Waar moet ik op letten bij aanschaf 2ehandszadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fristi_

Waar moet ik op letten bij aanschaf 2ehandszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:00

Hoi!

Ik ga vanmiddag naar de Divoza in Zoetermeer toe, om te kijken voor een anderzadel.
Ik wil een 2ehands A-merk zadel halen, of een nieuwe Rossner. (Divoza huismerk)

Nu moet ik natuurlijk op een aantal dingen letten, voordat ik hem aanschaf.
Ik moet erop letten of de bomen niet gebroken zijn, of het zadel niet scheef is. Of er geen bobbels in het kussen zitten.
Of de singelstoten nog goed zijn, enz.

Weten jullie nog meer dingen die ik zeker niet moet vergeten?

Ik ga een zadel halen, en zelf even kijken of hij goed ligt. (Met behulp van staleigenaresse.)
Als wij denken dat hij enigzins goed ligt, ga ik er een zadelmaker bij halen, om hem perfect te laten liggen :)
De zadelmaker wordt dus zeker niet vergeten!

Ik wil mijn oude zadel (als ik er een weghaal van Divoza), ook bij hun inruilen.. Moet ik daar nog iets over weten? Of kan ik hem beter zelf verkopen?

Ik hoop op veel tips, zodat ik niet met een verkeerd zadel thuiskom!

Groetjes!

Flew

Re: Waar moet ik op letten bij aanschaf 2ehandszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:02

Je moet weten dat Divoza je doorgaans minder voor je zadel geeft dan wanneer je hem zelf verkoopt. Ik wou echt van mijn zadel af, kreeg hem zelf niet verkocht en heb hem toen redelijk leuk in kunnen ruilen zonder bijbetaling en met nog een gratis singel + opvulbeurt, maar ze zullen er ongetwijfeld nog wel leuk winst mee hebben gemaakt, dat is immers ook hun insteek.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:04

Hoi Flew,

Het is immers een winkel, dus winst maken ze er zeker mee. Het is dus slimmer om hem op Bokt of Marktplaats te zeten volgens jou?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:05

Vergeet ook vooral niet dat je er zelf lekker in zit. Ik heb twee jaar met een zadel gereden wat super lag op mijn paard, maar waar ik zelf totaal niet mee overweg kon. Kwam het rijden niet ten goede moet ik eerlijk zeggen. Ik vrees alleen dat je niet zo even in de winkel kan kijken of je er nou lekker in zit. Zo'n bokje die ze hebben staan is ook niet alles. Er zijn ook zadelmakers die tweedehands zadels hebben en met een paar zadels komen passen, dan kan je gelijk proberen hoe hij op je paard ligt.

Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keus wat je doet, maar willde je dit toch even meegeven ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:06

Als je er niet snel vanaf wil en er graag meer voor wil vangen zou ik dat doen ja. Ik wilde snel van mijn zadel af, kreeg hem zelf niet verkocht en heb dus gekozen voor inruilen, maar daarmee kreeg ik wel een product van mindere waarde terug. Dat is een keuze die je maakt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:09

Als je toch naar Divoza rijdt, kun je misschien ook meteen doorrijden naar Van Rijs in Zevenhuizen en de Hypoplaza. Liggen alle 3 achter elkaar langs de snelweg.

Ik ben toevallig bij Divoza geweest vrijdag, en er liggen niet veel A-merk zadels, vooral Rossners momenteel. Van Rijs biedt veel uitgebreidere mogelijkheden, ook in 2e hands zadels. Hypoplaza heeft iig ook weer andere merken dan van Rijs.

Waar je op moet letten is dat het zadel niet te groot is voor jou. Dus ga even op het zadel zitten. Daarnaast moet je erop letten dat als je zadel voor jou past, het bijv. niet te lang is voor de rug van je paard. Dat heb je bijv. nogal eens bij 18" zadels.
Verder kun je een foto meenemen van de rug van je paard, zodat de verkopers iig een beeld krijgen van de rug, schoft en breedte van je paard.

