Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een zadeltje voor erbij. Om lekker mee te springen en buitenritten mee te maken. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een Stubben springzadel. Ik vind een nieuw Stubben zadel te duur worden voor erbij. En ben dan dus aan het kijken voor een tweedehandse. Die worden veel aangeboden. Maar allemaal met een medium boom. En mijn paard heeft toch echt een medium/wijde boom nodig. Is het mogelijk om de boom van een (oudere) stubben zadel te laten verbreden?
vivana
Geplaatst: 25-01-11 13:45
Naar mijn weten is dat geen probleem maar dat moet je even met je zadelmaker overleggen die weet er alles van.
Dat je de boom kan versmallen door meer vulling weet ik. Maar daar heb ik helaas niks aan omdat er veel zadels aangeboden worden met een medium boom en mijn paard heeft toch al gauw een medium/wijde of wijde boom nodig. Dus ik hoopte dat ik een medium boom kon laten verbreden. Maar dat word hem dus niet.
Lees even wat ik zeg : De kussens versmallen, waardoor je ''boommaat'' dus breder wordt. Maar dit gaat niet altijd op, want je moet wel voldoende tussenvulling houden voor een optimale drukverdeling.
Ik las het inderdaad niet goed. Maar dan hou ik toch nog hetzelfde probleem? Medium boom blijft toch medium boom ook al zit er meer of minder vulling in?
Inruilen is geen optie heb niks om in te ruilen.
Schangah
Geplaatst: 26-01-11 09:27
Let wel op bij oude zadels dat het kussenkanaal wel breed genoeg is.
wizewo
Geplaatst: 26-01-11 09:30
Ik heb twee oudere stubbens liggen (15+ en 25+ )en voor beiden was het niet mogelijk om het nog passend te maken. Of er zou een hele andere boom in moeten met veel geknutsel en dan kwam je op meer uit dan een 'nieuw' zadel.
Kieffer staat hier wel om bekend dat dat kan, met veel succes!