Welk zadel op je PRE/Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Upgrade1

Welk zadel op je PRE/Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:59

Sinds kort heb ik een nieuw paard, een andalusier, ruim 3 jaar oud dus nog in ontwikkeling. Nu ben ik op zoek naar een nieuw zadel voor hem aangezien mijn oude zadel (KN Allegro) van mijn vorige paard meer geschikt is voor paarden met een kwpn bouw. Ik was benieuwd welke type zadels de mensen hier op bokt op hun PRE's hebben liggen. Mijn paard heeft dus ook een korte rug zoals vele andere PRE's. Ik heb iemand laten komen om een strada zadel te passen en in principe leek me dat wel wat alleen de hoge prijs vind ik als zuinige Nederlander minder. Dan heb je natuurlijk ook wel wat maar ik was toch benieuwd wat jullie voor een zadel naar tevredenheid op je PRE hebben liggen. De traditionele zadels uit Spanje/Portugal met zo'n stoelleuning ben ik niet in geïnteresseerd. Ieder zijn meug maar ik hoef er sowieso niet zoeentje.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mindfields

Re: Welk zadel op je PRE/Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:02

Henri de Rivel ligt hier heel goed op een andalusier en zelf heb ik ook nog een Passier HB Classik, speciaal gemaakt voor barokke ruggen. Echter zijn die tweedehands volgens mij nog niet te krijgen en nieuw E 2500,-. Verder heeft Zaldi ook 'normale' dressuurzadels, zit lekker en is erg mooi.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:23

Zaldi is wrs een goede optie. Prijstechnisch nog goed te doen, fijne zadels.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:09

Ik heb zelf inmiddels een Zaldi via trekkingsaddles, maar ik heb een Equestor Contour Master met verstelbare boom te koop, misschien wat voor jou aangezien je paard zich nog ontwikkeld?

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 09:03

Bedankt alvast voor de reacties tot op heden.
Is er iemand die met deze Zaldi ervaring heeft?

Star-Trekk Dressur boomloos zadel

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:28

Dat zadel is van Startrekk en niet van Zaldi. Ik heb zelf een Zaldi Lander.

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:08

Ik heb ook een tijdje gezocht voor een zadel voor m'n paard (PRE x arabier en heeft een echte PRE bouw) maar zaldi paste juist helemaal niet op hem. Ik heb nu een county perfection. maar ik denk om te beginnen een wintec voor jou wel geschikt is. Daar kan je de boom van verwisselen en is makkelijk aan te passen. (en goedkoop xD)

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:18

Ik rij sinds kort een PRE en heb de Kieffer Amsterdam Exclusieve gekocht. Dit zadel is speciaal gemaakt voor paarden met korte ruggen en is in samenwerking met een haflinger fokker gemaakt. Wij hebben een zadelmaker laten komen en de rest van de zadels laten aanpassen. Dus ik zou een goede zadelmaker laten komen, want misschien kan hij jou KN wel passend maken. Wij hebben dat met een Prestige die we hadden liggen ook gedaan. Succes er mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:51

Upgrade1 schreef:
Bedankt alvast voor de reacties tot op heden.
Is er iemand die met deze Zaldi ervaring heeft?

Star-Trekk Dressur boomloos zadel

Ik heb zowel ervaring met Zaldi, als met de startrekk dressur.

Beide zadels verkoop ik ook, na ze te hebben getest op al mijn andalusiers.
Voordeel van de star trekk, is verstelbaar en heeft extreem korte kussens, dus voor de ronde korte andalusier ruggen perfect. Is boomloos
De zaldi new kent is een super fijn zadel (nog steeds 1 van mijn favoriet) met een semi diepe zit (dus niet gedwongen) en een niet zo extreem kussengebeurden onder je knie. Mooi contact met je been aan het paard.

verder is er bij Deuber nog de Maxima, een zadel met een verstelbare kopfeisen (met inbussleutel) , die heeft een wat diepere zit, maar ook ideaal voor paarden die nog wat groeien.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:45

Vaak past een KN ook wel stal waar ik kort gewerkt heb hebben allemaal barokken paarden en ze worden allemaal met KN gereden. En die zadels zijn ook makkelijker tweedehands te krijgen

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:27

Ik heb op onze andalusiers verschillende zadels liggen, hangt af van paard en ruiter

brede KN, brede Frank Baines, brede Cobra voor korte rug, en een brede Isabel Werth. Verder hebben we nog Zaldi voor reserve.

We hebben verder nog een Zaldi dresuur te koop en een Contour Master, beide gebruikt en niet zo erg duur. PB maar voor meer info.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:05

Ik heb altijd heerlijk gereden met mijn Startrekk dressuur. Heerlijk zacht en ook een stuk stabieler als andere boomloze zadels die ik ken. Ook een prettig kort zweetblad: optimaal contact met mn paard dus.
Helaas moet ik m nu verkopen omdat ie niet meer passend te maken is op mijn paard... Daar baal ik echt enorm van.

Edit: dat is dan wel op een ranke, maar grote KWPN'er met redelijk korte rug en hoge schoft. Maar Startrekk heeft verschillende pommels en de kussen zijn bevestigd met (superstevig) klittenband, wat maakt dat je t makkelijk aan kan passen aan je paard (dus zeker ook als ie meer of minder bespiering krijgt).