Kijk hoe het zadel ligt op de bok. Ligt het naar achteren, heeft het de neiging naar voren te kantelen, ligt het recht en in balans? Hoe is de verhouding met de bok en jouw paard? Knelt de boom op de bok, hoe lopen de zweetbladen en zorgt dat voor voldoende schoudervrijheid?

En het belangrijkste, als je een zadel meeneemt, rij er op! Ook voor jou moet het tijdens het rijden lekker zitten.

Er zijn echt heel veel dingen waar je op moet letten. Kijk ook eens op internet rond voor info mbt hoe een zadel hoort te liggen en waar je op moet letten. Niet iedereen heeft een goed oog om dat in te schatten, dus goed dat je er iig meerderen naar laat kijken!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:14

Kijk of er genoeg ruimte tussen de kussens zit.

Kiefferzadels hebben vaak weinig ruimte.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:17

@Jibbel, Heel erg bedankt daar heb ik wat aan!

Mijn vorige zadel lag inderdaad super op mijn paard, maar zelf zat ik er totaal niet lekker in, nu hij ook mijn paard zijn schoft te smal, en heb ik ene grotere boommaat nodig.

Van Rijs heb ik zelf slechte verhalen over gehoord. Gister nog van iemand die ik persoonlijk ken. Heb je daar zelf goede ervaringen mee? Ik wist niet dat ze bij de Hypo en van Rijs 2ehands hebben? Anders ga ik er inderdaad gelijk even langs :)

Van dat kantelen had ik zelf niet aan gedacht!

@ Allemaal, Veel winkels kunnen gelukkig retouren, en dan kan ik zelf in alle rust kijken hoe het ligt op mijn paard, eventueel mee rijden enz. Daarom ga ik het liefst zelf naar de winkel.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:18

Om een zadel aan te passen zou ik van Rijs zeker niet laten komen, maar je kunt best zelf een 2e hands zadel daar halen. Dat heb ik ook gedaan en een andere zadelpasser het zadel laten opvullen en laten aanpassen aan mn paard. Je kunt zelfs meerdere zadels mee krijgen (gaat op een bon) en dan kun je thuis passen en weer terugbrengen als het niks is. Vond ik wel makkelijk. :)

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:24

Oke dat is inderdaad handig ja! Weet je misschien of je bij de hypoplaza ze ook kan retouren?
Ja ik had inderdaad gehoord ik ze zeker geen nieuw zadel moest laten aanmeten :n

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:38

hypoplaza weet ik niet. Ben er ook niet zeker van of ze we hands wat hebben hangen, maar ze hebben wel een passervice, die zal alleen wel aan huis komen. Maar je kunt altijd eens informeren.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:41

Je moet natuurlijk letten op de kwaliteit in verhouding met de prijs.
Ik heb toen een hulseboszadel 2e hands gekocht en wist dat die altijd vrij prijzig zijn.
Maar voor mijn gevoel lag en zat het goed en dat had ik goed gezien.
Hulsebos zelf is toen een week later langs geweest en die hoefde maar een klein beetje op te vullen en klaar was het! :D

Succes!! En niet te haastig een zadel kopen, probeer wat zadels uit, want er zit zoveel verschil in qua zit enzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:42

Ik zou nog even doorsparen en een gecertificeerde/ gediplomeerde zadelpasser laten komen.
Echt een correct passend zadel aanmeten is een vak op zich waar je voor moet leren, de kans dat het op het oog goed lijkt te liggen maar toch niet geschikt is... is erg groot.
De ellende van een niet-passend zadel zie je vaak niet direct, maar kan later grote/ vervelende gevolgen hebben.

In mijn, bescheiden, mening kun je geen zadel kopen zonder dat je paard erbij is.... Je weet pas of een zadel past wanneer je paard eronder beweegt en je ermee kunt rijden.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:47

Van rijs heeft gemiddeld een 150 2e hands zadels liggen, keus genoeg lijkt me zo!
Ze zijn ook schappelijk in de prijzen voor hun 2de hands zadels.(ook niet onbelangrijk lijkt me zo)
Divoza is sterk wisselend. 2 weken geleden hadden ze bar weinig liggen....(of hun eigen merk voor te veel geld)

Passen door je staleigenaresse zou ik niet doen, zadels is een precies ding, daar zou ik iemand voor laten komen..

