Bruin tuig en leerolie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dekloktikt

Bruin tuig en leerolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 16:12

Tips gevraagd!
Ik heb sinds vandaag een nieuw zadel maar ik vind dat het leer van o.a. de beugelriemen nog wel wat soepeler mag. Met een zwart zadel gebruikte ik hier altijd leerolie voor en dat ging helemaal prima :)

Alleen heb ik nu voor de allereerste keer een licht/rood-bruin zadel. Ik begreep uit verhalen dat van het olien van bruin leer meestal de kleur wat donkerder wordt. Kan je dit ook voorkomen met een speciale olie voor bruin leer oid? Of bestaat dat helemaal niet?

NiNM

Re: Bruin tuig en leerolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:14

Rapide leder gel (in een tube 10.50euri) Gebruik ik overal voor! (heb ook alles bruin :))

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:16

Ik gebruik eigenlijks nooit olie voor mn lichtbruine tuig. Gewoon goed vetten met 'doorzichtige' leervet. Word het ook gauw soepel van. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:11

Van olie wordt bruin leer heel snel een stuk donkerder, daar zou ik echt mee oppassen...

Ik gebruik eigenlijk altijd Rapide lederdressing en soms ledergel, dat geeft weinig verkleuring en het wordt er mooi soepel van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:32

Ik heb een roodbruin westernzadel.

Hier zweren de meesten bij: lexol neatsfoot oil (non darkening in een créme fles). Is iets duurder dan andere middeltjes maar maakt gegarandeerd niet donkerder en geeft een hele mooie diepe kleur. De meeste westernshops verkopen het en het wordt ook veel gebruikt bij auto interieurs.

Let op dat je niet een bruine of zwarte fles koopt, want daar wordt het wel donkerder van.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:33

Ik gebruikte idd ook altijd de Rapide lederdressing. Of Stubben hamanol :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:00

MelanieB schreef:
Ik gebruik eigenlijks nooit olie voor mn lichtbruine tuig. Gewoon goed vetten met 'doorzichtige' leervet. Word het ook gauw soepel van. :j

Dat doe ik ook, blijft ook mooi op kleur :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:02

In elk geval geen olie gebruiken. Daar heb ik mijn cognac hoofdstel donkerbruin mee gekregen, zonder dat ik dat wilde. :+

Ik gebruik ook Rapide lederdressing of Stubben hamanol. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:05

Bij mij word het alleen donkerder als ik er echt veel olie opdoe (voordat je het dus voor de 1e keer gebruikt). Voor de rest niet.. Misschien een beter idee om dan idd iets anders te kopen dan olie. :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:08

youngster schreef:
Ik gebruikte idd ook altijd de Rapide lederdressing. Of Stubben hamanol :)

Ik gebruik hiervoor ook Hamanol. Dat werkt echt heel goed alleen je moet wel een knijper op je neus doen.
En met deze temperaturen doe ik het in huis anders smeert het niet goed uit. Het is op basis van was in plaats van olie,.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:34

Okee bedankt voor de tips! Dat wordt dus geen olie helaas. Vindt het altijd wel fijn om bv. een nieuw (iets stugger hoofdstel) een tijdje in een leerbad te leggen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:44

Het is net waar je voor kiest. Je beugelriemen kunnen best het leerbad in, alleen dan zal je wel voor lief moeten nemen dat ze wat donkerder gaan worden.