Moet dat bontdekje nou echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Moet dat bontdekje nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:07

hallo!

Twee jaar geleden heb ik een pony gekocht waarbij de eigenaren zeiden dat ik met bontje moet rijden. Omdat ze een gevoelige rug heeft. Dat heb ik twee jaar netjes gedaan, puur uit gewoonte. Maar nu begint me op te vallen dat mijn zadel zonder bontje veel beter ligt. Met bontje ligt het heel hoog en sluit het minder aan. Vandaag heb ik dus zonder gereden, en ze liep hartstikke fijn. Nou zit ik heel erg te twijfelen of ik hem af zal laten of niet. Aan de ene kant ben ik bang dat ze last van haar rug krijgt, maar aan de andere kant denk ik dat ieder normaal paard toch zonder bontje zou moeten kunnen rijden.

Wat zouden jullie doen?

Lante

Re: Moet dat bontdekje nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:10

Eraf laten, misschien is de rug door netjes rijden nu meer gespierd dan toen je haar kocht. Eventueel kun je even iemand vragen om ernaar te kijken b.v. een zadelpasser of maker.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:12

Met een bontje rijden is een mode verschijnsel!
Mensen vinden het alleen maar mooi..

Ik zou een goede zadelmaker naar je zadel laten kijken en het bontje er zeeeeeekerr onder vandaan halen.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:15

Een bontje is goed als een zadel niet past, dan wordt hij in de juiste positie gebracht.
Als je een bontje onder een zadel doet dat goed past zal het eerder last van zijn rug krijgen! ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:20

Ja maar als je zadel niet past ga je toch niet met een bontje rijden??

Dan laat je een zadelmaker passer komen om je zadel na te laten kijken zo dat het wel goed ligt..
Een bontje maakt de kamer alleen maar smaller.. als hij idd niet past..

Rij zelf ook met een bontje onder me spring zadel, zadel zou voor iets omhoog mogen maar met bontje gaat het goed.. krijg in de zomer een nieuw springzadel

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:49

Gewoon even een zadelpasser erbij halen of iemand die er verstand van heeft. :j
Dan heb je in ieder geval zekerheid!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:55

Je kan als je bang bent dat ze zonder bontje last krijgt van haar rug je zadel passend laten maken met bontje er tussen.

Mijn pony was altijd heel erg gevoelig voor drukplekken. Zelfs met een op maat gemaakt zadel. Toen heeft de zadelmaker het zo aangepast dat er een gelpad onder kon zonder dat het te krap werd. Nooit meer last gehad.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:01

volgens mij moet een zadel zo goed passen dat je geen bontje nodig hebt om een zadel goed passend op de rug te laten liggen omdat ze anders last van hun rug (spieren/werfels versta ik hier onder) krijgen.

wel weet ik dat op een stal waar ik wel eens kom een paard zo dunne/gevoelige huid heeft dat die kapot gaat van het zadel en dr zijn div zadel makers bij geweest.

hier ligt wel een speciale pad onder het zadel.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:04

Rianne12 schreef:
Een bontje is goed als een zadel niet past, dan wordt hij in de juiste positie gebracht.
Als je een bontje onder een zadel doet dat goed past zal het eerder last van zijn rug krijgen! ;)

klopt precies alleen veel mensen vinden het idd heel mooi en weten dus het nut er eigenlijk helemaal niet van :+ en ondertussen word de rug van het paard verkloot.
ik had eerst ok een bontje omdat het beter was nu gebruik ik hem ook niet meer.
en als ik dalijk mijn nieuwe zadel heb en die is net niet passend te krijgen en emt bontje ligt hij weer goed dan zal ik hem ook weer gaan gebruiken. maar veel mensen kopen ook zomaar zadels zonder er een zadelpassen naar te laten kijken erg dom :+ zelfde geld voor het bontje bij sommige is het verstand helaas ver te zoeken :o

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:05

Ik zou het bontje eronder uit laten als je zadel dan beter ligt, misschien wel een gelpadje eronder (die zijn heel dun en hebben als het goed is geen effect op de ligging van het zadel)??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:07