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:47

@Thomina.

Mijn huidige zadel, wordt te smal bij de schoft. Ik had mijn paard zonder bespiering gekocht, en ben nu veel aan het rijden met hem, en meneer heeft spier gekweekt! Ben ik natuurlijk heel blij mee, maar nu moet ik wel een ander zadel aanschaffen. Gister heb ik gereden, (op mijn zadel die dus te smal begint te worden) en ik kan duidelijk merken dat meneer het daar niet mee eens was. De laatste weken wordt hij ook nijdig met opzadelen. Ik moet dus echt zo snel mogelijk een nieuw zadel.

Nu zit ik dus met het dubio. Het liefst wil ik hem natuurlijk niet meer rijden met mijn huidige zadel, omdat het pijn doet. Maar als ik een tijdje niet ga rijden, (de tijd die ik heb totdat ik een goed passend zadel heb en die op maat gemaakt is) gaat de bespiering weer weg, en heb ik dus helemaal geen ander zadel nodig.

Ik ben goed aan het rondkijken overal, en hoop er toch wel snel een te kunnen vinden. Ik ga vandaag langs 3 winkels, en heb op Marktplaats nog een paar mooie gezien.

Bedankt voor je tips!

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:52

Fristi_ schreef:
Ik ga een zadel halen, en zelf even kijken of hij goed ligt. (Met behulp van staleigenaresse.)
Als wij denken dat hij enigzins goed ligt, ga ik er een zadelmaker bij halen, om hem perfect te laten liggen :)
De zadelmaker wordt dus zeker niet vergeten!
!

@Aafje en Ninx

Zoals ik gezegd heb, laat ik er een zadelpasser bij komen.
De staleigenaresse heeft al 30 jaar ervaring, en een betere kijk op zadels dan ik.
In de 7 jaar ervaring die ik heb, kan ik een beetje zien of het goed ligt.
Zij kan beter zien of het goed ligt. Als zij mij adviseert om een zadelmaker erbij te halen, omda zij vind dat het goed is doe ik dat.
Als ik het zadel voor mijn oog goed vind liggen (met mijn 7 jaar ervaring) en zij ziet toch dat het niet goed ligt, hoefde ik er ook geen zadelmaker bij te halen. Ze dient gewoon als extra controle.

Bij mijn huidige zadel is het ook zo gegaan. Ik heb zelf gekeken en ik vond hem goed liggen. Toen zij keek vond ze hem ook goed liggen en ik heb er een zadelmaker bijgehaald. Hij hoefde uiteindelijk de kussens alleen maar op te vullen.

Ik hoop dat je het snapt, en ik haal er zeker een deskundig iemand bij, zoals ik in mijn openingspost ook al heb vermeld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:33

Fristi_ schreef:
Nu zit ik dus met het dubio. Het liefst wil ik hem natuurlijk niet meer rijden met mijn huidige zadel, omdat het pijn doet. Maar als ik een tijdje niet ga rijden, (de tijd die ik heb totdat ik een goed passend zadel heb en die op maat gemaakt is) gaat de bespiering weer weg, en heb ik dus helemaal geen ander zadel nodig.

Je kunt de bespiering goed houden en verder uitbouwen aan de hand, aan de longe, en rijden met een barebackpad... Op die manier kun je alle oefeningen doen die je nu ook doet.
Dan blijft je paard in vorm, en kun jij rustig uitkijken naar een kwalitatief goed zadel.
Voor 2000 kun je bijvoorbeeld al een op maat gemaakt zadel voor je paard incl bijpassende leren singel en stijgbeugelriemen kopen.... daar kun je een leven lang mee vooruit (www.zadelatelier.nl daar heb ik nu een zadel van... echt perfect, voor paard en ruiter!).

