drukverdeling zadel met zeer korte kussens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jltshi

drukverdeling zadel met zeer korte kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:58

Ik heb een c-pony met een hele korte rug. Van schouderpunt tot laatste rib zo een 41 cm. Zelf heb ik een 16 inch nodig dus zadels zijn altijd te lang. Nu heb ik een engels zadel aangeboden gekregen met korte kussens. Het is een 16 inch zadel met 14 inch kussens. Deze zijn zo een 36cm lang. De boom is verstelbaar dmv een sleutel. Nu vraag ik me dus af hoe het zit met de drukverdeling bij zulke korte kussens. Staat er niet enorm veel druk op de achterkant van het zadel/kussens?

DubbelFun

Re: drukverdeling zadel met zeer korte kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:14

Het is logisch dat een zadel met kortere kussens een kleinere drukverdeling heeft.
In hoeverre dit te groot wordt voor de pony in kwestie is een kwestie van uitrekenen wat de uiteindelijke belasting per cm2 cm is en dit afzetten tegen wat als normaal aan belastingdruk wordt gegeven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:18

Het lijkt me nog maar de vraag of die berekening wel klopt als je met een normaal zadel zover achter op gaat zitten word dat niet meer gelijk over de kussen verdeeld denk ik. Bij dit zadel zit je als ik het goed begrijp dus voor een deel achter de kussens lijkt me toch dat de druk op de achterkant van de kussens dan hoger word.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:20

ik denk dat het misschien nog wel beter is een zadel te hebben dat volgens de regel net iets te lang is, maar waarbij het gewicht van de ruiter wel in het midden zit. dan dat je een zadel hebt wat kort genoeg is, maar waar al het gewicht om de achterkant van het zadel steunt.
kijk anders ook eens naar een ijslands-zadel. daar zitten verschillende korte zadels tussen met een goede gewichtsverdeling.

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:39

Ja, mijn billen zouden dus het meest zitten op het gedeelte waar de kussens eindigen. Ik ben toch bang dat de druk te groot wordt, maar ik kan me voorstellen dat een zadel met bredere kussens/panelen beter druk verdeelt dan eentje met smallere panelen/kussens. Dit zadeltje is niet te vergelijken met de andere zadels met kortere kussens die ik wel eens heb gezien, door de kortere kussens ziet het zadel er ook wat raar uit. Het zou alleen het eerste zadel zijn wat zowel mij als mijn pony zou passen. In theorie zou een normaal 16 inch ook moeten passen, helaas zijn er bijna alleen nog maar keilkussen, waaroor ik al plus minus 10 cm bij de kussenlengte moet tellen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:43

Misschien kan je er eens zo'n geld ding onderleggen waar een afdruk in komt. Dan kan je ongeveer zien waar de druk terecht komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:57

@liedje89 : dat is geen gel :)
Je bedoelt de PLIP (Port Lewis Impresson Pad). Die is idd te huur, al moet je dan al wel een zadel hebben om te testen.
Overigens kun je die ook makkelijk zelf maken als je even zoekt op Carola-pad. :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:45

en een WoW?
wel behoorlijk aan de prijs,maar je kan de kussens een maat kleiner nemen dan de zitting.
Nadeel van 2 maten kleiner is dat de druk vaak te groot wordt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:09

Heb je het 16 inch stubben zadeltje al geprobeerd, overigens zonder keilkussens. Ik heb voor mijn sectie A van 1.20 een 17 inch met een kussenlengte van 48cm. Was korter dan bv de passsier 16 inch. maar 14 inch kussenlengte onder een 16 inch lijkt met net iets teveel van het goede.

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 07:28

Ik heb er een stubben opgelegd, alleen de boommaat is een hekelpunt (34/35). Ga deze week een Carola-pad maken, dan weet ik in ieders geval hoe of wat en eventueel ook bij andere zadels.