county competitor op laten knappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

county competitor op laten knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:19

Ik heb een hele oude county competitor, Ik schat dat hij zomaar 25 jaar oud is.

Ik heb het altijd een heel fijn zadel gevonden mede doordat je de beugelriemen onder de zweetbladen door kan doen en de zweetbladen met een riempje aan de zingel vast kan maken waaroor je een mooie stille beenligging krijgt En dit zadel lag goed op meerdere paarden van arabier tot zware kwpner.

Door gezondheidsredenen heeft het zo'n 10 jaar in de schuur gehangen. Nu heeft onze dochter een pony en ze wil graag een dressuurzadel.

Woensdag komt er een zadelmaker want er moet wel het een en ander aan gebeuren voordat hij weer bruikbaar is.

Opvullen
Een nieuwe singelstoot
riempje aan zweetblad naar de singel moet vernieuwd
en de kniewrong moet vernieuwd omdat daar muizen aan gevreten hebben.

Nu vraag ik me af of het zadel het waard is om op te knappen en tot welk bedrag ik zou moeten gaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:29

yvonnedv schreef:
Ik heb een hele oude county competitor, Ik schat dat hij zomaar 25 jaar oud is.

Ik heb het altijd een heel fijn zadel gevonden mede doordat je de beugelriemen onder de zweetbladen door kan doen en de zweetbladen met een riempje aan de zingel vast kan maken waaroor je een mooie stille beenligging krijgt En dit zadel lag goed op meerdere paarden van arabier tot zware kwpner.

Door gezondheidsredenen heeft het zo'n 10 jaar in de schuur gehangen. Nu heeft onze dochter een pony en ze wil graag een dressuurzadel.

Woensdag komt er een zadelmaker want er moet wel het een en ander aan gebeuren voordat hij weer bruikbaar is.

Opvullen
Een nieuwe singelstoot
riempje aan zweetblad naar de singel moet vernieuwd
en de kniewrong moet vernieuwd omdat daar muizen aan gevreten hebben.

Nu vraag ik me af of het zadel het waard is om op te knappen en tot welk bedrag ik zou moeten gaan.

Het belangrijkste vergeet je in je lijstje om ook de gehele vulling te laten vervangen. Opvullen heeft geen zin.
Het zadel is 10 jaar niet gebruikt, normaal gezien moet je om de 2 jaar de vulling laten vervangen. (is de vulling wel in die 25 jaar eens helemaal vervangen?????!!!) Dat vertellen ze je niet bij de aanschaf van een zadel omdat dit best duur is (200 euro). Na deze tijd vergaat de wol, wordt minder veerkrachtig gaat vervilten (hierdoor krijg je bobbels en drukpunten). 25 jaar oude wol, waar zweet en andere dingen aan het werken zijn geweest. brrrrrrr zou ik dus nooit op mijn paard zijn rug leggen.

Dus of dit het zadel nog waard is? Je weet ook niet zo aan de buitenkant hoe de conditie van de boom is. Zit er veel roest aan het ijzerwerk, is de boom nog heel..... Bij het opnieuw vullen moeten de kussens eraf en kan er gelijk gekeken worden hoe het binnenwerk eruit ziet.
Ik zou eerder een nieuw zadel/goed tweedehands zadel van een aantal jaren oud aanschaffen.
Het zadel is als je alles optelt eigenlijk alleen goed om te slopen. (is erg leerzaam om te zien wat er allemaal uitkomt).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:22

Schangah schreef:
goed tweedehands zadel van een aantal jaren oud aanschaffen.

Waar ik dan volgens jouw verhaal ook gelijk weer 200 euries aan uit moet geven om de vulling te laten vernieuwen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:23

yvonnedv schreef:
Schangah schreef:
goed tweedehands zadel van een aantal jaren oud aanschaffen.

Waar ik dan volgens jouw verhaal ook gelijk weer 200 euries aan uit moet geven om de vulling te laten vernieuwen?

Dat ligt er aan of zij dit zelf al hebben gedaan en je kunt dit dus uitonderhandelen.

aslo

Re: county competitor op laten knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:00

Ik zou het zadel eerst eens passen op de pony. Mocht die volgens de zadelmaker/passer goed liggen dan de kosten bespreken, maar denk dat je behoorlijk duur uit bent om /m weer in goede staat te krijgen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 08:22

Ik ben me er van bewust dat ik hem niet voor een appel en een ei op kan laten knappen maar stel ik ben zo'n 300 euro kwijt daar heb ik geen goed tweedehands dressuurzadel voor en zeker al geen nieuwe.

Nu weet ik wat ik heb en met een tweedehandse moet ik dat ook maar weer afwachten, naar ons idee ligt hij redelijk goed alleen moet hij aan de achterkant iets opgevuld worden.

Ik heb een goed bekend staande zadelmaker gebeld en die zei dat dit soort zadels het over het algemeen zeker waard zijn om op te knappen maar dat we eerst eens moeten kijken hoe het op de pony ligt.

Maar goed vanmiddag komt hij en we zullen het wel zien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:12

De zadelmaker is geweest

4 nieuwe singelstoten
de kussen geheel nieuw vullen
riempje aan het zweetblad
en twee nieuwe kniewrongen

Kosten 260,- over twee weken is hij klaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:24

Schangah schreef:
normaal gezien moet je om de 2 jaar de vulling laten vervangen.