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:35

Ja tuurlijk! Daar had ik helemaal niet aan gedacht.
Dankje voor de tip.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:37

Ik heb vorige week een 2ehands Rossner Montreal bij Divoza gekocht en ik vindt deze heerlijk zitten en mijn paard is het met mij eens. Hij loopt hier beter onder dan onder zijn "oude" zadel.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:38

@Liempje: Is het personeel vriendelijk!? Heb je er een zadelpasser bij gehaald?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:39

Bij zadels is 'goedkoop' vaak 'duurkoop'.
Ik heb me ook nooit gerealiseerd hoe 'precies' er naar gekeken moet worden, en ik heb al 20 jaar ervaring.
Ik had wel een relatief prijzig en nieuw zadel bij mijn huidige paard (laten aanmeten), maar zelfs dat was niet goed genoeg.
Nu heb ik een zadel dat vanaf de boom is opgebouwd en voor mij en mijn paard passend is gemaakt, en het is een wereld van verschil.

Nu ik sowieso veel aan de hand werk, longeer, of haar naast de fiets laat lopen... of met barebackpad rijdt, kon ik de tijd zonder zadel wel missen. Wetende dat ze van een 'matig' zadel juist slechter zou worden.
Het is even slikken, maar het is echt iedere cent waard...

Een slecht zadel is een beetje als marathons lopen op houten klompen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:40

Fristi_ schreef:
@Liempje: Is het personeel vriendelijk!? Heb je er een zadelpasser bij gehaald?

Bij Divoza verkopen ze je in principe alles, als je maar betaald.
Vrijwel niemand is daar gediplomeerd zadelpasser EN zadelmaker (wat belangrijk is bij het aanpassen van je zadel).

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:49

Fristi_ schreef:
@Thomina.

Mijn huidige zadel, wordt te smal bij de schoft. Ik had mijn paard zonder bespiering gekocht, en ben nu veel aan het rijden met hem, en meneer heeft spier gekweekt! Ben ik natuurlijk heel blij mee, maar nu moet ik wel een ander zadel aanschaffen. Gister heb ik gereden, (op mijn zadel die dus te smal begint te worden) en ik kan duidelijk merken dat meneer het daar niet mee eens was. De laatste weken wordt hij ook nijdig met opzadelen. Ik moet dus echt zo snel mogelijk een nieuw zadel.

Ik ben goed aan het rondkijken overal, en hoop er toch wel snel een te kunnen vinden. Ik ga vandaag langs 3 winkels, en heb op Marktplaats nog een paar mooie gezien.

Bedankt voor je tips!

Ik bedoel ook niet dat je maanden moet rondkijken.
MAar bedoel meer van probeer eens verschillende merken zadels. En de meesten ruitersportzaken o.i.d. hebben wel verschillende soorten zadels van allerlei merken, dus daar kom je heus wel uit!
En laat het zeker door een deskundig iemand nakijken! Dan weet je zeker dat het goed past.

Tip: nu je niet meer met dit zadel kan rijden, wat ik ook absoluut niet zo doen want je geeft aan dat je paard last heeft.... Ga lekker longeren! in de lange lijnen of gewoon longeren, doe grondwerk. Je kunt je paard ook op een andere manier dan rijden beweging geven!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! *D

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:52

@Thomina: Ja dat was ik ook zeker van plan!

Over je tip: Ik bedoel dat ik bang ben dat de spieren rond de schoft dan weg zullen gaan zakken, met longeren valt dat nog mee, maar ik maak mn paard er niet blij mee!

Ik ga zowiezo niet meer rijden op mn huidige zadel.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:40

Oke, maar hoe wil je het da gaan aanpakken?
Kan je niet even tijdelijk een zadel van iemand lenen om toch door te kunnen blijven rijden?
Als je paard niet vrolijk wordt van longeren... dan zla je er toch wat op moeten bedenken

Maar je bent bang dat die spieren kan weg zakken dat je dan geen passend zadel zult vinden of iets in die trend??
Of ben je bang dat dat meteen na een week niet rijden weg zakt?