Schuurplekken, welke winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Schuurplekken, welke winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:39

:wave:

Ik heb blijkbaar een pony met een gevoelig huidje want tot nu toe blijft 'ie niet heel :(:)
Ben begonnen met goedkopere dekens (HH) wat resulteerde in schuurplekken op z'n schouders en op z'n schoft waar die nu ook een witte plek van heeft overgehouden en een stuk manen eraf, heb toen ook al eens zo'n losse borstbeschermer gehad, maar ook hier krijgt hij weer schuurplekken van.. Vorige winter een dure Bucas deken gekocht, maar weer schuurplekken op zijn schouders en schoft en manen eraf, wel een stuk minder maar toch beste schuurplekken.. Nu heb ik voor deze winter een Stormshield deken gekocht, die heeft een andere vorm hierdoor blijven zijn manen en schoft heel maar heb nog steeds z'n schouders kaal, en ook niet een beetje dus dat gaat ook niet. Heb fleece voeringen gehad, gladde voeringen maar heb nog geen deken gevonden die gewoon goed is. Bij dunnere dekens is er geen probleem (maakt het merk ook weinig uit) maar zodra er dikkere dekens op komen beginnen de problemen. Dus nu moet ik weer op zoek naar wat anders, en ik weet het gewoon niet meer, dus wie heeft er nog tips en kan me wat aanraden?

Ik ben dus op zoek naar een dikke winterdeken voor een geschoren pony (rond de 400 grams) en waterdicht aangezien hij elke dag buiten komt..

banjoislief

Re: Schuurplekken, welke winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:33

We hebben hier de rambo dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:35

Dominick is heel fijn, die schuren zelden tot nooit...
Sinds ik Dominick heb blijven mijn paarden in ieder geval heel op de schouders...

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:40

Mijn paard heeft een mega gevoelig huidje. Ik heb al zoveel dekens geprobeerd... Ze liggen allemaal goed, schuiven niet naarachter en toch zijn de schouders helemaal kaal.
Heb ook een borstbeschermer gehad maar door dat kreng kreeg hij een wond op zijn schouder, komt er hier dus ook nooit meer in.
Ik heb allemaal dekens met nylon voering (gladde) want dat schuurt al minder dan fleece voering maar de kale plekken blijven.
Heb de strijd dus maar opgegeven.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:47

Ik gebruik de rambo dekens. Ze zijn licht in gewicht met een gladde binnenvoering, wat schuren nagenoeg voorkomt. Ik heb nog nooit 1 schuurplek van deze dekens ontdekt.
Vroeger ook HH gebruikt, daar kreeg mijn pony bij schoft en schouder schuurplekken.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:30

Je kunt een borst deken aanschaffen.
zeg maar een soort BH voor je paard. DIe voorkomt schuurplekken :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:49

Horseware dekens ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:53

Zo even een hersenspinsel...
Maar Equishine, of soortgelijke... Die maken alles heel glad... Zou het helpen dat flink op de borst te sprayen en dan de deken er op doen? Dan glijd het meer dan het schuurt, zou je toch zeggen?
Zelf geen last, ook niet geprobeerd... Maar komt ineens in me op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:55

matyee95 schreef:
Je kunt een borst deken aanschaffen.
zeg maar een soort BH voor je paard. DIe voorkomt schuurplekken :)

Schuurplekken komen door een slecht passende deken, zou er zelf niet voor kiezen omdat te verbloemen met een borstbeschermer. Bovendien zijn er ook genoeg slechte ervaringen met deze beschermers (dat ze zelf ook voor schuurplekken zorgen)

Mijn paard krijgt vrij snel schuurplekken, maar Horseware dekens leveren geen schuurplekken op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:10

2 dagen een fleece gevoerde deken of een weekje een Wheatherbeeta deken of een nachtje met en (goedkoop) wollenonderdeken en mijn paard heeft ook schuurplekken.

bij de horseware dekens, nergens last van...
Borsbeschermers of paardenBH's zijn lapmiddelen en maken de boel vaak nog erger. Ken ook mensen waarbij de paarden serieuze oedemen en/of wonden op schoft en rug kregen...

