zijn best wel oud (bij vorige eigenaar opgelopen). En ik dacht een bontje onder een goed zadel kan alleen maar beter zijn. Maar goed een bontje onder een goed zadel is dus niet nodig?
Als het een goed passend zadel is niet nee. Oudere littekens hoeven niet te betekenen dat de rug dan ook erg gevoelig is, je weet niet hoe ze er gekomen zijn.
horses1990
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 21:02
Maar moet je dan alleen met een schapenbonte onderlegger rijden? Want ik zie de meeste mensen er wel een sjabrak onder doen. En omdat ik het leuk vindt om nog wel eens van sjabrak te wisselen. Zit ik te denken aan een onderlegger. Maar als een volledig sjabrak met schapenbont beter is dan een gewoon sjabrak plus schapenbont onderlegger schaf ik die gewoon aan.
Ik snap je niet. Wij geven aan dat geen van beiden nodig is als je zadel goed past, waarom wil je er dan toch een kopen? Voor de sier? Is echt niet nodig hoor, koop dan een leuk dekje voor dat geld...
horses1990
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 21:04
Ja maar ik merk met poetsen dat ze nog weleens haar rug intrekt als ik er overheen poets. Ik stop dan meteen en ik borstel haar alleen nog maar met zachte borstel op haar rug. Ze heeft bij haar schoft echt een kaal plekje zitten. En omdat ze nogal breed is, schuift het sjabrak nog weleens onder het zadel.
En ik heb ook het idee dat een normaal dekje meer schuurt dan een schapenbontje???
kleinvosje
Geplaatst: 21-01-11 21:06
Ehm, dat poetsen en dat ze haar rug wegdrukt heeft te maken met het feit dat je te hard poetst. Als ik bij jou hard over je rug heen ga met een borstel trek je em toch ook in? Een kale plek op de schoft heeft te maken met een slecht zittend dekje, dat los je ook niet op met een bontje. Komt er alleen maar nog meer druk op...
horses1990
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 21:06
Oja en als je een goede zit hebt dan bokt ze niet in galop....als je echter te veel bonkt dan gaat ze bokken. Bij mij bokt ze nooit. Maar bij mijn zusje die nog beginner is, begint ze moeilijk te doen. En ik heb ook gehoord dat een schapenbontje schokken opvangt??
Maar goed als jullie een schapenbontje afkeuren....hebben jullie dan tips voor een goed sjabrakje. Bijvoorbeeld merk, lekker dik etc?
kleinvosje
Geplaatst: 21-01-11 21:09
Het vangt wel schokJES op, maar ook weer niet zo veel. Ik heb echt het idee dat je al besloten hebt dat je zo'n ding wilt, en het niets uitmaakt wat wij je adviseren.
Een goed passend zadel heeft geen dik dekje nodig, hoe dunner hoe beter. Let erop dat het een voorgevormde rug heeft, zodat de kans dat het op de schoft trekt, klein is. Verder bij het opzadelen goed het dekje omhoog de kamer intrekken, dan pas de lusjes vastmaken.
Oke bedankt dat zal ik doen. Bedankt voor je reactie. Nee ik ga geen bontje aanschaffen als jullie het afkeuren. Maar omdat ik er zoveel goede dingen over heb gehoord is het een beetje moeilijk om uit mijn hoofd te praten hihi:P