Halsverlenger =D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manolito10

Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:50

ik heb veel commentaar gekregen op het feit dat ik met halsverlenger wil rijden
vandaag heb ik voor het eerst er mee gereden, en het was een metamorfose
mijn pony liep aan de teugel!
ik had had de halsverlenger niet eens strak staan
hij liep heel ontspannen en mooi aan de teugel
ben blij dat ik er een heb gekocht!

dat moest ik even zeggen :o

als iemand nog steeds vind dat halsverlegers "slecht" zijn, zeg het dan even

KarinvdM

Re: Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:11

Nee, je pony liep niet "aan de teugel", maar hij liep in de krul omdat hij door een stuk elastiek in die houding gedwongen werd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:13

Erg slecht voor de rug.. Als een paard met het hoofd naar beneden wordt gedwongen terwijl de lange rugspier niet ontspannen is, en het paard niet in verticale balans is, dan kan het paard dus nooit écht ontspannen, en maak je meer kapot dan goed.. Ik zou rijles nemen in plaats van dit soort dingen gebruiken.. Succes! :)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:32

ik heb al rijles, en de instructrice heeft zelf de halsverlenger vastgemaakt, hieruit blijkt dus dat zij ook voor de halsverlenger is. en mijn pony werd niet "gedwongen". het zat heel los. en zodra hij een beetje met zijn hoofd naar beneden ging, trok er helmaal niets aan zijn hoofd. daarna heb ik nog even zonder halsverlenger gereden en hij liep ook toen aan de teugel (door de hulp van de halsverlenger)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:35

Tsja, helaas zijn niet alle instructrices het met elkaar eens.. Maar het is dus gewoon zo, dat je paard niet helemaal lekker in zn lijf loopt, want anders zou hij uit zichzelf gaan ontspannen, en nu dwing je hem toch.. Of het nou subtiel is of niet, je dwingt het hoofd naar beneden, terwijl het paard daar in het lijf nog niet klaar voor is..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:57

Zou je het niet veel leuker vinden moest je je pony goed en netjes kunnen rijden zonder al die extra touwen en hulpmiddelen? Nu liep je pony gewoon in een houding door het elastiek (ook al hangt die heel los, weerspanningheid geeft die sowieso en dat voelt een paard).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:00

Ik ga mee met mijn voorgangers. :) Meid, alsjeblieft als je alleen hiervoor de halsverlener nodig hebt haal hem er dan alsjeblieft vanaf voordat je gaat kampen met rugproblemen..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:04

Nee, hij moest aan de teugel door de elastiek, je hebt hiermee niets bereikt

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:24

Pas alsjeblieft op met een elastiek, ik heb er erg slechte ervaringen mee.
Het paardje wat ik rijd wordt door de eigenaar enkel met elastiek gereden: resultaat: kop in de krul (valse knik) en rug weggedrukt: resultaat: durft nu niet loslaten en ontspannen en zit volledig vast...
Ik heb van het begin geweigerd om met die elastiek te rijden, gelukkig laat de eigenaar mij hier vrij in, en pas nu wordt ze wat soepeler en laat ze soms haar bit los en begint ze een beetje te ontspannen, na bijna een jaar oefenen...
Zo'n ding doet meer kwaad dan goed, op het eerste zicht lijkt het oke, maar denk aan de mogelijke gevolgen op termijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:25

Waar de hulpmiddelen beginnen houdt (over het algemeen) de kunde op. Als jij dat touw/rubber/elastiek nodig hebt om hem "aan de teugel" te krijgen, bewijst dat toch dat hij het niet zelf doe en je hem (hoe subtiel ook) dwingt?
Je dwingt hem nu in een positie waar hij zich blijkbaar nog niet lekker in voelt. Ga eerst een werken aan ontspanning en soepelheid zonder huplmiddelen.

Hiermee kan je je paard zo verknallen.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:29

misschien kun je foto's laten zien als je zelf zo zeker van je zaak bent.
met foto's word het vaker veel duidelijker hoe het echt is, of een filmpje
als jij zo overtuigd bent dat het met beter is ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:42

manolito10 schreef:
ik heb al rijles, en de instructrice heeft zelf de halsverlenger vastgemaakt, hieruit blijkt dus dat zij ook voor de halsverlenger is.

