Niet fijn op dressuurzadel kunnen zitten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Niet fijn op dressuurzadel kunnen zitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:39

Ik heb op moment een hulsebos dressuurzadel, maar ik kan er maar niet aan wennen. ik ben n springzadel gewent, en als ik vaker op n derssuurzadel zit dan kijg k last van de achterkant van mn bovenbeen, en ik weet niet wat k verder doe, maar t zit niet lekker. Zit t tussen mn oren of kan dat gewoon echt ? h

marjolein_el

Re: Niet fijn op dressuurzadel kunnen zitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:41

Je mag hem wel aan mij doneren :+ Nee grapje,

zitles nemen misschien?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:42

Ik rijd (volgensmij) ook op een hulsebos, misschien een wintec proberen? Daar zit ik wel veel lekkerder op , heb hetzelfde probleem :P

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:42

Je moet er idd eerst even aan wennen, het is een hele andere houding voor je dan een springzadel ;)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:44

na 3 weken kon k niet meer zitten zo´n pijn deed die spier, toen weer op mn springzadel gaan zitten toen trok t langzaam weg, daar kwam t dus door ... wintec begin in niet weer aan, t enige dressuurzadel dat ik wou was n hulsebos, omdat ie lekker zat, maar rijden kan ik dr niet mee ... mn springzadel is ook heel anders, vrij vlak etc etc ...

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:52

Ik kon ook niet wennen aan mijn hulsebos het zat heerlijk maar het zitvlak is voor mijn te breed constant spierpijn in mijn bovenbenen heb het zadel dan ook snel verkocht en weer een jc saphir teruggekocht.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:53

ik bedoel mn quatriceps ..

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:54

Ik kan ook nog steeds niet goed rijde op een dressuurzadel :P
Springzadel zit gewoon beter..

Hoe dan ook, het gaat nog het beste op een vlak zadel met weinig wrong ;)
Die ''echte'' dressuurzadels (diepe zit en veeeeeeeeel wrong) dat werkt gewoon niet :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:01

Dressuurzadels komen, net als springzadels, in vele vormen en maten en ik zou het niet meteen gooien op het feit dat het een dressuur zadel is, maar gewoon in de bouw of maat van dat specifieke zadel dat je nu hebt. De een zweert bij een diepe zit, de ander wil een vlakke zit, de een wil dikke kniewrongen, de ander geen, de een wil breed zitten, de ander smal.
Ik zou zeggen, probeer wat soorten uit voordat je het dressuurzadel op zich als iets vreselijks ziet.
Ik ben ouderwets geschoold in campagnezit, en dat is dus met redelijk korte beugels en heb altijd voorkeur gehad voor springzadels, maar er zijn echt wel dressuurzadels waar ik prima op kan zitten, zelfs met mijn rotte heupen. Ik zoek zelf altijd naar een niet te diepe, smalle zit. Misschien is dat ook wat voor jou.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:24

ja, maar wat voor merken moet ik dan op gaan kijken .. dat die zweetbladen zo steil naar beneden gaan dat vind k zo verschrikkelijk zitten ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:46

Dat is een kwestie van wennen omdat je heupen meer opengedraaid moeten worden. Niet alle zweetbladen lopen even recht naar beneden.
Dit is een kieffer Amsterdam:
Afbeelding
en heeft duidelijk een andere bouw dan deze Anky:
Afbeelding
of deze rossner:
Afbeelding
Het loont echt de moeite om in een winkel eens op verschillende te gaan zitten en je te laten helpen door iemand die er verstand van heeft.

Is er een reden waarom je een dressuurzadel moet en geen veelzijdigheidszadel kunt kiezen bv?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:54

is een passier grand gilbert niets?
die zijn vrij vlak, hebbebn niet teveel kniewrong en zijn smal.
toch zit je er niet "los" in, persoonlijk vind ik het echt super zadels.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:58

Ik heb een premier zadel zo. Kon er absoluut niet mee rijden. Dit zadel zal een ander zeker beter passen, maar mij niet. Mijn bekken was altijd pijnlijk. Ik heb nu een ander zadel en dat rijdt veel fijner. Het zadel kan nog zo mooi op je paard liggen. Het moet ook jou passen. Wat vond de zadelmaker ervan die het aan je verkocht? Volgens mij kun je beter eerlijk zijn en op zoek gaan naar een ander zadel? Als je er niet op kan aarden, wijst toch dat het jou niet past. Een ander model kan dan wonderen doen.

Gewoonlijk zit ik heel vast in een stubbenzadel ook, maar op mijn paard was dat absoluut niet het geval. Ik raad je echt aan om nog wat andere zadels te proberen. Het kan ook zijn dat een andere wrong in je zadel al beter past voor je. Dan kun je het ook laten aanpassen door een zadelmaker.

Merken kijken? Bel een goede zadelmaker! Ik weet er wel een paar. :D

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:07

ik heb al op aardig wat zadels gezeten, ( divoza ) dit zadel heb k 2e hands, en t zat wel beter op mn vorige paard, hij ligt ook niet goed op mn huidige paard.
Zadel is ook te koop, doe m hierom ook weg. maar neig toch gewoon naar n 2e springzadel ...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:30

Dat kan wel hoor!