MAAR heb je al eens geprobeerd met een dunne deken dat geen schuurplekken geeft eronder te leggen?
Zo kan ik perfect bij twijfel een dun staldeken opleggen met daarover een fleece zonder dat de fleece naar achteren schuift en gaat trekken aan borst en schoft. Ik werk wel vaak met laagjes...

lb_limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:19

Een goed passende deken met daarbij nog een juiste halsbeschermer kan nooit geen schuurplekken geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:23

de Weatherbeeta dekens hebben de loopsplit aan de voorkant zitten waardoor de deken niet schuift
nooit kale plekken met die dekens
en idd je moet de goede maat hebben en kijken welke pasvorm bij jouw paard past.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:26

Mijn pony heeft het ook altijd gehad. Ik weet niet wat voor dekens ze bij haar oude baasje had maar daar had ze het ook al. Is opgelost met een borstbeschermer, maar omdat ze nu meer spieren heeft en breder is werd die te klein. Een maat groter zou weer te groot zijn dus toen heb ik maar een andere deken gekocht. Ik heb nu een hele simpele van Epple Jeck. Geen last meer van schuurplekken!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:50

Een borstbeschermer heb ik al geprobeerd (staat ook in de beginpost) en dat is dus geen oplossing ;)
Heb nu 2 keer een dure deken gehad met een mooie pasvorm die dus ook gewoon schuurden..

Dus vind het een beetje 'eng' om weer een dure deken te kopen.. Zo rijk ben ik nou ook weer niet :P Rambo en Dominick vind ik wel vrij prijzig.. Als je dan naar Horseware gaat kijken zou Rhino dan een optie zijn? Dat is wat meer in mijn prijsklasse :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:21

Als een paard/pony geschoren is, krijgen ze gauwer schuurplekken op de schouders, dan niet geschoren paarden.
Zorg iig voor een goed passende deken. Soms is dat even proberen welk merk en welk model het beste bij jouw pony past.
Ik zou zowiezo bij een geschoren paard zorgen voor een deken met een nylon voering, deze zijn heel glad van binnen en trekken niet zo gauw strak. Sinds ik dekens met een nylon voering heb (Weatherbeeta, verschillende modellen) hebben mijn paarden (geschoren en ongeschoren) nooit meer last van schuurplekken en/of straktrekken van de dekens op de schoft.

Ik heb de ervaring dat Rambo dekens minder geschikt zijn voor paarden met veel front en een flinke hals.

Ook de Anky dekens vind ik fijn van pasvorm.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:54

ik heb zelfs maar d amigo uitvoering, ook omwille van het feit dat ik eerst wel wilde weten of ze idd beter pasten. Moest ik mijn paard niet scheren, dan ging mijn voorkeur uit naar de rhinu wug

nu heb ik alleen amigo's met losse halsstukken...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:41

Het blijft toch altijd even zoeken naar welke deken voor je paard het beste past. Dat verschilt altijd erg per paard.

Je zou bijvoorbeeld eens een Equiline deken kunnen proberen.Ook de HH Highliners zijn over het algemeen erg geschikt bij paarden die makkelijk schuurplekken krijgen.

Maar ook dekens die goed passen kunnen voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld vuil en vocht in de voering komt. Dit gaat vreselijk makkelijk schuren. Zorg er dus voor dat je de deken op doet als zowel pony als deken goed droog zijn en niet klam.
Ook wil het vaak goed helpen om de plek op de schouder zo glad mogelijk te houden, zodat er zo min mogelijk wrijving ontstaat. Dus stel, je heb een geschoren pony, dan is het verstandig om te voorkomen dat er stiekels op de vacht zitten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:42

een borstbeschermer met daaronder antiklitspray sprayen. :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:48

Macs schreef:
een borstbeschermer met daaronder antiklitspray sprayen. :)

Die borstbeschermers zijn over het algemeen ondingen en richten meestal nog meer schade en plekken aan dan de deken zelf. Ik heb ze ooit gehad en wil ze echt nooit meer, net als veel kenissen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:49

ik heb sinds 2 jaar rhino (winter)dekens en rambo onderdekens.
bevalt echt super, voor mij niks anders meer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:51

ik heb een kieffer deken met hals. vorig jaar had ze er een fleecedeken onder of niks. telkens schuurplekken. heb er nu een goedkope onderdeken bij en heb nergens last meer van.