Zadelkasten, de do's en don't, wensen en ergenissen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Zadelkasten, de do's en don't, wensen en ergenissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 01:11

Hoi Hoi!!

Zoveel verschillende zadelkasten, heel wat mensen die iets ombouwen of volledig zelf/laten bouwen.
Ook kant en klare aluminiumkasten die er op de markt zijn.

En toch merk ik altijd dat je ruimte te kort komt. Spullen ga je naast de kast neerleggen, of sjouwt ze elke keer op en neer e.d. Even voor de duidelijkheid: heb het dus over wanneer je paard in pension staat en niet aan huis en er alle ruimte / mogelijkheden zijn om een stal of iets dergelijks tot zadelkast/kamer om te bouwen. Of een apparte zadelkamer, of lekker alles in huis of iets. Maar dus wanneer je in pension staat, je toch wel vaak maar 1 kast neer mag zetten (tuurlijk logisch er moet toch een streep getrokken worden) en die is natuurlijk altijd te klein. Of je krijgt een kast van de stal toegewezen en die is natuurlijk ook te klein, of staat te hoog of is te laag of iets. Er is altijd wel iets!

Nu ga ik dit jaar ook op een pensionstal staan, moet het uiteraard nog overleggen w.b.t. zadelkast(en). In het verleden mochten mensen hun eigen kast ook hier neer zetten en mijn ervaring is dat de kasten die er altijd stonden toch te klein waren. Nu wil ik dus absoluut niet elke keer gaan sjouwen en toch wel m'n spullen gewoon op stal achter slot kunnen leggen. :)

Was vandaag dan ook in een winkeltje, en zat er al overna te denken om zelf een kast te bouwen of dit te laten doen. Nou kwamen aan de praat en er is een ontwerpje uitgedacht. De kast word dan gemaakt van steigerplanken. Nu is het natuurlijk nog wel even afwachten wat voor prijskaartje eraan komt te hangen, wat de pensionstal zegt over je mogelijkheden qua kast e.d. Maar als ik overal groen licht op krijg heb ik dit ontwerp in gedachten (zadelsteun dan wel dynamischer maar dit is makkelijker tekenen om aan te geven dat de steun dus niet in het midden zit maar juist naar de rechterkant zodat je links nog ruimte over hebt voor het later genoemde rekje o.i.d.):

Afbeelding
Afbeelding

Afmetingen staan nu op (hxbxd) 1,80m x 1m x 0,80m. Diepte is met de diepte die de deur ook heeft meegerekend. Het zijn de buitenwerkse maten. ;)

Zit te denken om hem toch iets breder te laten worden (1.20 ofzo?) Dan kan je er toch nog in de toekomst makkelijk een extra zadelsteun in zetten of zelfs 2 extra. Het lijkt mij denk ik ook handig om juist niet heel veel vaste plankjes erin te laten zetten, omdat je jezelf dan toch snel beperkt. Ik wil er dus juist erg veel 'hangers' in hangen. Zowieso is daar in de deur heel wat ruimte voor aangezien die ook nog een eigen diepte heeft. Ook naast het zadel in de hoek. Onder en boven wel dus 2 apparte delen voor dekjes / dekens (hoogte weet ik nog niet, wat raden jullie aan? :) ). Verder wil ik dus ook met mandjes/doosjes gaan werken. Of zelf een handig rekje met bakjes erin (die je er dus stuk voor stuk los ook uit kan schuiven) in elkaar gaan knutselen. Hierdoor heb je dus de mogelijkheid om toch dingen handig te sorteren (en je kan het rekje natuurlijk er makkelijk uithalen), maar zit je niet vast aan perse dezelfde rekjes.

Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie nog tips, ideeën etc.? Welke dingen komen jullie tegen in de praktijk? Zijn jullie ervaringen? Ook iets zelf gebouwd/laten bouwen, wat zou je achteraf toch anders hebben gedaan? Etc.

Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van anderen! Naar alle tips / ideeën etc.

Groetjes

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:21

Mooie afmetingen, ik denk aan wel iets hoger. Ik sta momenteel wegens de winter even op een stal, en ook daar een kast. Voor de dekens is er een apart dekenrek, voor ieder 1, daar sla je diverse dekens over, dat is wel erg handig -als je ervan uitgaat dat niemand dekens jat ;-)-. Ik loop enkel in mijn kast aan tegen: te smal -dan is jouw kast beter qua breedte-, maar denk goed aan een chambriere, waar laat je die? Ik heb die nu in mijn kast, een beetje rond gebogen -een oudje is het, anders zou ik dat nooit doen-. Ik zou daarom de plankjes niet tot aan de deur laten lopen, maar iets ingesprongen, dan kan je rechtop nog iets als een chambriere opbergen, dat kan ik nu niet in mijn kast.

Ik zal hem trouwens even opmeten, dat wilde ik toch al doen voor het geval ik zelf thuis op stal nog eens iets met kasten in die richting ga doen..

Diepte 0,80 vraag ik me af of dat genoeg is, geen idee wat mijn kast op de stal nu is. Aan de deur aan de binnenkant hangen 2 haken en dat vind ik al wat weinig, daar hangen: hoofdstel, halster, longe en bodywarmer. Dus binnenin de kast moet er wat ruimte overblijven om die dingen die aan de binnenkant van de kastdeur hangen de ruimte te geven.

stefje

Re: Zadelkasten, de do's en don't, wensen en ergenissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:26

Verstelbare inlegplanken zijn trouwens ook erg fijn, dan kan je het allermeeste kwijt want je past de plankjes dan aan aan de hoogte van de spullen die je erin hebt staan. Soort Ikea-Pax-idee zeg maar (ik heb zelf een kleine smalle Pax in mijn eigen stal staan, vol met van alles aan spullen -geen zadel-). Echt heel handig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 01:36

De kastDEUR heeft een diept van c.a. 15/17cm. Planken iets inlaten springen is inderdaad een goede en ben ik dus gewoon vergeten te tekenen. Dan heb je toch nog zo 2cm extra ruimte (ook voor je dingen die je in de deur hangt). Gezien de hoogte & breedte kunnen daar zeker wel meer dan 2 haken. :)

De diepte van 80cm moet toch wel genoeg zijn? De meeste kasten die je op internet vind van aluminium die er dus voor gemaakt zijn, zijn zo 60cm tot 75cm diep? Bedankt voor je tip over de longeerzweep (die bedoel je toch? Heb even gegoogeld haha), die is natuurlijk al snel een hele rits langer. Maar dan heb je aan 1,80m toch wel genoeg? Desnoods zet je hem er schuin in en wanneer je je kast dus open hebt en bij je spullen moet / bezig bent even aan de zijkant. Dekens nemen snel best wat ruimte in, helemaal als er meerdere dekens zijn. Daarvoor mag je eigenlijk wel een aparte kast hebben.

Ik ben zelf maar 1,70m en daarom wil ik ook niet een TE hoge kast, stond vandaag naast een kast van 1,80m en vond die mooi qua hoogt. Kon nog makkelijk bij het bovensteplankje. Wil niet lopen te klungelen met op tenen staan en lastig ergens bij kunnen enzo.

Over die verstelbare planken zat ik ook te denken, kan ze altijd vragen door middel van blokjes/latjes op verschillende hoogtes waarop je de planken kan leggen en zo dus verstellen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:40

Ziet er heel mooi uit! :j

De zadelkast die ik heb op de pensionstal waar ik sta lijkt er wel wat op, al is die van aluminium of iets dergelijks in plaats van hout. Is wel wat hoger, zo'n 2 meter gok ik, en de zadelsteun zit aan de zijkant (rechterkant op jou tekening) bevestigd, zo heb je minder diepte nodig, maar verder ongeveer gelijk aan jou tekening.
Heb voorheen een andere kast gehad met gelijke hoogte en minder diepte, maar met vakjes aan de linkerkant (op jou tekening zou dat een rij kleine verticale vakjes zijn tussen de twee planken), dat was ook heel fijn om kleine spulletjes in te leggen.

