Welk dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Welk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 00:04

Hoi,

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel. Maar nu is de vraag natuurlijk welke....

Ik zoek een zadel die

- fijn zit als je snel wat last van je rug hebt (onderrug is iets wat hol) (ik las iets over hoge lepel?)
- daarbij steek ik snel m'n (onder)benen wat af Misschien een bepaalde wrong die dit wat voorkomt?
- Diepe zit (het 'in' je paard gevoel ipv erop)
- breed tussenkanaal voor paard
- voor paard met hogere schoft
- zachte zit
- 'vastere' zit

Ik had een euroriding diamant, deze vond ik veel te hard zitten (heel erg pijn mn zitbeenknobbels) en kreeg er snel last van mn rug door. Het lag wel goed op m'n paard (boommaat 3, dus medium richting iets wijd) Maar scheen dan ook wel een zadel te zijn dat op veel paarden past.

Uiteraard zal ik het zadel laten nakijken door een zadelmaker zodat t ook goed ligt op m'n paard!!
Maar ben gewoon even benieuwd naar ervaringen

Snoevie

Re: Welk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 07:00

moeilijk hoor,want ieder mens voelt dingen weer anders.
ik heb zelf erg fijn gereden in een kieffer inzell,geen harde zit zoals mensen vaak denken van kieffer,maar juist lekker zacht,een diepere zit,maar niet te gedwongen imo,er zitten wel vrij dikke wrongen op die je benen goed tegenhouden.

misschien kan je zadelmaker je meer advies geven?

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 07:09

Ik ga met Snoevie mee, ik denk dat je het beste een zadelmaker kan laten komen. :)

Die kan namelijk van tevoren rekening houden met jouw wensen en die kan ter plekke zien op welk zadel jij het beste zit..

Bij de één werkt het ene zadel bijvoorbeeld tegen die holle rug, bij de ander bevordert dit die holle rug alleen maar.. Is redelijk persoonsgebonden dus. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:29

Als je veel te besteden hebt een wow (zit heel erg fijn en heeft twee posities voor de stijgbeugelriemen), voor de mindere beurs is bv een kent & masters wel goed (heeft geen hoge lepel).

Ik krijg bij een te diepe zit last van mijn onderrug en bekken.

Het moet wel een zadel zijn dat ook goed op je paard ligt.

Advies is om geen te diepe zit te nemen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:41

Ik heb een zadel besteld wat aan jouw eisen voldoet (dat waren ook mijn eisen) mn de stroeve en vaste zit!

Het is bij mij een Prestige Milan geworden (kleur Tobacco *D ), eigenlijk niet op de europese markt verkrijgbaar, maar speciaal gemaakt voor de amerikaanse markt (voor die verwende amerikaanse vrouwtjes, lekkerluizadel :P )

- Super kwaliteit leer en mooi ontwerp.
- de boom van de Prestiges en andere onderdelen zijn aanpasbaar (dus geen nieuw zadel nodig mocht je paard veranderen/groeien)
- Diepe zit (maar niet gedwongen)
- grote wrongen (maar niet dominant aanwezig, bovenbeen zit breder en je knie valt onder/in de wrong)
- close contact gevoel (dichtbij je paard)
- (extra) breed tussenkanaal!
- voor paard met hogere schoft (terugesneden kamer)
- zachte zit
- Supervaste zit door het dubbel overtrokken kalfsleer (antislip zeg maar, je zit dus muurvast met doorzitten en je onderbenen zullen niet afsteken)

Prijs € 2300 kaal € 2540 compleet (anatomische singel, enkelvoudige dressuurbeugelriemen, gouden beugels, zadeldek en 1 x opvullen en 1 x de boom aanpassen in de toekomst)