Ik heb dit aan de zadelmaker gevraagd en die zegt dat dat onzin is. Na een jaar of 8 kan daar sprake van zijn maar er zijn ook zadels van 20 jaar oud waarvan de vulling nog goed mee kan, omdat dit zadel nogal veel aangepast moet worden vernieuwd hij de vulling geheel.
Schangah schreef:
Het zadel is als je alles optelt eigenlijk alleen goed om te slopen. (is erg leerzaam om te zien wat er allemaal uitkomt).

Volgens de zadelmaker is dit zadel het meer als waard om hem op te knappen. Hij bood me er leuk geld voor :9 maar ik vind het ook wel iets hebben dat onze dochter straks op het zadel rondrijdt waar ik ook uren op gezeten heb.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:09

Laat ik het zo zeggen, zou mijn zadelmaker niet zijn, zeker wat hij over die vulling beweerd. google maar eens. Kom je hele ander berichten tegen. (ook hier op bokt trouwens)
Ik wens je veel rijplezier met je zadel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 07:29

Schangah schreef:
Laat ik het zo zeggen, zou mijn zadelmaker niet zijn, zeker wat hij over die vulling beweerd. google maar eens. Kom je hele ander berichten tegen. (ook hier op bokt trouwens)Ik wens je veel rijplezier met je zadel.

Heb ik gedaan en ik kom er eigenlijk niets over tegen. En tja op bokt staat wel meer onzin.

Mag ik vragen wie jouw zadelmaker is?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:47

Op mijn vorige paard heb ik 18 jaar lang dezelfde County gehad zonder dat er iets aan de kussens is gedaan. Was ook niet nodig, de vorm bleef precies hetzelfde en het paard ook.
Jammer genoeg paste het zadel niet op mijn huidige paard en heb ik het aan een vriendin verkocht die er al weer enkele jaren mee rijdt tot volle tevredenheid. Zij heeft het voor haar paard wel opnieuw laten vullen.
Het is een heerlijk zadel en ik denk dat je er goed aan doet om het te laten opknappen. Nog veel rijplezier ermee.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:59

Dank je.

Is dat ook nog de county met riempjes aan de zweetbladen en de speciale singel?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:04

Ik denk dat jou zadel nog net wat ouder is. Aan mijn zadel zaten geen riempjes aan het zweetblad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:08

Dat kan, ik heb mijn zadel toen gekocht en even daarna kwam het nieuwe model, nadat hij gestolen was ben ik op zoek gegaan naar een tweedehandse van het oude model en die heb toen gelukkig weer gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:08

Mijn zadel maker zegt ook dat er om de 2 a 3 jaar de vulling moet worden vervangen. Afhankelijk van hoe intensief het zadel gebruikt word. Bij ons was de vulling na 1,5 jaar al helemaal op. Omdat wij erg intesief rijden. Hij zei dat dat te kort was voor de vulling, dus heeft hij de vulling vervangen voor een erg schappelijke prijs.

Bij ons waren de kussen ook hard geworden en zaten er bobbels in.

260 euro is trouwens niet veel geld voor al dat werk!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:59

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:37

tja de meningen zijn dus nogal verdeeld. De een zegt na twee jaar de ander na een paar keer opvullen en weer een ander zonodig.

Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat het er vanaf hangt hoe intensief een zadel gebruikt wordt. De vulling van dit zadel was absoluut niet hard en ook niet bobbelig, de vulling wordt puur vernieuwd omdat er nogal veel aan aangepast moet worden.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:40

Als je de nieuwe Bit leest zie je een artikel over zadels. Daarin staat ook dat de engelse zadels met echte schapenwol worden gevuld en niet gaan klonteren of bobbelen. Deze ervaring had ik ook. De oude County was een engels kwaliteits zadel en ik heb er dus echt al die jaren niets aan hoeven doen. Geen bobbels of inzakken gehad.
County is nu weer opnieuw op de markt gekomen, maar is nu van een amerikaanse firma. Ze zijn ook erg duur geworden.
Heb geen ervering met deze zadels.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 08:47

Vanmiddag komt het zadel terug, Ik ben zo benieuwd

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:04

En, hoe bevalt het? :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:43

Hij ziet er weer super gelikt uit. Ze heeft er een rondje op gestapt en gedraaft en de eerste indruk is goed.

Maandag gaat ze er echt mee rijden, morgen en overmorgen heeft ze wedstrijden en dan rijdt ze nog even op dr veelzijdigheidszadel. Is de eerste keer L2 dus maar even bij het oude vertrouwde houden.

Alle lof voor zadelmaker Feike Bruinsma

zenith1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:47

"vroeger" ook altijd een County gehad. Superfijn zadel. Je dochter zal er veel plezier mee hebben!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:06

yvonnedv schreef:
Alle lof voor zadelmaker Feike Bruinsma

Mijn ervaringen met Feike zijn ook prima, hij heeft laatst mijn oude Amerigo CC compleet nieuw op de wol gezet en hij past als een tweede huid ;)
De Amerigo heeft ook echte schapenwol en de wol was gewoon weer opnieuw te gebruiken, Feike heeft een machine in de werkplaats staan die de woldotten die uit het zadel komen weer opkamt/spint tot luchtige wolmatten.
Bobbels in je zadel krijg je voornamelijk als de zadel aanpasser twee verschillende materialen gebruikt, dus als bijvoorbeeld een wolgevuld zadel bijgelegd wordt met synthetische wol (of erger ;) ).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:07

Zo is hij geworden

Afbeelding
Afbeelding

Jammergenoeg heb ik geen VOOR foto's gemaakt |(

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:19

Zadel ziet er weer netjes uit. Kan zo weer jaren mee.