Hieruit blijkt dat je instructrice niet heel kundig is :o Dit kon jij natuurlijk ook niet weten maar wees alsjeblieft niet eigenwijs en leer van de aanbevelingen uit dit topic en geloof ons dat het beter is om een instructrice te zoeken die jou leert rijden zodat je zelf je pony mooi onspannen en aan de teugel kan laten lopen ipv door hulpmiddelen je pony te rijden, door dat elastiek leer jij ook niet hoe je je pony moet rijden (buiten het nadelig effect op de ontspanning van je pony) en als het elastiek eraf gaat dan gaat het misschien heel even goed maar uiteindelijk is je pony weer sterren aan het kijken. Zeg nou zelf, het is toch veel leuker en stoerder als je iets kan laten zien wat je helemaal zelf bereikt hebt met je pony ipv een met een hulpmiddel?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:45

Ik reed mijn verzorg pony eerst met een martingaal dat deed de eigenaar.
Toen heb ik een halsverlenger gekocht, die maakte ik zo vast dat als ze sterren ging kijken ze druk achter der oren kreeg. Ik reed veel overgangen en zorgde dat ze der achterhand meer ging gebruiken. En ja hoor mevrouwliep stukken beter met een halsverlenger na een poosje reden we makkelijk zonder halsverlenger weg.

Ik vind het een vriendelijke methode! Ik longeer er ook graag mee :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:47

Halsverlengers ed. zijn mi. quick-fixes. Met een beetje meer tijd, kunde en begrip kun je hetzelfde effect berijken, zonder dwang of ongemak. Dat zou voor mij toch belangrijker zijn dan snel een oplossing hebben.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:52

Ik heb een keer een halsverlenger omgedaan bij m'n paard. Ze raakte helemaal in paniek :(:) . Daarna heb ik dat ding ook nooit meer gebruikt. Ik ben het met de rest eens. Een goede instructrice kan problemen oplossen zonder hulpteugels. Gewoon goed voorwaarts rijden, af en toe wat terug schakelen, en dan weer een paar passen verruimen. Op de volte zetten, en die vergroten & verkleinen. Longeren doe ik zelf meestal met een pessoa of een dubbele longe.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:48

ik ben niet van plan om de halsverlenger altijd te gebruiken
ik ga hem denk ik gebruiken totdat hij normaal aan de teugel kan rijden (duurt denk ik 2-3 weken ofzo) daarna ga ik proberen het zonder te doen
als het dan weer niet goed gaat, probeer ik het weer met halsverlenger
het is dus niet dat ik heb blijf dwingen, ik gebruik het als tijdelijk hulpmiddel

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:51

manolito10 schreef:
ik ben niet van plan om de halsverlenger altijd te gebruiken
ik ga hem denk ik gebruiken totdat hij normaal aan de teugel kan rijden (duurt denk ik 2-3 weken ofzo) daarna ga ik proberen het zonder te doen
als het dan weer niet goed gaat, probeer ik het weer met halsverlenger
het is dus niet dat ik heb blijf dwingen, ik gebruik het als tijdelijk hulpmiddel

een fout tijdelijk hulpmiddel . Hoe dan ook hij wordt die 2-3 weken wel gedwongen in deze houding te lopen.. Zo kan hij niet op 4 benen gaan lopen en zijn evenwicht niet behouden waardoor hij nooit gaat ontspannen en zijn buikspieren niet gaat gebruiken..

Erg slecht voor je pony, vind het vreemd dat je instructrice dit doet.. Waar heb je les? ;)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:52

manege blauwe steen in wijnandsrade, limburg
niet echt een dressuurstal maar wel goede instructeurs (vind ik)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:11

TS, heb je al de berichten in dit topic gelezen?

Ik zal het heel simpel voor jou proberen uit te leggen.
Kopje van het paard mooi naar omlaag door halsverlenger ≠ ontspannen nageeflijk rijden
Kopje van het paard mooi naar omlaag door correct rijden en goede instructie = ontspannen nageeflijk rijden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:15

Je paars is nu absoluut niet aan de teugel.
Hoofd gaat nu omlaag om de pijn te ontwijken, niet door de juiste balans en ontspanning.

Een paard hoeft niet te leren aan de teugel/nageeflijk te lopen, dat kan hij al, is een reactie op correct rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:16

Hulpteugels zijn niet om te lachen....

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:18

dus een hulpteugel is slecht

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:18

Dat doet hij egt niet uit zichzelf :n hij deed het omdat hij niet ander kon ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:19

manolito10 schreef:

Je kan beter zonder rijden ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:27

manolito10 schreef:

Ja, absoluut...
(Tenzij in handen van iemand die écht weet wat ie doet, wat de gevolgen ervan zijn en eventuele consequenties)

Blij dat je het zelf inziet :)