Zadel ligging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Zadel ligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:11

Het valt mij (met name) de laatste tijd op dat ik in HAW en RITP topics zoveel zadels te ver naar voren zie liggen. Dit kan verschillen van 2-3 vingers tot 20 cm (!!).

DIt maakt dat ik me afvraag, rijden we nou tegenwoordig allemaal op zadels die niet goed passen, leggen we onze zadels (bewust) te ver naar voren of ben ik gewoon een zeikerd? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat prettig is voor je vriend op 4 benen. Ik ben er namelijk zelf een echte tut op, dat zadel moet op de goede plek liggen (net achter het steile deel van de schouder) anders klim ik er niet op.

Wat is jullie mening hier over?

Meraki

Re: Zadel ligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:15

Dat viel mij ook al ontzettend op, met als 'excuus' daar kan ik toch niks aan doen?

Je zadel moet gewoon goed liggen.. := anders hangen daar voor je viervoeter gewoon vervelende consequenties aan.. en zul je daar als amazone ook last van gaan krijgen ..

Ik ben er ook vrij kien op :) ik zit ook niet lekker als het zadel niet goed ligt ..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:19

Gelukkig het ligt niet aan mij :o

Tsja, inderdaad, de excuses. Maar dan vraag ik me ook af WAAROM wil men niet aan een goed passend zadel? Men weet wat voor consquenties dit kan hebben (niet alleen op langere termijn).

Zal wel een eindeloze discussie worden :o

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:22

Ik denk dat het veelal ontwetendheid is, heb drie topics gezien waar het zadel echt heel slecht lag en deze kinderen waren ook nog maar 13.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:25

Volgens mij komt dit onder andere doordat de paarden nogal veranderd zijn in bouw. Mijn paard (en veel paarden van vrienden van mij) zijn erg rondgeribt met een steile schouder. Vaak hebben ze ook nog een korte(re) rug. Dit maakt het veel moeilijker een goed passend zadel (laten we ons in deze discussie beperken tot het probleem te ver naar voren liggen beperken) te vinden. Zéker als je paard (iets te) dik is kom je deze problemen tegen. Combineer dit met steeds meer onervaren mensen die paarden als hobby hebben en je bent in mijn ogen rond.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:26

Ik ben er ook achter gekomen dat een zadel heel belangrijk is. Tot vorige week had ik een veelzijdigheidszadel en mijn paard had af en toe een onregelmatigheid linksom (niet kreupel) Mijn instructeur vertelde mij dat het komt omdat hij het tempo over wil nemen en hij zou het nog te moeilijk vinden. Dit zadel kon ik niet goed achter zijn schouder leggen. Nu heb ik een dressuurzadel en voel echt of het er achter ligt. Hij is veel blijer onder het rijden en de onregelmatigheid is weg. Had ik maar veel eerder een dressuurzadel gekocht voor mijn paard. Daarbij wil ik niet zeggen dat het aan het soort zadel ligt maar hem paste dat zadel niet.

Hij heeft trouwens ook een korte rug ;)
Laatst bijgewerkt door liempje op 11-01-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:26

ik laat standaart de zadelmaker komen om een passend zadel aan te meten vind dat er geen excuus bestaat voor een niet passend zadel ook al kan de zoektocht behoorlijk zijn naar een goed passend zadel

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:33

Ben het met je eens liberty.

Voor mij is het ook een kriem geweest om goed passende zadels voor 4 verschillende types paarden te vinden :+ van breed, rond n kort tot lang en smal.

En ja klopt, veel mensen (kinderen) zijn onervaren. Maar goed passende spullen lijkt me een van de belangrijkste en eerste dingen waar je naar kijkt als je aan een pony voor je jonge dochter/zoon begint. Juist omdat je erzoveel mee kan verknallen als het niet past.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:59

De meeste mensen leren ook paardrijden op een manege en stappen later over op een eigen paard. Op de manege wordt er niet veel aandacht besteed aan een goed passend zadel en vaak wordt gezegd dat de singel een hand achter de benen moet, dan ligt het zadel goed. Er wordt dan dus niet gekeken naar de schouders van het paard. Daar krijgen ze dus al de verkeerde boodschap mee.

