[WN] westernzadel, hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonja_1990

westernzadel, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:39

hallo,
ik ga binnekort over van dressuurzadel naar westernzadel.
allereerst moet het zadel goed passen maar ik heb er totaal geen verstand van hoe je zo'n ding op moet zadelen laat staan watvoor singel je ervoor nodig heb.

ik heb mijn paard nu een jaartje of 6 en altijd dressuur gereden, ik ben er achter gekomen dat dressuur gewoon niet mijn ding is en ik rij al (amateur) western met een dressuur zadel, hoog tijd om te switchen dus.

wie kan mij uitleggen wat je ervoor nodig hebt en hoe het werkt misschien dmv plaatjes? internet werkt niet heel goed mee %)

laura1986

Re: westernzadel, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:43

Op het western subforum zitten een hoop mensen die al een westernzadel hebben en je wel tips kunnen geven, dus denk ik dat je bericht daar beter zou staan. Ik TeM hiervoor even.

Mijn advies: laat een goede zadelpasser komen, en stel dan ook gelijk al je vragen :)

sonja_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:52

goed idee haha
doe ik!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:55

Je kunt ook misschien aan een barefoot denken, sommige western-barefoots hebben ook gewoon engelse singelstoten :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:07

Met de trektocht bij de zingendehuifkar heb ik op een westernzadel gereden, het zit echt heerlijk! Ik denk dat je met de meeste vragen wel bij de zadelpasser.
De singel is best wel een rotkwarweitje, maar na 2x weet je het wel! Je doet dat doormiddel van een band door soort van 'spleetjes' te halen. En dan zo een paar keer. en goed hard aantrekkelijk tegelijkertijd. Op het einde doe je hem door een ander 'spleetje' en dan zit het goed. :-) Wel even oefenen haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:30

HAR-->WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:33

Heb je geen westernruiter/manege in de buurt. Kun je daar eens gaan kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:45

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Er zijn twee manieren om een westernzadel vast te maken.
Zoals je normaal een riem vastmaakt,
En een stropdasknoop.
Uitleg op de plaatjes hieronder:

Afbeelding

En de Stropdasknoop

Afbeelding[/quote]

En bij de goede adressen waar je een zadel kunt laten aanmeten, kunnen ze je ook helpen met de juiste keuze van de singel.

Ik wil alleen een waarschuwing geven: een kwalitatief goed westernzadel is duur. Laat je goed adviseren, en kijk uit voor de Zadelmarkt of Zadelmarktkwaliteit....
En aangezien een westernzadel geen kussens heeft, is een goede en voldoende dikke pad broodnodig.
Ook daar heb je verschillende soorten en prijsklasses in. Kies een pad die de vingernageltest doorstaan, dus als je er in knijpt met duim en wijsvinger, mag je de nagel van je duim niet voelen.
Te dikke pad kan ervoor zorgen dat een goed passend zadel ineens niet meer goed past.
Kortom, laat iemand komen die ter plekke komt aanmeten, of rij naar een adres toe waar je dat kunt doen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:46

Suzan_v_h schreef:
En dan zo een paar keer. en goed hard aantrekkelijk tegelijkertijd. Op het einde doe je hem door een ander 'spleetje' en dan zit het goed. :-) Wel even oefenen haha!

8)7 :n zeker niet "goed hard aantrekken tegelijk"
Een westernsingel trek je snel veel te strak doordat er een katrolwerking inzit.

Dus, rustig aanhalen, en pas vlak voor je opstapt nog eenmaal rústig aanhalen!