Hey, Als het een beetje beter weer is, ga ik mijn paarden hun regendeken eens wassen. Het zijn gevoerde regendekens, waarmee ze 24/7 buiten staan. Ze dragen ze al van oktober, en ze zijn nog nooit nat geweest eronder (wat natuurlijk de bedoeling is) Maar nu dacht ik: als je een waterafstotend deken in de wasmachine doet met zeep, gaat dat waterafstotend laagje er dan niet af waardoor het deken niet meer waterdicht is? Of kan dit helemaal geen kwaad? Of best gewoon met water wassen zonder zeep, of moet er een speciaal product bij ofzo, ... ? Heeft iemand hier ervaring mee?
byjou1983
Geplaatst: 15-01-11 10:10
Kun je beter laten stomen, kosten ongeveer 12 euro, dan worden ze mooi waterdicht gemaakt.
Ik gooi mijn regendekens gewoon in de wasmachine, komen er schoon uit en zijn nog steeds waterdicht daarna!
Coeur
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-11 10:20
kleinvosje schreef:
Ik gooi mijn regendekens gewoon in de wasmachine, komen er schoon uit en zijn nog steeds waterdicht daarna!
Gewoon op 40 graden, en met wasmiddel?
MisterJac
Geplaatst: 15-01-11 10:26
in de was machine, zonder wasmiddel of ph neutraal, en niet warmer dan 30 graden (daarboven kan de waterdichte laag oplossen is mij ooit verteld door een horseware vertegenwoordiger) Kijk uit met was middel, sommige paarden krijgen uitslag van bepaalde middelen (zelf een keer mee gemaakt, de huid ging erg schilferen)
Dat deed ik vroeger ook gewoon, en ook geen problemen gehad waterdichtheid en met die pony toen. Met temperatuur ben ik gewoon uit voorzorg voorzichtig geworden om te voorkomen dat de deken misschien minder waterdicht is, en met 30 graden wordt ie ook goed schoon. En helaas heeft mijn huidige paardje wel last van gewoon wasmiddel. Dat verschilt natuurlijk per deken en per paard. Maar ik zeg altijd maar: beter voorkomen dan genezen als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
Smaai
Geplaatst: 15-01-11 12:42
Bucas en Horseware hebben speciale wasmiddelen, zodat de dekens waterdicht blijven.
Leonieke
Geplaatst: 15-01-11 15:27
Door de dekens te wassen tast de waterdichte laag wel altijd aan. Het hoeft niet zo te zijn dat de dekens meteen lek worden, maar de kans is wel groter.
Als je ze toch wilt wassen zal ik dat wel met een speciaal wasmiddel doen wat de waterdichtheid beschermt. Dit is in de handel van verschillende paardenmerken maar kan bijvoorbeeld ook gekocht worden van Gaastra in de sportwinkel.
MisterJac
Geplaatst: 16-01-11 08:07
mhoogenbos schreef:
Bucas en Horseware hebben speciale wasmiddelen, zodat de dekens waterdicht blijven.
Ik gebruik het wasmiddel van horseware. Ik heb de horseware deken al 6 jaar, ik was hem heel regelmatig, en nog steeds 100% waterdicht (pony staat in een uitloop, en een stortbui is ook geen probleem)
je kunt gewoon met je dekens naar paardewinkels gaan de meeste kun je daar binnen brengen en ze worden gewassen voor jou ze zijn heelproper en waterdicht
roxy_ZharaX
Geplaatst: 16-01-11 13:36
je kunt gewoon met je dekens naar paardewinkels gaan de meeste kun je daar binnen brengen en ze worden gewassen voor jou ze zijn heelproper en waterdicht