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:54

Ik heb ook een holle rug, met onderin de rug ook nog enkele werfels scheef. Daarom heb ik ook vaak een zeurderig gevoel in mijn rug.
Heb enkele zadels geprobeerd samen met de zadelmaker waaronder een anky en kieffer, ik had hierbij niet zoiets van ja dit is het! Ik was in eerste instantie ook op zoek naar een tweedehands zadel.
Tot de zadelmaker tegen mij zei, ik heb nog wel een nieuw dressuur zadel in mijn auto liggen en kentaur...eerst was ik terughoudend, ten eerste wilde ik geen nieuw zadel, ten tweede had ik nog nooit van het merk gehoord. Na aandringen van mijn moeder om het zadel toch eens even te proberen op mijn paard, was ik er helemaal weg van!!! Wat een heerlijk zadel en het lag gelijk goed op mijn paard met een hoge schoft. De keuze was toen snel gemaakt en heb de Kentaur gehouden!

- Mooie kwaliteit leer.
- Diepe zit
- close contact gevoel
- voor paard met hogere schoft met een terug gesneden kamer
- zeer zachte zit

De prijs viel reuze mee, rond de 1000,- euro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:12

Patricia, je mag ook gerust eens mijn Equestor proberen he, dan geef je maar een gil!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:14

Ik heb de prestige Doge en heb de prestige Venus ook gehad, maar die heb ik moeten wegdoen omdat ie niet goed lag op men jonge merrie. Ben van beide zadels heel erg blij! (ben ook rug patiënt) Ik kan je prestige echt aanraden hoor, ze zitten echt super zacht en comfortabel

Hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:59

Kieffer lusitano Excellent.
diepe en zachte zit.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:12

Die prestige milan klinkt erg goed!

Kentaur heb ik ook eens gehad op mn vorige paard (maar paste niet door V vormige boom toen, dus weet ook niet of t wel op mn huidige paard zal passen) Welk type heb jij? Ik heb de penelopa gehad.
Prestige appaloosa olympia (oude) heb ik van de week geprobeerd, zat op zich wel fijn (heb er maar kort even mee gereden) Maar was te smal voor mn paard.

Darkchrystal, jou zadel wil ik best eens passen/proberen

Ga zo even naar de divoza even wat zitten en proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:20

ik denk dat je de titan ook wel fijn vind dan :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:21

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:25

Ik heb een andere prestige gehad, de Topdressage. Het zijn idd hele erge fijne en kwalitatief goede zadels. Mijn Prestige had alleen geen keilkussens, wat de meeste paarden toch nodig hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:27

lucifertje schreef:
Ik heb een andere prestige gehad, de Topdressage. Het zijn idd hele erge fijne en kwalitatief goede zadels. Mijn Prestige had alleen geen keilkussens, wat de meeste paarden toch nodig hebben.

Volgens mij heeft de Milan dat wel, die bij het Gareel igg wel http://www.hetgareel.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=29922

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:28

gewoon zadelmaker bellen en verschillende zadels proberen. bij jou voelen ze toch anders dan bij andere.
ik vond de euroriding titan II heel fijn, nu heb ik een JC celebration ook een fijn en erg zacht zadel.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:34

Snoevie schreef:
moeilijk hoor,want ieder mens voelt dingen weer anders.
ik heb zelf erg fijn gereden in een kieffer inzell,geen harde zit zoals mensen vaak denken van kieffer,maar juist lekker zacht,een diepere zit,maar niet te gedwongen imo,er zitten wel vrij dikke wrongen op die je benen goed tegenhouden.

misschien kan je zadelmaker je meer advies geven?

Hier ga ik in mee. Een zadel is heel persoonlijk. Heb zelf last van mijn rug (wigvormige wervel doordat ie ooit gebroken is geweest) en moet absoluut niet denken aan een zadel met diepe zit. Veel te vast en ga mijn rug hol trekken en op slot zetten.
Stevige kniewrongen vind ik zelf fijn zitten (had ik zelf nooit verwacht), maar zat mensen die dat vreselijk vinden.
Ik heb zelf een Stübben Scandica wat als een knalhard zadel wordt gezien, maar dat is bij mijn zadel beslist niet zo. Zou ook minder geschikt zijn voor een hogere schoft, maar ligt bij mijn paard met redelijk hoge schoft prima.

