Verschil tussen een dressuuzadel voor mannen en voor vrouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Verschil tussen een dressuuzadel voor mannen en voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 11:05

Amaretto27

Re: Verschil tussen een dressuuzadel voor mannen en voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:13

Heb ik ook nooit geweten. Wel interessant en logisch eigenlijk!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:16

Zeer intressant filmpje
Verschil is goed te zien, maar ook logisch
want mannen hebben een heel andere bouw dan wij vrouwen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:57

Ja zit verschil in, daarom zit de één ook lekkerder in zadel A dan bijv. in zadel B. Ik zelf kan absoluut niet zitten in een Kieffer, rijd ik mezelf helemaal stuk. Een KN daarentegen gaat super. Helaas wordt er door de meeste merken m.i. vrij weinig rekening gehouden met de verschillen in lichaamsbouw tussen mannen en vrouwen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:04

Wauw! Nooit geweten dat er verschil in zit.

Eigenlijk wel heel erg logisch, ik ben benieuwd in hoeverre de commerciele merken hier rekening mee houden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:07

Ik ben dit onderwerp ook al tegen gekomen en ben mij er meer in gaan verdiepen. Ik blijk dus een typisch mannenzadel te hebben en ervaar in mijn rijden dezelfde moeilijkheden die zij aangaven. Toevallig reed een vriendin van mij laatst in mijn zadel en heb ik dit gefilmd. Zij rijdt intensiever dressuur en heeft normaal gesproken een nette zit. Op het filmje dat we samen bekeken bleek dat zij dezelfde problemen in houden kreeg in mijn zadel. Ik kan er normaal in rijden, maar dit kost mij erg veel rugspieren. Fijn om te weten dat een beter passend zadel

Nu heb ik sinds kort een nieuw paard en was mij toch al aan het orienteren voor een goed maatwerk zadel. Huidige zadel heb ik de afgelopen 8 jaar op verschillende paarden gehad, paste toevallig fatsoenlijk. Op youtube en de website van schleese zie je een ervaren zadelmaker die 3 uur de tijd neemt om een zadel aan te meten. Helaas zie ik tot nu toe alleen zadelmakers hier (ook van goede merken) die uit het oog iets schatten en je binnen een half uur een zadel willen verkopen.

Iemand ervaring met een goede dealer van schleese zadels die langs kan komen? Ik zou dolgraag voor een keer in mijn leven recht willen zitten uit balans.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:20

Wat logisch eigenlijk!

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:28

Ja, die kwam ik laatst ook tegen! Nooit geweten, en super interessant!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:33

Weetje,

ik dacht dat het altijd aan mij lag.. Der zit wel logica in een zadel dus :j IK WIST HET!!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:31

precies! misschien rij ik veel makkelijker en netter in een (voor mij juist) zadel.

Vind het toch raar dat geen enkele zadelmaker dit in de afgelopen 12 jaar heeft aangekaart. Heb ook nooit iemand erover gehoord en nooit iets van gelezen op websites van dure zadelmerken.

Maar heeft iemand een idee waar ik terecht kan voor een op maat gemaakt vrouwvriendelijke zadel?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

Wat interessant! Gelukkig lees ik dit nog tijdens mijn zoektocht naar een nieuw zadel. Al denk ik niet dat je er goed rekening mee kan houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:38

Nooit geweten. Wel heel interessant en logisch eigenlijk!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:15

Interessant, maar wel vreemd dat je hier nooit iemand over hoort.
Ben benieuwd welke zadels voor M/V zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:21

WOW! Heb ik even geluk gehad.. Nieuw zadel is besteld en dat is een vrouwenzadel *\o/*
Ik vond het al zo stom dat mijn beginnersvriend beter in het oude zadel zat dan ik.. Maar dat blijkt een mannenzadel te zijn |(
Bedankt voor de link!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:25

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:26

ja dat wist al langer, wow heeft ook werkelijk lady-seats in het assortiment,en schleese ken ik ook idd

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:41

Schleese werd in NL geleverd door Danny Kroetsch, maar ik geloof dat die niet meer samenwerkt met Schleese en zijn eigen (ook vrouwvriendelijke) zadels maakt.

Ik heb jarenlang met een Schleese gereden, wat een verademing! Niet alleen dat je niet je eigen kruis doorrijdt, maar dat het ook eindelijk uitvoerbaar is om op je zitbeenknobbels te zitten dat je voelt wat er li/re gebeurt. Plus dat mijn, toen toch al wat oudere, paard ineens los ging laten in de kaak. Kicken!
Maar, mijn zadelpasser werkt niet meer samen met Danny en dus kon de boom niet meer aangepast worden, want het verstelapparaat huurde hij bij hem. Het zadel ligt dus nu te verstoffen omdat ik overgegaan ben op Wow, overweeg om voor mijn verse jonkie toch eens contact te zoeken met waar Danny nu komt in NL. Was altijd stal de Molshoop.

