Leer verzorgen - tips & tricks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Leer verzorgen - tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:42

Ik heb sindskort een nieuw zadel, een échte :P Van leer, en dus moet die verzorgd worden. Ik heb jaren mt een kunstof wintecje gereden waar ik amper naar omkeek qua verzorging, maar een lederen zadel heeft toch zo nu en dan een aaitje met wat vet nodig lijkt mij. Nu wil ik ook gelijk goed spul gaan gebruiken, maar als veel dingen en producten in de paardewereld zie ik ook hier door de bomen het bos niet meer. Dus daarom vraag ik jullie om ervaringen en welk spul (vet/ olie/ zeep) aan te raden is, eventueel welk merk, en hoevaak moet dit gebeuren? Neem aan meer dan die 1x per jaar dat ik mijn hoofdstel lief behandel :o ALle tips en tricks zijn welkom!

(gaat overigens om zwart leer, tweedehands zadel)

Alvast bedankt voor de tips!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:11

Ik gebruik zadelzeep van passier en een ledergel van Sta-rho(weet merkt niet meer).
Olie gebruik ik bijna niet omdat het je naaden doet oplossen.
Toen ik de ledergel had ontdekt ben ik ook gelijk van het vet af gegaan. Dat moet je namelijk goed insmeren en als je dat 1 keer niet doet kan het afgeven aan je broek. De ledergel doet ook kleine beschadigingen wat "opvullen" zodat je ze tijdelijk niet meer ziet.

Mocht je olie gebruiken, doe het dan niet op de kussens aan de onderkant. Heb wel eens verhalen gehoord over dat het dan in de vulling trekt.

Ik ben heel proper en altijd intensief bezig met het verzorgen van mijn tuig en zadel. Ik doe het 1 keer in de 1 en soms 2 maanden helemaal schoon maken. :o

Mijn werkwijze:
Zadel op een schraag en stijgbeugels eraf halen. Bakje lauw water en zadel inzepen (niet te veel water gebruiken) en daarna af doen met handdoek. Dit herhaal ik ook met hoofdstel en stijgbeugelriemen.
Daarna de lederdel aanbrengen en goed insmeren, daarna klein beetje afdoen met handoek. In een donkere kamer even laten inwerken en daarna weer terug de kast in.

Zorg dat het niet in de zon ligt want dan heb je kans op verkleuringen.

Er zullen vast ook veel andere manieren zijn, maar ik doe het al bijna 2 jaar zo en bevalt me goed.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:27

Ik gebruik alles van Rapide. Ik gebruik om schoon te maken de Spray Soapy. En om in te vetten gebruik ik de leder olie van Rapide. Als ik op buitenrit ben geweest en mn zadel is erg vies. Dan gebruik ik eerst de Spray Soapy en daarna de leder dressing van Rapide.

De lederolie mag je idd absoluut niet op de kussens gebruiken. Anders trekt het in de vulling en gaat de vulling samen klonteren en word hard. Al moet ik zeggen dat ik de kussens stiekem toch ook altijd mee pak met de olie. Maar dan echt super licht. De lederdressing mag je wel op de kussens gebruiken.

Ik vet mn zadel ongeveer 3x per jaar goed in met de olie. En de dressing gebruik ik altijd nadat mn zadel vies is geworden van opspattende modder of zand. Dus dat is 1x per week.

Al moet ik zeggen dat met al die vrieskou mn zadel nu al 3 maanden onaangeraakt op mn slaapkamer op de bok ligt. Maar als we in het gewone rij ritme zitten dan wel gewoon volgens bovenstaand schema.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:30

Ik rij op dit moment geen paard omdat ze te jong zijn.Maar toch maak ik één keer in de maand mijn zadels en hoofdstellen schoon.
Eerst maak ik ze schoon met water en zadelzeep van Passier.Daarna invetten met vet van Passier. Goed inwrijven en daarna goed uitpoetsen.
Ik haal wel alles van het zadel af en haal alle hoofdstellen uit elkaar.

Ik heb mijn zadels en hoofdstellen al 10 jaar en ze lijken nog als nieuw.

Niekes

Re: Leer verzorgen - tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:50

Ik gebruik voor mijn zadel stubben glycerine en hamenol. De glycerine is een zadelzeep en hamenol is een onderhoudsproduct. Ik heb van Rapide ook de gel gehad maar deze vond ik niet fijn in gebruik.