In principe is een bontje niet nodig. Maar soms wel. Was eerst ook erg anti-bontje. Zo ook bij mijn merrie. Een paar jaar terug heeft ze een paar wonden op haar rug gehad. Deze zijn weer helemaal opgeknapt. Maar ze bleef wel gevoelig op de rug. Op advies van dierenarts en fysiotherapeut gebruik ik nu een bontje. Maar ik gebruik hem dan niet zoals de meeste mensen. Heb hem echt op de rug liggen en daar overheen heb ik een chabrakje. En dan pas het zadel.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:28

oké bedankt allemaal! Ik zal mijn instructrice er morgen eerst eens naar laten kijken. Ik zou zowieso graag een keer een zadelmaker laten komen. maar dit gaat niet zo gemakkelijk, er is op zich niks aan de hand, en om dan zomaar even 75 euro te gaan betalen vind mij moeder toch een beetje veel.

Ik ga denk ik op zoek naar een dunne gelpad, weet iemand waar deze te krijgen zijn?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:33

O trouwens, De reden dat mijn zadel niet zo lekker zit met het bontje is omdat het een licht wintec cair zadeltje is. Normaal ligt het zadel dat '' in '' het bontje maar mijn zadel ligt er dus '' op ''.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:48

Ik zou ook niet voor een gelpad gaan. Als je zadel zonder bontje goed aansluit dan is een bontje (of gelpad) nergens voor nodig en heeft het vaak een schadelijk effect doordat de schoftruimte juist smaller wordt (en je zadel dan aan de smalle kant is). Dat je paard lekkerder loopt zonder bontje is dan zeer logisch.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:51

Wat goed dat je daar op bent gaan letten. Veel mensen rijden ten onrecht met een bontdekje. Soms zie je op Bokt ook foto's voorbij komen van een naar mijn idee passend zadel wat gewoon veel te krap wordt door het bontje en dat doet best mijn aan mn ogen. Als je zadel goed is, dan is het goed en dan hoef je er vooral niet te veel meer aan te doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:53

Je zou ook met een schapenvacht onder je zadel kunnen rijden.
Deze dempt, verwarmt op natuurlijke wijze en voert vocht af.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:55

Een zadel met Cair heeft geen gelpad nodig, een gelpad is sowieso achterhaald, omdat het niet ademt en eigenlijk ook niks doet om schokken op te vangen.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:48

ik zou gewoon met bontje blijven rijden dat zeggen de oude eigenaren niet voor niets en als je het zeker wilt weten kan je er naar laten kijken

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:51

Nogmaals bedankt allemaal! :D

Ik ben getipt door een bokker die een goede zadelpasservice wist, dus ik laat er binnenkort ook even naar kijken. Dan weet ik het in ieder geval zeker.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:07

zover ik weet dient een bontje om schokken te dempen
zolang je niet te veel botst in het zadel denk ik dat het geen kwaad kan om het eraf te laten.

Danielle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:12

ja zo'n bontje helpt wel, sommige paarden hebben het echt nodig, maar ik zou inderdaad misschien iemand er naar laten kijken?
zelf zou ik het er op laten zitten, ik heb er nooit zoveel last van gehad als ik ooit ermee reed maar ik rij er zelf haast nooit mee, dus ik weet niet of je er nou zo veel last van hebt. zou wel heel balen zijn als je paard rugklachten krijgt als je zonder gaat rijden...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:13

Het enige nut van iets tussen het zadel en het paard is te zorgen dat het zadel niet vies wordt van zweet, huidvet e.d. Al het andere is onzin. Als het nodig is om er iets tussen te doen, ligt het zadel niet goed.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:17

CoriienRN schreef:
Ja maar als je zadel niet past ga je toch niet met een bontje rijden??
........knip....
Rij zelf ook met een bontje onder me spring zadel, zadel zou voor iets omhoog mogen maar met bontje gaat het goed.. krijg in de zomer een nieuw springzadel

Offtopic: Wat een heeerlijk tegenstrijdig berichtje haha! :D

Maar goed, on topic; een bontje is handig wanneer je meerdere paarden rijdt met hetzelfde zadel. Of voor grotere stallen, waar paarden komen en gaan.
Zo heb ik voor mijn eigen paard een op maat gemaakt zadel, maar voor de paarden van een andere eigenaar een zadel met bontje er onder.