Ik denk dat je het beste met een zadelmaker kan praten over jouw rijtje wensen en budget en samen een aantal zadels uitzoeken om te gaan passen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:25

Idd een GOEDE zadelmaker laten komen die veel keuze heeft in lepels, wrongen, kussens en zweetbladen..
Ik heb zelf een WOW zadel maarja die is niet voor elke beurs weg gelegd, voor mij nooit meer iets anders..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:45

Ja laat uiteindelijk ook zeker wel een (goede) zadelmaker komen (ook sowieso omdat t helemaal goed moet liggen op mn paard), maar die hebben toch vaak beperkte merken bij enz dus wil me wel breed oriënteren... En het liefst een (in nette staat verkerende) tweedehands zadel vinden van een A merk. Heb al wel even mailtje gestuurd naar de zadelmaker (godfried broekman) welke merken hij momenteel tweedehands heeft liggen
Zou John Kool ook nog wel kunnen bellen wat hij heeft liggen, al vond ik Godfried een wat fijnere zadelmaker. Iemand anders evt. nog suggestie voor goede zadelmakers die ook met tweedehands zadels aan huis komen in omgeving Arnhem?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:56

Ik heb een tijd op een KM worldriding gereden, bijna gelijk aan de eurostar maar veel luxer en dus ook met zachtere zit.
Een fijne diepe zit, brede kamer
Helaas past hij niet meer op mijn paard en ik kan je zeggen ik ben ruim een half jaar op zoek geweest naar een ander zadel, wat en goed ligt en goed zit.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:44

olde hietmoat in zelhem.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:49

Ik heb wel eens gehoord dat als je last van je rug heb je dan beter een zadel met wat minder kniewrong kan hebben.
Ik heb een scoliose in mijn rug dus eigenlijk altijd last van mijn onderrug.. Alleen heb ik daar met paardrijden geen last van!
Ik raad je een zadel van Kentaur aan. Ik heb een Kentaur Medea 2. een heerlijk zadel dat voldoet aan jou eisen denk ik :)

En mijn zadelmaker heeft mijn zadel aan de voorkant wat opgevuld zodat mijn rug wat minder hol is met rijden.
Dan kan je je bekken wat makkelijker kantelen.

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:19

Een zadel is heel persoonlijk.
Ik heb de prestige optimax, zou niet snel meer iets anders willen.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:51

KIEFFER WIEN DE LUXE

HEERLIJK ZADEL!!

Ph1l1ppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:50

@ Pivanti:

Ik heb slechte ervaringen met Godfried Broekman. Hij heeft mij een paar jaar geleden een tweedehands Kieffer zadel verkocht wat achteraf helemaal niet bleek te passen op de rug van mijn pony. Omdat ik toen totaal geen verstand had van de ligging van het zadel, vertrouwde ik hem volledig. Allereerst mat hij de maten van mijn pony helemaal niet op, hij gooide maar wat op zijn rug en bekeek vervolgens of het 'goed' lag. Ik heb hem daarover overigens nooit meer gecontacteerd omdat ik toch wel wist dat er met die man niet te onderhandelen viel.

Uiteraard is dit een persoonlijke ervaring, als mensen er wel goede ervaringen mee hebben is dat natuurlijk fijn! Maar er zijn wel meer goede zadelpassers in de omgeving van Arnhem. Wie erg goed is is Esther Groen, zij bekijkt en meet je paard nauwkeurig op en heeft daarnaast een ruim assortiment, van dressuur tot endurance. Als je haar googled vind je haar site.

Succes met het vinden van een goed passend zadel!

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:06

Ik weet niet wat je uit wil geven maar Arno brandt maakt super mooie zadels..