Persoonlijk zou ik wat huiverig zijn wbt het gebruik van hout. Wij hebben op stal een 'gezellige' kolonie muizen die in no-time door hout heenknagen en/of piesen. Daarbij komt nog vocht en eventueel bijbehorende schimmels... is natuurlijk ook afhankelijk van de zadelkamer waar je kast in staat, maar wel iets om rekening mee te houden.

Kasten bij ons op stal zijn trouwens oude legerkasten, voorheen gebruikt op de kazerne voor militairen, waar de staleigenaar dan een zadelsteun in gemonteerd heeft. Ik vind ze echt ideaal. Kasten bij ons op stal zijn al meer dan 10 jaar oud (en tweedehands want daarvoor dus gebruikt op de kazerne) maar nog steeds in prima staat.
Mocht het zelfbouwidee niet gaan werken is dat misschien een alternatief waar je naar zou kunnen kijken.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:45

Mijn kast is 180 hoog. Hij lijkt wel ietsjes op je ontwerp. :D Ik ben zelf 155 maar ik heb altijd een opstapje op stal staan. :') En mijn longeerzweep kan ik trouwens ook kwijt in mijn kast, die zijn best flexibel natuurlijk :)

Ik zou alleen geen kast van hout maken, lijkt me dat dat gaat rotten??

Afbeelding

Dit is die van mij. Ik heb bovenin een deken en dekjes, links onderin nog dekens.
Aan de zijkant heb ik altijd mijn bodyprotector hangen. En in de vakjes gewoon prut als borstels, handschoentjes, cap etc etc. :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:18

Ik ben zelf ook bezig om een nieuwe kast te maken (heb nu 2 losse kasten en dat wordt 1 grote).
Vraag me af of zo'n deur handig is, lijkt me best zwaar en neemt wel veel ruimte in, ik weet niet hoeveel ruimte je bij je kast hebt op die pensionstal? Maar dat zou hier denk ik niet handig zijn.. Mijn toekomstige kast is ook 80 cm diep, maar de planken die erin komen zijn 60 cm diep. Zo heb je nog genoeg ruimte om dingen aan de deur te hangen maar heb je wel een normale deur (is ook makkelijker te maken). Ook word die van mij 2m hoog, mede voor longeerzwepen enz. die er dan gewoon rechtop in kunnen staan. Wel een mooi ontwerp zo, heb je die zelf gemaakt?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:24

Ik vind het best een grote kast hoor. Wij hebben ongeveer de helft, dus twee op elkaar. Ze zijn wel lekker breed en alles past er eigenlijk wel in. 2 zadelstandaards, waarvan ik een voor dekjes heb. Zweetdekens liggen eronder, en rechts heb ik nog allemaal vakjes voor m'n spulletjes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:30

Mis de luchtgaten anders gaat de boel vochtig worden als je bijvoorbeeld je zadel terughangt nadat je gereden hebt in de regen.
Ik heb ook een oude legerkast omgebouwd tot zadelkast, werkt super. Heb er 2 steunen in voor de zadels en 2x een opbergvak bovenin. Kast was compleet € 85,-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:34

op www.zadelkasten.nl staan heel veel soorten en maten zadelkasten, wie weet kun je daar nog leuke tips uit halen...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:45

ik weet niet of de stal onbeperkt ruimte heeft om kasten neer te zetten? Bij ons mocht iedereen ook zelf een kast neerzetten met als gevolg dat ze steeds groter werden en de ruimte was beperkt. De pensionhouder heeft toen kasten laten bouwen en iedereen heeft nu dezelfde omdat het de spuigaten uitliep (een kast van 1,20 breed vind ik buitensporig groot).