Ik heb zelf heel vaak van zadel moeten ruilen omdat mijn paard continu veranderde van bouw, heb het na het 4e zadel even opgegeven en dan maar zonder zadel. Nu is ze uitgegroeid en ga ik een westernzadel halen:)

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

Hoe moet het zadel liggen dan?
Want ik heb namelijk geleerd om het liever iets te ver naar voren te leggen dan te ver naar achteren omdat het zadel vanzelf op de goede plek 'glijd'.
Maar ik begrijp dat dit fout is? kan iemand uitleggen hoe het wel moet?(A)
is mij namelijk nooit uitgelegt:)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:18

Als je zadel glijdt is past het al niet. De voorkant van je zadel hoort net achter het stijle deel van de schouder te liggen. (voel even langs de schoft naar beneden dan voel je zo'n 10-20 cm daaronder een rand dat is het "einde" van de schouder").

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:28

Ik snap niet waarom je op de manege niet degelijk leert op tuigen. Het lijkt mij gelangrijk dat leert hoe je je paard netjes optuigd nog voordat je op een paard te zitten komt, anders kan je nooit het beste resultaat uit je paard halen.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:25

De manege waar mijn paard is op stal staat heeft eens per jaar een les over poetsen, zadelen, etc....Bijna elk jaar is de les geannulleerd omdat te weinig mensen inschrijven. ERRRRGGh jammer, maar ik zie met regelmaat dat mensen niks anders willen dan gewoon eens per week lekker rond hobbelen en uren lang naborrelen. Week in, week uit.

Resultaat is dat zadels verkeerd liggen, hoofdstel te los zit, of te strak.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:34

De meesten kopen een paard met harnachement en laten dat niet controleren en idd, te vaak ligt het niet goed. Ik vond het wel interessant, dat de fysio die ik eens op visite had me vroeg of ik wel wist waar het zadel moest liggen. Schokkend dat ie dat moet bespreken! Ik heb een jaar met een zadelmaker meegelopen. Heel verhelderend! Zou elke zichzelf respecterende ruiter moeten doen! Van mij mogen er regels komen om paardenbezit moeilijker te maken. Bewijs eerst maar eens dat je weet waar je aan begint voor je er één mag aanschaffen. In Engeland is dat al jaren zo. Ik zeg niet dat daar geen misstanden zijn, maar het is wel fijn dat jonge kinderen daar al veel leren mbt hun pony.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:07

_Hessel_ schreef:
Hoe moet het zadel liggen dan?
Want ik heb namelijk geleerd om het liever iets te ver naar voren te leggen dan te ver naar achteren omdat het zadel vanzelf op de goede plek 'glijd'.
Maar ik begrijp dat dit fout is? kan iemand uitleggen hoe het wel moet?(A)
is mij namelijk nooit uitgelegt:)

je voelt waar de schouder van je paard eindigt , zet daar je hand rechtop met de pinkkant van je hand daar moet het zadel achter liggen het uiteinde van de schouder van het paard heeft een rand kraakbeen zou het zadel hier op liggen dan kan dit verharden en veroorzaakt natuurlijk een flinke beperking in de bewegingsvrijheid, dan ga je naar de laatste rib van je paard en volg je die naar boven daar mag het zadel niet over liggen ik denk dat iedereen wel kan bedenken wat er gebeurd als het zadel op de lendewervels steunt, dit zijn de grofste fouten als het niet klopt echter komt er nog meer bij kijken ligt de ruggegraat wel vrij de schoft is de drukverdeling op de rug goed enzo enzo

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:23

Dit merk ik zelf ook steeds meer op in topics enz.
Zelf leg ik het zadel op mijn paard z'n rug en loop dan nog even naar achteren om te kijken of het echt wel goed zit, vind ik dat het toch wat te ver naar voren of achteren ligt, dan maak ik het los en schuif ik het zadel wat verder.

xantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:53

hoe een zadel ligt is heel belangrijk, er zijn heel wat paarden die worden bestempeld als moeilijk terwijl het probleem simpel is op te lossen door een goed passend zadel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:10

Tja, ik snap het ook niet :n

Ik heb mijn zadel na laten kijken door de zadelmaker en als je je bedenkt wat een paard elke maand al kost, dan zijn dat de kosten toch zeker niet en het is wel zo fijn voor het paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:01

-> HAR