Frontriem met sluiting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Frontriem met sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:35

Bestaat er toevallig iets als een frontriem die je aan je kopstuk vast clipt oid?
Dus niet dat je je kopstuk+neusriem er doorheen moet halen maar dat je je frontriem om je kopstuk heen sluit?

Ik vraag me dit af omdat mijn nieuwe beestje wat lastig is met haar hoofd. Het is een behoorlijke opgave om alletwee haar oren tussen het kopstuk en de frontriem te vangen. En als er een oor dubbel zit is het helemaal feest..
Het ligt niet aan de maat/constructie van mijn hoofdstel.

Als ik het hoofdstel om zou kunnen doen zonder frontriem zou dat een stuk sneller gaan en haar ook een hoop stress besparen. zou ideaal zijn want is het niet meer zo'n happening om dat hoofdstel om te doen waardoor het later ook gewoon 'normaal' kan.

Miekemuis_

Re: Frontriem met sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:47

Ik heb iig nog nooit zo'n frontriem gezien, ik denk dat er niks anders op zit dan eens een uurtje haar hoofd te borstelen en een halster over haar oortjes trekken tot ze dr rustig bij blijft, met de nodige beloning natuurlijk..

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:51

Denk idd niet dat je zoiets gaat vinden. Misschien zelf even gaan knutselen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:52

Lusje aan de ene kant lostornen, stevige drukkertjes eraan en klaar.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:52

Misschien vragen of iemand die frontriemen maakt (bijv. hier op bokt) er een maakt met een drukknoopje oid?

edit; iemand was me net voor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:53

Of gewoon zonder frontriem rijden ;)

Graafmachien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:38

IBONN op bokt kan dit wel maken denk ik!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:40

Om het het prettigst voor je paard te maken, zou ik er voor kiezen zonder frontriem te rijden. Mocht je een los kopstuk en losse neusriem gebruiken (niet door elkaar te halen dus) kan je of aan beide kanten van je kopstuk een snede maken om de neusriem over het kopstuk te kunnen trekken, of een oude (of goedkope) frontriem pakken en daarvan netjes alleen de lussen afsnijden, zodat het hoofdstel niet gaat schuiven. Succes!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:49

Ik heb wel eens op die crea bea paardensite zelf te maken frontriemen met klittenband gezien. Tenzij hij klittenband geluid op z'n hoofd ook eng vind natuurlijk

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:53

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:00

Ik zou de ruimte wat groter maken dus frondriem naar benenden schuiven of bit lager doen en dan erna weer omhoog doen. Dit doen ze vaak jong paarden om de ruimte te geven dan toch een normaal hoofdstel nemen.

Vele jonge paarden hebben dit en moet er vaak aan wennen is toch een kwestie van iedere dag doen als is het maar voor de oefening.

Met het er omheen werken los je het probleem niet op.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:05

ik deed in het begin het bit aan 1 kant los zodat je makkelijker het hoofdstel aan kan doen en dan deed ik het bit pas in en maakte alles weer vast. Mijn merrie hielt ook niet van al dat gepruts bij haar oren . Maar nu gaat het gewoon goed zonder dat ik iets hoef los te maken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:14

Het punt is dat het bit indoen ook niet heel makkelijk gaat. Zoals het nu gaat is het eerst wachten totdat ze d'r mond opendoet en dan snel d'r oren vangen voordat ze te ver omhoog komt. Zonder frontriem vind ik niet zo'n goed plan want het is wel de bedoeling dat ze eraan went. Ik denk dat ik maar aan het knutselen ga. Ik heb genoeg frontriemen die ik kan slopen :P

Het gaat al een stuk beter als dat het ging, toen ze net bij ons op stal was duurde het wel eens een halfuur.. Dat was wel een heel dieptepunt.. maargoed nu gaat het binnen een paar minuten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:24

SKZTx3 schreef:
Het punt is dat het bit indoen ook niet heel makkelijk gaat.

Ben ik dan de enige die zegt dat je eens serieus aan hoofdsteltraining moet gaan doen? Niet aanvallend bedoeld. Maar oefen oefen oefen zo vaak dat het een gewoonte wordt (dus niet alleen wanneer je gaat rijden). Desensibiliseer je paard voor het hoofdstel.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:02

Daar zijn we uiteraard al mee bezig..
We denken echter dat ze bang is geworden doordat haar oren afgelopen voorjaar zijn uitgeschoren voor de keuring. (Toen was ze niet van ons en ik weet wie het gedaan heeft en dat dat nou niet bepaald vriendelijk gaat als het paard niet stil blijft staan.)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:15

Ik kan mijn merrie ook bijna geen hoofdstel aankrijgen (zelfs geen halster over haar oren) en doe het altijd met een snoepje.
Hoofdstel in de rechterhand, snoepje en bit in de linker, probeer je linkse hand zo laag mogelijk te houden en als ze het bit dan pakt, heel rustig het hoofdstel over de oren halen. Duurt wel een tijdje voor dit echt fijn lukt, maar het is de moeite