Afijn, jouw ontwerp, als ik het mijn kast zou zijn zou ik platen nemen en niet losse planken (ivm ongedierte en goedkoper) voor de constructie. Daarnaast vind ik de deur onpraktisch, als je nl in de kast moet zijn, moet de deur helemaal open en dan kan de persoon naast je zijn/haar kast niet meer gebruiken, naast het feit dat daar uberhaupt geen kast kan staan die even diep is omdat de deur anders niet meer open kan scharnieren. Je kan er beter voor kiezen de planken 10 cm minder diep te maken zodat je optimaal gebruik kan maken van de deur om daar ook nog haken op te hangen.
Verder, mijn kast is iets van 70 cm breed en diep, ruim voldoende voor een zadel, te diep is ook niet handig omdat je er dan niet goed meer bij kan komen.

Mijn voorkeur zou toch ook zijn om de hoogte in te gaan, die ruimte is er nu eenmaal, kan niemand anders gebruiken en daar kan je spullen leggen die je niet vaak nodig hebt of in de winter zomerspullen en vice versa. Opstapje erbij en je kan er prima bijkomen.

Verder, hangmandjes ect klinkt leuk maar vind ik niet praktisch, heb ze gehad en het werkte gewoon niet, ik heb liever extra planken, is veel efficienter en veel haken aan de zijkanten. Wat ik ook niet praktisch vind is de plank onderin, wat wil je daar gaan leggen, alles wat daar ligt wordt vies en het is rommelig. Loze ruimte in mijn ogen.

Verder tips, ik heb van de plastic houdertjes voor electrapijpen (te koop bij bouwmarkt) gebruikt om mijn zwepen in op te hangen. Aan de buitenkant van de deur heb ik een beugel zitten die eigenlijk voor handdoeken in de badkamer is opgehangen zodat ik dekjes, dekens etc buiten de kast te drogen kan hangen, in de kast is dat problematisch.

Verder raad ik je aan de kast van een rooster te voorzien waar de muizen niet doorkunnen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:56

Ik vind het een mooi ontwerp.

Mijn kast is eigenlijk precies het zelfde, maar dan met de zadelsteun in het midden, en van ander materiaal.

Tip: Als je de dekens/dekjes onderin wilt meet dan op hoeveel cm dan is en laat de plank daar op zetten, ik heb net het probleem dat 1 deken en 1 dekje er niet bij passen en dat is best irritant.
Ik werk bovenin trouwens met opbergboxjes met deksels, heel handig!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:59

mijn 1e kast is 240 hoog en 120 breed, zal wel is een foto maken.
Gewoon van hout, blijft super hij is buitenom wel mooi gebeitst.
Heb geen last met vocht. En voor evt muizen die naar binnen willen staat er gelijk een muizenval achter de deur...
De muizen eten ook niet aan het hout ofzo.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:11

@ raya00:
Tuinmeubelen zetten ze op kleine 'stoppers' zodat het eigenlijk een beetje zweeft. Zo kan water wat evt. op de grond blijft staan niet in het hout trekken en kan het hout dus ventileren. Kast die ik nu gebruik is ook van hout maar staat op hoge poten, staat er al jaren en met die kast geen last van muizen. Denk dat een muizenval ook wel het e.e.a. kan doen. En op de juiste plek neer zetten (niet direct naast het vlas bv.)

Oude legerkasten klinkt ook wel handig (en stevig), kan het altijd in mijn achterhoofd houden! Dankje!

