Gebroken lepel/ boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dees21

Gebroken lepel/ boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 12:57

Hoi,

Mijn paard is achter over geklapt met steigeren en nu heeft mijn zadel een gebroken lepel/ boom. Is dit te maken? En wat zou zoiets kosten? Heb een euroriding luxor.

Tigra_

Re: Gebroken lepel/ boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:01

Ik denk dat het behoorlijk wat kost om de hele boom te laten vervangen, dat is wel de beste optie misschien even je zadelmaker bellen, wat het beste is weet niet hoe oud je zadel is maar dat moet je natuurlijk ook even in overweging nemen. Er zijn ook mensen die dan de boom weer vast maken maar dat zou ik nooit doen blijft een zwak plek dus de hele boom vervangen is beter.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:03

lijkt me ook verstandig;) verder je paard en jij nergens last van?

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:21

nee, had hem aan de hand. Jong paardje. Schrok. Stijgerde en viel pardoes om. Was niet de bedoeling. Ging allemaal zo snel. Vind het wel erg van mijn zadel. Zit wel hoog opp de lepel.

Geen idee wat de kosten zijn? Jullie?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:23

dees21 schreef:
nee, had hem aan de hand. Jong paardje. Schrok. Stijgerde en viel pardoes om. Was niet de bedoeling. Ging allemaal zo snel. Vind het wel erg van mijn zadel. Zit wel hoog opp de lepel.

Vervanging van een boom kost al snel 500 euro en dan is het de vraag of dit wel verstandig is aangezien je paard van 600 kilo erop heeft gelegen. Laten maken is zeker geen optie (ook al zijn er zadelmakers die dit doen) Het zal altijd een zwakke plek zijn (de rest van de boom en zadel kan door de val ook behoorlijk scheef zijn). Wie contoleert of de reparatie niet tijdens het gebruik weer kapot gaat en je vrolijk doorrijdt met een zadel met een gebroken boom. Je wil niet weten welke schade je je paard daarmee kan toebrengen.
Advies: hoe vervelend dan ook een nieuw zadel.

Belangrijker is of de rug van je paard geen schade heeft opgelopen. Ik zou daar eerst eens naar gaan kijken.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:42

dees21 schreef:

Oke wel heel vervelend van je zadel! maar wel geluk dat je er niet opzat anders viel het paard dalijk op je!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:31

Ik zou ook de boom laten vervangen om de reden die Shangah al geeft. Verder zou ik iemand even naar de rug van je paard laten kijken (dierenarts, fysio of osteopaat). Achterover klappen zonder zadel kan al voor schade zorgen, met zadel nog veel meer.

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:20

Paard is geheel nagekeken en rug is op de foto geweest. Nergens niks te zien. Heb hem voor de zeker heid laten masseren en krijgt nu een week stap training. op advies van da. Lekker in de molen en als het kan in de weide. Hij viel scheef dus niet recht overover. Maar genoeg om het zadel te doen breken.

Bedankt voor jullie reactie

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:22

Wel echt vervelend!
goed dat je je paard na hebt laten kijken ;) Nog succes ermee!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:39

Top dat je je paard uitgebreid hebt laten nakijken! Hopelijk vind je een goede oplossing voor je zadel.