spoor vs. doorgezakte voet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

spoor vs. doorgezakte voet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:56

Hallo medebokkers,

(excusses als dit fout staat, vond het beter bij harnachement passen als welzijn. Mocht het alsnog fout staan excusses!) :o

Ik heb hele erge vervelende voeten omdat mijn beide voeten zijn erg doorgezakt.
(voorbeeld foto)
Afbeelding

Dit geeft heel veel problemen met het dragen van sporen.
Wanneer ik deze om doe zit het uiteinde waar het riempje doorheen gaat op mijn bot(op het plaatje wat naar binnen valt). Dit doet vreselijk zeer en wanneer ik ga rijden, rijd ik het helemaal kapot (blaar, vel eraf of tot zelfs bloedens toe).

Heb al heel veel verschillende dingen geprobeerd, onder andere:
* 2de huidsblarenpleisters: Liet los en blaar er gewoon dwars doorheen.
* dubbele sok: Maakte geen moer uit.
* kinder sporen: Ook geen verschil en waren te klein omdat ik wel een lange voet heb(ivm bandjes)
* heren sporen: verergerde de pijn alleen maar.
* dames sporen: rij ik nu mee dus zelfde probleem.
* sporen veder uitbuigen: amper verbetering en kans op breken spoor.

Ze hebben zelfs in 1 winkel zo veel moeite voor me gedaan om zowat elk doosje open te maken en te passen, helaas was er niks wat pijnvrij was.
Ondertussen rij ik dus nogsteeds met deze sporen en om de pijn iets te verminderen doe ik ze te paard om en af. Er mee lopen is al helemaal pijnlijk. ;(

Wie heeft er misschien een idee hoe ik dit kan oplossen? Wie heeft nog creatieve oplossingen?

Groetjes, lizet

Feria

Re: spoor vs. doorgezakte voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:59

helpt het niet als je een zooltje laat maken bij een podotherapeut, toch als dat in je rijlaars past. Misschien kan je met je rijlaars naar de podotherapeut toe gaan?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:02

Heb wel zooltjes maar deze is te groot en past niet in me laars. Ook komt mijn voet dan klem tegen de bovenkant. Ook heb ik maar 1 paar en die zitten in de schoenen waar ik het meest op loop en daarop zijn ze op maat gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:02

zonder spoor rijden? en een zweepje er bij pakken. Heb je kunstof spooren al geprobeerd? En er bestaan laarzen waar je de spoor aan de achter kant er in kan draaien. Maar of dat echt een succes is weet ik niet. Ook weet ik het merk niet meer...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:03

idd een speciaal voetbed in je laars of rijschoen.

doet t ijzere gedeelte van je spoor pijn aan je voet?

dan zou je bv een zacht omhulsel kunnen maken on je spoor heen zodat t prettiger word.

en anders zonder spoortje rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:04

Bestaat er geen rijlaars met een spoor er al in oid? Zoiets kan ik me wel herinneren.
Ik google even voor je.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:06

Juistem. Die bedoelde ik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:08

Mmmm, interessant probleem! Ik zou hier creatief te werk gaan en met een paar sporen zelf maatwerk maken met behulp van buigtangen. Leg je spoor om je voet en kijk op welk punt deze begint met knellen. Op dat punt buig je je spoor naar buiten, dus eigenlijk met je bot mee. Op deze manier zal de spoor om je laars toch de vorm van je voet volgen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:10

maar je hebt ook Lavigne zolen, die zijn erg plat, alleen dan aan de binnen kant gaat er een verhoging zijn zeg maar, dus die neemt niet veel plaats in en is niet zo duur ook niet!

edit: ben podotherapeut in opleiding :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:23

Zonder spoor is niet echt een optie met de les aangezien ik hem echt soms nodig heb (om verwarring uit de wereld te helpen, hij is wel goed aan het been. Instructrice vind dat hij veel beter met spoor loopt als zonder).