Ik kan ook echt niet op een dressuurzadel zitten. (niet lekker in ieder geval)

Bij mij komt dat doordat ik heel kort ben, en bovendien vrij fors. (model propje, zeg maar...)
korte pootjes, brede bovenbenen.
Een dressuurzadel, met z'n lange zweetbladen, en eigenlijk zijn hele bouw, zit voor mij echt niet lekker.

Ik rij nu met een Veelzijdigheidszadel, heel iets neigend naar springen. (kieffer Garmisch)
Daar zit ik met mn korte pootjes een stuk beter op.... (Kom ook onder de zweetbladen uit met mn enkels, is wel zo handig..... :)

Afhankelijk van je bouw, is het dus beslist mogelijk dat je niet lekker op een dressuurzadel zit. Let wel op, ieder dressuurzadel is weer iets anders van bouw, dus t kan maar zo zijn dat je op een ander dressuurzadel wel lekker zit.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:26

nou ik ben 1.72, vrij lange benen in verhouding met bovenlichaam, wel dikke korte spieren op mn bovenbenen, miss dat t daarvan komt.. zweetbladen zijn zeker niet te lang, kom dr makkelijk onder uit ...
vooral lichtrijden gaat beroerd ( voorover leunen etc )

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:52

Ik zit juist heerlijk in een dressuurzadel met veel wrong, een redelijk diepe zit en een brede zitting.
Ik heb hem nu een week en ben er al aan gewend! Moest eerst ook erg wennen, maar dat is nu al over.
Ik kan trouwens ook heel netjes zitten in een zadel met weinig wrong en dergelijk, ik ben daar heeel makkelijk in!
Maar zoals al gezegd; Het is heel persoonlijk!
Ik ken ook zat mensen die veeeel lekkerder in een springzadel zitten. :j

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:02

Ik vind Hulsebos zadels wel lekker zitten, maar ook erg breed zoals een luie stoel.
Misschien zit je gewoon lekkerder op een zadel met smallere zitting (daarmee bedoel ik niet een smallere boom). Je hebt ook close contact dressuurzadels, misschien moet je er eens een paar proberen om te kijken waar jij lekker op zit. Dressuur op een springzadel is wel hard werken!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:05

Iedereen zn voorkeur toch? Als jij er niet lekker op zit, dan rijd je toch met een springzadel? Zolang je houding maar goed is maakt het niet uit wat jij lekkerder vind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:21

Je lichtrijdtechniek wijkt waarschijnlijk af van dat voor dressuur waarbij je maar nauwelijks uit het zadel komt, eigenlijk zoals je lichtrijdt zonder beugels. Een dressuurzadel is ook eigenlijk meer gemaakt om prettig door te zitten.

Als er geen specifieke reden is om met een dresuurzadel te rijden, kun je gewoon een zadel nemen waar je wel goed op kunt zitten.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 14:53

Nou we hebben op school dus zo, dat iedereen n dressuurzadel heeft voor dressuur en n springzadel voor springen, ik rijd gewoon altijd met mn springzadel. ben overigens de enige .. Ik vind t fijner, en ik zit er stukken beter op. maar ik had dus n discussie met de instructie, dat ze vond dat ik voor mn examens toch wel op n dressuurzadel moest .. ( volgens mij mag je op wedstrijd ook t/m Z2 op n springzadel? )
Dus ik vind t onzin ... En t zit verrot .. :=

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:40

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar bij mij ligt het ook aan het paard.
De een is erg loperig en vlieg ik in een dressuurzadel alle kanten op (terwijl een springzadel wel fijn zit), de andere is wat langzamer en verzamelder en kan ik prima zitten. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:47

Een vriendin had hetzelfde probleem, is toen eerst een tijdje haar beugels wat korter gaan doen, dat hielp ook. Ben het trouwens wel erg eens met Lusitana, je zou eens kunnen kijken naar een dressuurzadel dat niet zo extreem is teruggebouwd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:20

Ik denk dat dit heel normaal is hoor, ten eerste ben je een springzadel gewend, je spieren ook, dus die zijn daar naar gevormd. In een dressuurzadel zit je heel anders, daar moet ineens alles langer, ook je spieren. Daar zou het dus aan kunnen liggen (spierpijn).

Omgekeerd heb ik het met een springzadel, door de vlakke zit snel last van mn rug, en heel snel kramp.

Femke_Tweety, heel wat dressuurzadels zijn voor mij ok te lang, ik heb nu de stubben juventus besteld, wat een verademing zeg, eindelijk een zweetblad die bij de lengte van mn been past.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:25

Hulsebos-zadels heb je ook in allerlei vormen en maten en kunnen ze aan jou wensen aanpassen.
Het zou kunnen dat de spieren aan de achterkant van je bovenbenen erg kort zijn geworden door altijd met een springzadel te rijden en dat je die nu aan het oprekken bent wat natuurlijk pijn geeft.
En wat ik al eerder las: Met lichtrijden kom je eigenlijk niet je zadel uit op een dressuurzadel.
Het is altijd even wennen, een nieuw zadel. Zeker als je naar een ander type zadel overgaat.