Oh, wacht even: www.schwungonline.nl levert Schleese! Saddlefit4life heet het bij hun. Misschien kunnen zij ook mijn oude weer bruikbaar maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:56

juist wittepit,zij hebben ook zo een persmachine om de schlees af te persen!! :)) zonde om zo een mooi zadel te laten verstoffen joh!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:08

Nooit geweten dit. En dat terwijl het bij fietsen de normaalste zaak van de wereld is dat er vrouwen en mannenzadels zijn.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:24

Ben nu wel benieuwd welk zadel ik heb :Y)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:43

En welke merken meer richting mannenzadels gaan en welke meer richting vrouwelijk.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:20

knollentuin schreef:
juist wittepit,zij hebben ook zo een persmachine om de schlees af te persen!! :)) zonde om zo een mooi zadel te laten verstoffen joh!

Is ook, maar ik ben erg te spreken over de vakmanschap van Kerry Sharp, en die doet alleen nog Wow.

Heb jij ervaring met Schwung online? Ik dacht dat zij me ooit eens naar Danny hebben doorgestuurd, dat was of voordat ze iets met Schleese deden of zouden ze willen niks met de oudere zadels te maken hebben?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:18

Geldt dit ook voor veelzijdigheidszadels?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:35

Goh echt nooit geweten!
Ik zie de bokt advertentie al voor me , staat er zo'n zadel te koop komt er een reactie van:
"Is dit een zadel voor vrouwen of mannen?"
:+

Maar idd zou het ook voor veelzijdigheid en springzadels zo zijn? :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:51

Persoonlijk vind ik het mannen- en vrouwenzadel voor een groot deel bedacht voor commerciële belangen. Er zijn anatomisch gezien wel wat verschillen tussen een mannenbekken en een vrouwenbekken (met name de zitbeenderen zijn bij een vrouw iets verder uit elkaar geplaatst), maar deze zijn niet dusdanig dat een vrouw in een 'mannenzadel' alleen maar in een stoelzit kan zitten. Wat ik mis is in het filmpje is onderscheid in de verschillende bekkentypes. Ik werk in de praktijk als houdingstherapeut en merk dat het bekkentype veel meer invloed heeft op de rijhouding dan het onderscheid in geslacht. Zo heb je naast het normale bekkentype het horizontale en steile bekkentype (de stand van het heiligbeen is meer horizontaal of steil). Het horizontale type is het type met veel bil en een holle onderrug, het steile bekkentype is het type met weinig bil en een bijna rechte onderrug. Het bekkentype bepaalt de bewegingsmogelijkheden van de ruiter. Zo kan het horizontale type het bekken goed naar voren kantelen (zit graag voorover), maar moeilijk naar achteren en het steile type andersom (dit type zit bijna altijd in stoelzit).
Als ik kijk naar de voorbeelden in het filmpje, dan vind ik deze suggestief. Op het mannenzadel zit de vrouw duidelijk met een achterover gekanteld bekken, waardoor haar beenligging naar voren komt en een stoelzit wordt gecreëerd. Op het 'vrouwenzadel' zit ze met een te ver naar voren gekanteld bekken (ik ben van mening dat een bekken de middenstand als uitgangspositie hoort te hebben), waardoor haar benen vanzelf meer naar achteren komen. Als de vrouw op beide zadels het bekken in middenstand had gehad, zou er denk ik weinig verschil in houding zijn in het mannen- of vrouwenzadel en zou ze op beide zadels volgens de klassieke dressuurlijn kunnen zitten.

Het bekkentype bepaalt vaak wat voor een type zadel iemand prettig vindt zitten. Iemand met een steil bekken zit vaak graag in een zadel met diepe zit en veel wrong om in balans te blijven zitten. Een ruiter met een horizontaal bekken zal in een zadel met diepe zit nog meer naar voren gaan zitten, omdat het bekken in een dergelijk zadel naar voren gekanteld wordt. Zij kunnen beter voor een zadel met een vlakke zit kiezen. Helaas hebben de meeste zadelmerken momenteel de stijgbeugelophanging te ver naar voren geplaatst ten opzichte van het dieptepunt van het zadel, waardoor veel ruiters uit balans zitten.