Ik had net nieuwe laarzen gekocht en ingelopen toen die laars kwam met spoor. Anders had ik die zeker wel genomen. Omdat ik me laarzen al met veel pijn had ingelopen vond ik het zonde om ze te verkopen en weer opnieuw te gaan inlopen. Zover ik weet zitten deze al aan die laarzen vast. Zodra je ze in je bestaande laarzen kan zetten laat ik dat gelijk doen.

Het gedeelte wat pijn doet is het stukje waardoor het riempje gaat. Dat druk echt vol op het bot. Heb al verschillende geprobeerd. Normale rechten en zegmaar driehoek-achtig. Die laaste zat wel beter maar gaf toch veel pijn.

Zelf gaan knutselen zou wel kunnen, hoefsmid had een paar sporen ook al voor me gebogen. Heb het 1 keer zelf gedaan en toen kon ik nieuwe sporen gaan halen omdat ze braken.

Ik zal eens gaan informeren naar die Lavigne zolen, moet ook eerlijk zeggen ik ken alleen de zolen die ze bij mijn podoloog hebben. :o

Edit: wat toe gevoegd.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 19-01-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:26

miss_lizje schreef:
Zonder spoor is niet echt een optie met de les aangezien ik hem echt soms nodig heb (om verwarring uit de wereld te helpen, hij is wel goed aan het been. Instructrice vind dat hij veel beter met spoor loopt als zonder).

Ik had net nieuwe laarzen gekocht en ingelopen toen die laars kwam met spoor. Anders had ik die zeker wel genomen. Omdat ik me laarzen al met veel pijn had ingelopen vond ik het zonde om ze te verkopen en weer opnieuw te gaan inlopen.

Het gedeelte wat pijn doet is het stukje waardoor het riempje gaat. Dat druk echt vol op het bot. Heb al verschillende geprobeerd. Normale rechten en zegmaar driehoek-achtig. Die laaste zat wel beter maar gaf toch veel pijn.

Zelf gaan knutselen zou wel kunnen, hoefsmid had een paar sporen ook al voor me gebogen. Heb het 1 keer zelf gedaan en toen kon ik nieuwe sporen gaan halen omdat ze braken.

Ik zal eens gaan informeren naar die Lavigne zolen, moet ook eerlijk zeggen ik ken alleen de zolen die ze bij mijn podoloog hebben. :o

ze zijn niet zo goed om dagelijks mee rond te lopen bij erge afwijkingen, maar ik denk dat ze in jouw geval wel zouden kunnen helpen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:29

Er zijn ook sporen die klemmen net boven de zool van je laars.
Heb er helaas geen foto van maar John Swaab rijdt er mee.
Ze hangen dus op de zool van je laars en hebben verder geen riempjes of iets dergelijks

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:31

Zorg dan dattie net zo goed zonder gaat lopen als met. Draait om verfijning maar is echt wel mogelijk :j Sporen zijn echt niet noodzakelijk.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:34

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:43

Kunstof spoor nog niet gezien in de winkels, zal er eens naar gaan kijken.

Die zwanenhals is wel een goed idee!

Heb het geprobeerd zonder spoor maar mijn instructice ziet dat hij duidelijk beter loopt met.

Edit: Volgens een website die ze verkoopt zijn kunstof sporen niet toegestaan op wedstrijden. Als dat nogsteeds geld is dat geen optie. Dan moet ik mijn wedstrijden als nog met andere sporen rijden.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:53

?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:58

Misschien kun je met je paardrijlaarzen en spoortje naar de podotherapeut gaan
om te kijken of er een steunzool in gemaakt kan worden.
Zowiezo al beter voor jouw voeten denk ik om te zorgen dat je in iedere schoen
je steunzolen doet.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:16

miss_lizje schreef:
Heb wel zooltjes maar deze is te groot en past niet in me laars. Ook komt mijn voet dan klem tegen de bovenkant. Ook heb ik maar 1 paar en die zitten in de schoenen waar ik het meest op loop en daarop zijn ze op maat gemaakt.

Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik heb speciale sport zooltjes zeg maar.
Ik ben persoonlijk erg fan van uggs en er werd mij verteld dat ik die met die zooltjes ze niet meer kon dragen.
Ik heb ook behoorlijk wat paar (uggs), dus ik had gevraagt of het niet anders kon. Nu hebben ze er sport zooltjes ofzoiets ingezet, zo noemde die man het tenminste voor mij. Deze passen echt overal in, mn superstrakke jodhpurs, laarzen, allstars, ik heb nog geen een schoen gevonden waar ze niet inpassen. Dus, misschien zou dat kunnen werken?
Succes ermee!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:43

Japeloup schreef:
Ze hangen dus op de zool van je laars en hebben verder geen riempjes of iets dergelijks

Afbeelding
je bedoeld dees??
die heb ik ook een tijd gebruikt, je voelt ze niet zitten omdat je ze net in de rand vd zool van je schoen/laars klemt. Alleen blijven ze bij ariats niet zitten, de rand is te klein helaas...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:59

kaatjemuts schreef:
Japeloup schreef:

Afbeelding
je bedoeld dees??
die heb ik ook een tijd gebruikt, je voelt ze niet zitten omdat je ze net in de rand vd zool van je schoen/laars klemt. Alleen blijven ze bij ariats niet zitten, de rand is te klein helaas...

Ja die bedoel ik!!
Weet je ook waar je ze kunt kopen?
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 20-01-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:02

Hee dat lijken mijn voeten wel, mijn linkervoet is ook zo! Heb jij ook veel last van je rug of niet? Ik namelijk ontzettend veel, maar weet niet of dat er mee te maken heb.

Het mooiste zou zijn als je natuurlijk zonder sporen zou kunnen rijden.
Je zou kunnen vragen of de podotherapeut een zooltje passend in je rijlaars kan maken. Kost wss weer wat, maar dan staan je voeten iig iets beter en zou misschien ook helpen voor je spoor. Hij hoeft geen heel dik zooltje te maken :) !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 08:19

Coentjuh schreef:
Hee dat lijken mijn voeten wel, mijn linkervoet is ook zo! Heb jij ook veel last van je rug of niet? Ik namelijk ontzettend veel, maar weet niet of dat er mee te maken heb.

Het mooiste zou zijn als je natuurlijk zonder sporen zou kunnen rijden.
Je zou kunnen vragen of de podotherapeut een zooltje passend in je rijlaars kan maken. Kost wss weer wat, maar dan staan je voeten iig iets beter en zou misschien ook helpen voor je spoor. Hij hoeft geen heel dik zooltje te maken :) !

Jep, last van mijn onderrug. Ook mijn knieën en enkels hebben er veel van te verduren.

Zodra ik weer langs de podoloog ga neem ik alles mee.

Ik heb ook in het dressuurregelement van het KNHS opgezocht wat wel en niet mag.
Er staat in bijlage 5 de toegestaande sporen. Echter staat daar de zwanenhals in combinatie met draaiend wieltje.
Ik weet niet of het ook zonder wieltje mag. (Heb nog nooit met wieltjes gereden en rij nu ook met middelmaat knopspoor).

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:35

Japeloup schreef:
Ja die bedoel ik!!
Weet je ook waar je ze kunt kopen?

Ik koop ze meestal op de equitana of in amerika. Misschien dat ze hier ook te koop zijn, heb ze wel bij het tweespan in boornbergum zien liggen....
google maar eens op 'slip on spurs', dan vind je wel een paar winkels, maar allemaal in het buitenland, jammer genoeg...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:39

Kunststof sporen zijn inderdaad niet toegestaan, en zwanenhalssporen op zijn kop ook niet. Ik heb sporen met ongelijke takken, de buitenkant is langer dan de binnenkant. Daardoor komtie niet op het enkelbot. Zal even zoeken welke ik heb!