barebackpad waarvoor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korrie22

barebackpad waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:03

een bareback pad is dat alleen zodat de ruiter meer steun heeft of is het ook beter voor de rug van je paard dan dat je onderzadel of wat dan ook rijd. en zijn er ook bareback pads waar een dekje onder moet??

alvast bedankt <3

korrie22

korrie22

Re: barebackpad waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:09

heeft niemand een idee?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:15

is dat niet juist voor de ruiter om een beter balans en gevoel voor het paard te ontwikkelen? Steun geeft het juist niét volgens mij.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:16

ik weet het niet daarom vraag ik het ook maar is het ook beter voor het paard dan helemaal zonder iets?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:19

Dat wel, maar dat hangt toch wel voornamelijk af van het niveau en de zit van de ruiter. Een stuiterende ruiter is ook op een barebackpad niet fijn voor een paard, maar als je een beetje fatsoenlijk (onafhankelijk) kan zitten, heeft het wel meer voordelen dan zonder iets te rijden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:24

mijn ervaring is dat je als ruiter net wat stroever en zachter op de paardenrug zit. Het dempt wel iets voor het paard maar je moet niet gaan zitten stuiteren want dat is niet fijn (in zadel ook niet maar goed) barebackpad wordt niet met dekje gereden en absoluut niet met beugels

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:25

trustHim schreef:
mijn ervaring is dat je als ruiter net wat stroever en zachter op de paardenrug zit. Het dempt wel iets voor het paard maar je moet niet gaan zitten stuiteren want dat is niet fijn (in zadel ook niet maar goed) barebackpad wordt niet met dekje gereden en absoluut niet met beugels

dat kan tog wel (ze zijn er wel met beugels) maar ze zegggen dat die niet aangeraden zijn maar waarom niet??)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:26

omdat beugels punt belasting geeft wat zeer schadelijk voor de rug van je paard is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:28

Het is fijner voor paard en ruiter omdat je stiller zit dan zonder barebackpad. Zonder barebackpad schuif je een stuk makkelijker dan met.
Uiteraard is een goed passend zadel natuurlijk beter vanwege de drukverdeling die de zadelboom biedt. Dat heb je bij een barebackpad niet.
Beugels aan een barebackpad kan echt niet. Waarom dat zo verkocht wordt, begrijp ik niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:31

Het zorgt er inderdaad voor dat je wat zachter zit, en dat je minder makkelijk wegglijdt. Het geeft verder geen enkele drukverdeling dus daar hoef je het niet voor te doen. Je hebt ze met beugels maar daar mag je absoluut geen druk op zetten: dan belast je de ruggengraat op een punt enorm en dat is absoluut niet de bedoeling, deze zijn er alleen voor een goede beenhouding.

Zelf rij ik wel eens met barebackpad en daaronder een speciaal pad voor onder een boomloos zadel, die de ruggengraat vrij laat. Zo wordt de druk beter verdeeld.