@ Anthea:
Oh dat is prettig te horen dat longeerzweep er gewoon in past. :+ Zoals hierboven ook te lezen is zijn er wel 'maatregelen' tegen rot. Leuk dat je er ook een foto bij post, in die van jou kan je volgens mij ook al heel wat kwijt! :)

@ QueenE:
Ik heb nu ook een kast met zo'n deur moest de 1e keer wel even raar kijken en had echt zo iets van wat een joekel van een deur dat is toch niet handig!! Maar de praktijk wijst iets heel anders uit, vind zo'n deur dus juist wel super handig. ;)

Ik heb het ontwerp inderdaad zelf uitgetekend en gemaakt die hier in het topic staat. :)

@ meggiemeg:
Dankje, ga is aan hun vragen in hoeverre de kast dus zelf ventileert. En of er inderdaad anders rooster in kunnen (bovenkant dan neem ik aan?).

@ Nouvel:
Dankje voor de link! Ga er eens even goed naar kijken. :D

@ ingvdh:
Dat is dus ook iets wat ik dus moet overleggen voordat de kast uberhoud in productie word gezet. Als ze zeggen nee dat mag/kan niet je mag maar max die en die afmetingen bv. dan houd het dus inderdaad gewoon op. Echter verwacht ik er niet heel veel problemen mee. :)

Platen kan echter niet met steigerhout voor zover ik weet, de mensen die hem maken waren al laaiend enthousiast dus neem aan dat ze het wel kunnen. Echter een kast die er al stond die is ook van steigerplanken gemaakt en door henzelf. Bijna dezelfde constructie. ;)

Ik ben huiverig om met opstapjes te werken en wil er zelf gewoon goed bij kunnen. Maar goed als ik maar een beperkte breede heb bv. ga ik er wel overna denken. ;)

Maar die extra planken heb je die dan vast? Beperk je je dan niet heel erg? Lijkt mij juist niet handig als je allemaal losse spulletjes hebt, is toch handiger als je gewoon een bakje eruit kan halen en mee kan nemen? Plank onderin wil ik óf dus opbergdozen neerzetten, of dekjes/dekens. ;)

Die houdertjes zijn wel handig voor zwepen e.d.! Dankje! OOk handig dat je dus aan de buitenkant toch wel ruimte hebt om dingen te laten drogen, peesbeschermers/dekjes/dekens etc. Ga ik ook overna denken, wou er sowieso al wat haken aanhangen.

@ Jockey_my:
Handige tip! Maar heb je dan neit dat je bv. het ene seizoen net een deken meer of minder gebruikt dan het andere seizoen??? Met opbergboxjes en dan met deksels zat ik dus ook overna te denken...

@ realmagic:
Ben heel erg benieuwd naar een foto! Klinkt als een enorme kast.. :+

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:17

Ik heb een kast qua indeling als die van jouw tekening. Enigste wat bij jouw tekening anders is dat ie 80 die is, mijne is 55/60 diep en daardoor is de zadelsteun met slotbeugel verzet naar de linkerzijkant. Daardoor heb je minder plek voor haakjes enzo maar het past allemaal net. Oja en onder mijn zadel zit een steun voor de dekjes.
Ik heb de kast gekocht bij iemand die adverteerd via marktplaats en daarna heeft mijn vriend hem helemaal verbouwd zodat ik mijn zadelsteun kwijt kan. Hiervoor zat er aan de rechterkant allemaal vakje.
Had liever gehad dat ie 80 a 90 diep zou zijn geweest, maar die kan ik niet kwijt op stal en dan zou ik alles zelf moeten gaan bouwen van hout en dat wilde ik niet.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:53

Ja dat heb je dan idd, maar in de zomer zullen ze er toch allemaal in moeten als je ze niet thuis mag leggen dus dan is het wel handig als ze er ook allemaal inpassen ;) .

