Appelbitje + Schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Appelbitje + Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:10

Er stond een keer in een topic:

"Mooi appelbitje, gaan ze lekker van schuimen."

Maar dat is toch juist zielig?!?!

Quebelle

Re: Appelbitje + Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:11

wat is er zielig aan schuimen?
das het teken dat het paard zich ontspant & het bit accepteerd ;)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:11

hoe bedoel je zielig?

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:12

Volgens mij zielig, omdat schuimen betekent dat hij een bepaalde houding heeft waardoor hij niet meer kan slikken....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:14

DAK schreef:
Volgens mij zielig, omdat schuimen betekent dat hij een bepaalde houding heeft waardoor hij niet meer kan slikken....

Dat is niet schuimen, maar kwijlen.. ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:03

-> HAR

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:01

idd, er is niets zielig aan als een paard schuimt, zolang het maar geen kwijl is ;)
& mijn paardje schuimt ook wel eens, als teken dat hij ontspannen is.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:24

Als marnix droog staat in zn mond na het rijden is die ontzettend gespannen, en niet op zn gemak, dan kauwt hij ook niet op zn bit.. Dit is meestal als iemand anders erop rijd, of als we in een helemaal nieuwe omgeving rijden

maar meestal stap ik af met een beslijmd hoofdstel, bit, en mondje :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:26

schuim ontstaat door 'spelen met het bit' wat juist weer betekent dat het paard de druk probeert te ontwijken.
Schuim is geen goed teken, zo is het mij geleerd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:28

Licht schuimen (lippenstift) is volgens mij wel goed maar echt overmatig schuimen is volgens mij ook niet goed. Echt kwijlen ook niet maar zo'n schuimbaard alsof ie in bad zit te spelen doet een hier ook wel als ie gespannen is.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:30

Doubtless schreef:
schuim ontstaat door 'spelen met het bit' wat juist weer betekent dat het paard de druk probeert te ontwijken.
Schuim is geen goed teken, zo is het mij geleerd.

Ik heb juist geleerd dat spelen met het bit wel goed is, dat betekend dat het paard zich niet tegen het bit verzet. :+

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:33

Een beetje schuim is niet erg, maar te veel schuim betekent dat het speeksel niet weg kan..
Mijn poon had er ook altijd last van (al had ze haar bit nog maar 30 sec in) maar sinds ik met Myler bitje valt het gelukkig mee!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:33

:n Dan zou er sprake zijn van rust & dus stilte.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:34

Maar als een paard zijn mond ontspand dan is er toch ook enige bewegelijkheid ik heb altijd begrepen dat ze daarvan een beetje gaan schuimen, maar dat erg overmatig niet gewenst is omdat ze dan inderdaad te veel met hun mond aan het rommelen zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:38

Als het ontspanning betekend of door het vrij bewegen komt, waarom schuimen paarden die bitloos gereden worden dan minder/niet ?

Ik weet het ook niet zeker hoor, we vertellen enkel door wat we geleerd hebben toch ;) ?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 27-01-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:39

Ik heb altijd geleerd dat een beetje schuim (idd de lippenstift) goed is (waarom zouden anders al die paarden die oog in de sport lopen met zo'n smoeltje lopen? Als het slecht is zouden ze niet goed presteren toch?), maar dat heel veel schuim betekent dat er iets niet goed is (speeksel kan niet weg, te druk in de mond, etc).

De eerste keren dat ik mn vzp reed zaten zijn voorbenen en borst helemaal onder. We moeten ook nog aan elkaar wennen, dus ik vind het niet heel raar.

Vandaag voelde het rijden veel beter: ontspannen paard, ontspannen ruiter, en het viel me idd op dat hij wel schuim had, maar stukken minder dan eerst...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:43

bitloze paarden schuimen ook wel eens verzetten zij zich ook tegen het bit?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:48

Doubtless schreef:
Als het ontspanning betekend of door het vrij bewegen komt, waarom schuimen paarden die bitloos gereden worden dan minder/niet ?

Ik weet het ook niet zeker hoor, we vertellen enkel door wat we geleerd hebben toch ;) ?

Ik ken ook wel paarden die wel schuimen zonder bit. Je ziet wel aan meer dingen of een paard ontspannen is schuim vind ik geen hoofdfactor als je paard zwaar begint te kwijlen gaat er wel iets mis maar als je dat dan niet aan meer dingen ziet moet je een brilletje denk ik.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:54

De paarden die ik bitloos heb zien lopen, liepen zonder schuim, vandaar.

@Liedje89: Daar ben ik het mee eens. Zou schuimen (lees: meer dan lippenstift) dan enkel een indicator zijn voor spanning, gebrek daaraan niet voor ontspanning?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:55

Mijn paardje begint toch echt te schuimen wanneer die 'loslaat' en dus ontspant.
Met longeren los of met een halstertje om en hij wordt lekker los in het lichaam en ontspant zijn kaken en onderhals spieren enz enz dan begint die ook witte lippen te krijgen.
Met rijden schuimt die ook alleen als die ontspannen is, soms is één kant niet net zo los gereden als de andere kant(gaat meer om buiging en lossigheid dan om het bit vasthouden want dat doet die niet) en dan zie ik dúidelijk verschil aan beide kanten van de mond(de losse kant heeft meer schuim dan de 'vaste' kant)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:58

Een paard kan gespannen zijn en toch maar ligt schuimen maar dan ligt de oorzaak van de spanning waarschijnlijk niet aan het bit. Iig ons paard kan na bijna op geslagen te zijn nog steeds niet overmatig kwijlen of schuimen. Als hij spanning krijgt van het bit zie je dat inderdaad aan overmatig schuimen of kwijlen maar meestal zie je het al wel voor dat de kwijl begint te stromen.

Doubtless

Dus dan zou het schuimen afhankelijk zijn van elke klier apart?

bikkeltjes

M_Vainqueur schreef:
Mijn paardje begint toch echt te schuimen wanneer die 'loslaat' en dus ontspant.
Met longeren los of met een halstertje om en hij wordt lekker los in het lichaam en ontspant zijn kaken en onderhals spieren enz enz dan begint die ook witte lippen te krijgen.
Met rijden schuimt die ook alleen als die ontspannen is, soms is één kant niet net zo los gereden als de andere kant(gaat meer om buiging en lossigheid dan om het bit vasthouden want dat doet die niet) en dan zie ik dúidelijk verschil aan beide kanten van de mond(de losse kant heeft meer schuim dan de 'vaste' kant)

Hier ben ik helemaal mee eens en zo ervaar ik het ook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:59

Qimm schreef:
bitloze paarden schuimen ook wel eens verzetten zij zich ook tegen het bit?

pavlov reactie?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:01

hoe bedoel je?

Als de mond daadwerkelijk geiiriteerd raakt door het bit zal er wel wat meer slijm aangemaakt worden volgens mij doet mijn mond dat ook wel eens bij de tandarts tenminste dat idee heb ik altijd.