Zoveel verschillende zadelkasten, heel wat mensen die iets ombouwen of volledig zelf/laten bouwen.
Ook kant en klare aluminiumkasten die er op de markt zijn.
En toch merk ik altijd dat je ruimte te kort komt. Spullen ga je naast de kast neerleggen, of sjouwt ze elke keer op en neer e.d. Even voor de duidelijkheid: heb het dus over wanneer je paard in pension staat en niet aan huis en er alle ruimte / mogelijkheden zijn om een stal of iets dergelijks tot zadelkast/kamer om te bouwen. Of een apparte zadelkamer, of lekker alles in huis of iets. Maar dus wanneer je in pension staat, je toch wel vaak maar 1 kast neer mag zetten (tuurlijk logisch er moet toch een streep getrokken worden) en die is natuurlijk altijd te klein. Of je krijgt een kast van de stal toegewezen en die is natuurlijk ook te klein, of staat te hoog of is te laag of iets. Er is altijd wel iets!
Nu ga ik dit jaar ook op een pensionstal staan, moet het uiteraard nog overleggen w.b.t. zadelkast(en). In het verleden mochten mensen hun eigen kast ook hier neer zetten en mijn ervaring is dat de kasten die er altijd stonden toch te klein waren. Nu wil ik dus absoluut niet elke keer gaan sjouwen en toch wel m'n spullen gewoon op stal achter slot kunnen leggen.

Was vandaag dan ook in een winkeltje, en zat er al overna te denken om zelf een kast te bouwen of dit te laten doen. Nou kwamen aan de praat en er is een ontwerpje uitgedacht. De kast word dan gemaakt van steigerplanken. Nu is het natuurlijk nog wel even afwachten wat voor prijskaartje eraan komt te hangen, wat de pensionstal zegt over je mogelijkheden qua kast e.d. Maar als ik overal groen licht op krijg heb ik dit ontwerp in gedachten (zadelsteun dan wel dynamischer maar dit is makkelijker tekenen om aan te geven dat de steun dus niet in het midden zit maar juist naar de rechterkant zodat je links nog ruimte over hebt voor het later genoemde rekje o.i.d.):

Afmetingen staan nu op (hxbxd) 1,80m x 1m x 0,80m. Diepte is met de diepte die de deur ook heeft meegerekend. Het zijn de buitenwerkse maten.

Zit te denken om hem toch iets breder te laten worden (1.20 ofzo?) Dan kan je er toch nog in de toekomst makkelijk een extra zadelsteun in zetten of zelfs 2 extra. Het lijkt mij denk ik ook handig om juist niet heel veel vaste plankjes erin te laten zetten, omdat je jezelf dan toch snel beperkt. Ik wil er dus juist erg veel 'hangers' in hangen. Zowieso is daar in de deur heel wat ruimte voor aangezien die ook nog een eigen diepte heeft. Ook naast het zadel in de hoek. Onder en boven wel dus 2 apparte delen voor dekjes / dekens (hoogte weet ik nog niet, wat raden jullie aan?
). Verder wil ik dus ook met mandjes/doosjes gaan werken. Of zelf een handig rekje met bakjes erin (die je er dus stuk voor stuk los ook uit kan schuiven) in elkaar gaan knutselen. Hierdoor heb je dus de mogelijkheid om toch dingen handig te sorteren (en je kan het rekje natuurlijk er makkelijk uithalen), maar zit je niet vast aan perse dezelfde rekjes. Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie nog tips, ideeën etc.? Welke dingen komen jullie tegen in de praktijk? Zijn jullie ervaringen? Ook iets zelf gebouwd/laten bouwen, wat zou je achteraf toch anders hebben gedaan? Etc.
Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van anderen! Naar alle tips / ideeën etc.
Groetjes
Ik ben zelf 155 maar ik heb altijd een opstapje op stal staan.
En mijn longeerzweep kan ik trouwens ook kwijt in mijn kast, die zijn best flexibel natuurlijk 
Zoals hierboven ook te lezen is zijn er wel 'maatregelen' tegen rot. Leuk dat je er ook een foto bij post, in die van jou kan je volgens mij ook al heel wat kwijt!