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:58

Nette kast! Ik heb gewoon een grote kledingkast als zadelkast en die ziet er van binnen ongeveer hetzelfde uit als de jouwe. Alleen heb ik 2 zadelsteunen en hoe groot je kast ook is vol komt hij toch wel. Ik heb heel veel dekens en die passen er niet in dus die leg ik er bovenop.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:06

Als je een rij van deze kasten neerzet (met die diepe deuren) kan je dan wel twee kasten tegelijkertijd open doen. Volgens mij kan dat namelijk niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:14

Mhh zou eerst navragen vele stallen plaatsen/maken kasten of hebben een beperkte ruimte.

ik heb nu best een grote kast waar alles wat ik dagelijks nodig heb in kan. Voer hebben we in een aparte ruimte bij elkaar staan (ideaal) en zwepen staan ook verzameld bij elkaar. Deken en dekjes kunnen op een rek gehangen worden dus ook geen last van. De rest gaat of naar huis of in mijn wagen.
Voordeel is nu dat het veel opgeruimder is dan op mijn vorige stal :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:22

Ik zie het nut van die 'verdiepte' deur niet zo.
Als je je planken in de kast wat korter houdt kun je aan de deur altijd spullen kwijt zonder dat ze klemhangen.
Nu maakt het de deur alleen maar zwaarder, wat een 'aanslag' is op de scharnieren.

En nu we het toch over hang- en sluitwerk hebben :D; zorg er iig voor dat de scharnierpennen er aan de buitenkant niet uit te tikken zijn en investeer in een deugdelijk slot.

Qua materiaal kun je best kiezen voor multiplex/triplex. Dit zal niet/minder snel kromtrekken als gewoon hout en áls je gaat verven moet je het zowel binnen als buiten doen anders gaat het wel kromtrekken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:28

DubbelDun schreef:
Ik zie het nut van die 'verdiepte' deur niet zo.
Als je je planken in de kast wat korter houdt kun je aan de deur altijd spullen kwijt zonder dat ze klemhangen.
Nu maakt het de deur alleen maar zwaarder, wat een 'aanslag' is op de scharnieren.

En nu we het toch over hang- en sluitwerk hebben :D; zorg er iig voor dat de scharnierpennen er aan de buitenkant niet uit te tikken zijn en investeer in een deugdelijk slot.

Qua materiaal kun je best kiezen voor multiplex/triplex. Dit zal niet/minder snel kromtrekken als gewoon hout en áls je gaat verven moet je het zowel binnen als buiten doen anders gaat het wel kromtrekken.

Of gebruik van die pianoscharnieren die je om de 3 cm vastzet met schroeven :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:01

ik vind persoonlijk 2 planken erg weinig.
ook heb ik graag 2 zadelsteunen (spring en dressuur zadel), maar als je één zadel hebt is dit natuurlijk genoeg.

let je met de steigerplanken wel op dat er geen kieren tussen de planken komen. een muis heeft niet veel ruimte nodig om binnen te kunnen komen. ook zou ik je kast van de grond af zetten dmv pootjes oid.

ik heb het geluk gehad dat ik in het verleden op de pensionstalling een eigen kast mocht hebben naast de standaard kast van daar. mijn spullen passen echt niet in één kast :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:09

De kast op stevige wielen zetten is heel handig :D

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:09

Zo heb ik mijn kast ook precies, ook 1.80 hoog en 1m breed, diepte weet ik zo niet.
Ik heb er 1 zadelsteun in en aan de deur een hoofdstel haak. Toch kom ik nog aardig wat ruimte te kort omdat mijn dekens er niet allemaal inpassen. Ik heb nu de spullen die ik niet gebruik en zomer spullen allemaal thuis liggen, dan gaat het opzich prima. Als je een grotere kast mag zou ik toch bijv. naast je zadel nog een of twee plankjes maken voor spullen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:15

Je ontwerp ziet er super leuk uit! 1 m breed vind ik zeker genoeg. Het kan eventueel nog wel wat hoger, daar kunnen dan eventueel de dekens liggen, die heb je toch niet zo vaak nodig.
Wat misschien ook handig is als je rechts onder de zadelsteun een stukje plank weglaat zodat je daar eventueel je laarzen kan zetten, dit probleem heb ik nu ook heel erg, ik plaats nu mijn laarzen onder mijn zadel maar dat is alles behalve gemakkelijk.