help merrie reageerd niet op bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

help merrie reageerd niet op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:29

help!!
ik heb een friese merrie van jaar, heel braaf maar erg opgewonden en soms niet te houden op de weg.
ze is niet onder de indruk van verkeer maar is echt ontzettend fris en het grootste probleem is, ze reageerd totaal niet op het bit, zit nu te twijfelen wat ik moet doen.
enkel en dubbel gebroken heb ik al geprobeerd, daar loopt ze zo doorheen.
ben niet zo'n voorstander van stang en trens maar is dit misschien wel DE oplossing zodat ze wel weer rustig mee kan op buitenrit? of andere tips wat mischien kan helpen? ik heb zelf het idee dat het echt aan het bit ligt, ze drijft haar eigen zin door doordat ze het bit gewoon niet lijkt te voelen.

Janski

Re: help merrie reageerd niet op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:34

zou eerst thuis eens goed werken aan gehoorzaamheid, en mocht je voor de veiligheid wat anders willen is D&T ongeveer het laatste om aan te denken. Ik zo eerst eens een pessoa proberen met twee teugels dat functioneert als normaal bit als je de teugel aan de onderste ring niet gebruikt. Of een normaal bit een een thiedeman of een slof wil ook nog wel extra remkracht geven.

Maar in de basis moet je paard gewoon gehoorzaam zijn dus oefenen en opvoeden, voor je naar meer ijzer grijpt. Ho = ho die basis moet ie gewoon begrijpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:34

een ijzeren staafje zal nooit de oplossing zijn. Je zult terug moeten gaan naar de basis.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:48

aan de hand is het wel ho=ho, ze is goed opgevoed qua basis naar mijn idee.
kan haar aan het halster wel zo meenemen en dan is het geen drammen.

het probleem is ook alleen buiten, in de bak is het geen probleem. buiten zit er nergens een rem bij haar.
ik ga eerst een pessoa proberen en ik heb een thiedemanteugel geleend om te kijken of dat werkt, ga dat morgen proberen.

met buiten rijden is het vooral naar links lopen terwijl ik naar rechts wil, totaal geen reactie op het bit. wel op been trouwens. stoppen doet ze wel maar moet er wel moeite voor doen...

ga maandag sowieso eens haar tanden na laten kijken, misschien dat daar het probleem zit, of een wondje in haar mond

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:49

Maar zou je dan niet eerst eens gaan kijken wat de oorzaak is voor dit gedram? Blijkbaar is er niet genoeg vertrouwen tussen jullie beiden bij het buitenrijden.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:58

ik denk al te weten wat het probleem is, toch haar kiezen. mijn vriend ging net voeren en ze liet al het kuilvoer zo uit haar mond vallen zonder het te hebben gekauwd. ga eerst daar de oorzaak van aanpakken en dan kijken we weer verder.

caira, het is inderdaad een samenspel van omstandigheden denk ik, door haar gedram en trekken naar een kant waar ik niet op wil word ik angstig omdat het levensgevaarlijk kan zijn langs de weg, dat voelt zij weer en dan is de cirkel rond.
ga maandag haar kiezen na laten kijken omdat ik bijna zeker weet dat daar 1 van de problemen zit, het bit zit haar echt niet lekker. heb ik dan nog echt hulp nodig zal ik weer een topic starten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:12

Last van de kiezen heeft ze in de bak en buiten dat zou op kunnen spelen maar dat kan je probleem niet zijn buiten. De opvoeding klinktmij niet oke want ze luistert niet buiten ze doet wat ze zelf wil en reageert buiten niet op je hulp.

dus ik zou kleime stukje buiten gaan ofenen en trainen op gehoorzaamheid.
hoe moet dat als je wedstrijden zou willen rijden en je moet losrijden op een veldje? buiten of binnen maakt mij niet uit als ik er op zit zeg ik waar we heen gaan. Je bent goed op weg met de opvoeding binnen, nu buiten nog :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:14

Leer haar eerst wat grondwerk in een piste of een stukje van de weide! Er bestaan genoeg methodes om je op te baseren. Leer ze eerst perfect stappen, draven, stoppen en achteruit gaan terwijl ze je volgt. Zij moet eerst jouw lichaamstaal leren begrijpen en je gezag aanvaarden. Ik heb een super hete Lusitano merrie, ook zeer gevoelig als Friezen. Ik realiseer me dat soms niet, maar als ik aan het werk ben, zijn mijn schouders maar half ontspannen. Dan krijg ik mijn merrie met niets kalm.
Jij moet eerst leren letten op je ademhaling, je mag in de kern van je buik geen gram stress voelen, want dat voelt je paard ook. Door grondwerk zal je al veel zien verbeteren, maar dan moet je ook een goed iemand vinden die je begeleid. Doe dat bit eens weg (en aub, los het niet op met nog zwaardere bitten, echt waar, dan zal ze je op een keertje toch te grazen hebben, zo zijn er al heel veel ongelukken gebeurd...) en werk gewoon met een touwhalster op wederzijds vertrouwen en respect.
Als je grondwerk in orde is, zowel buiten als in de piste, je energie of stressniveau 0 is, alle spieren ontspannen in je lichaam en je positief denkt dat ze niet zal tegentrekken (inderdaad, als jij denkt dat ze iets zal doen, dan gebeurd dat ook, een paard voelt dat perfect aan!!!)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 09-01-11 01:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:19

eens met bovenstaande.maar je reactie?
geen voorstander stang en trens? :roll: dat is al voor een Z ruiter voor de oefeningen en net dat ene beetje en dan ga jij er mar mee naar buiten? :n
Net zoals passoa .. waar het verstand v/d ruiter eindigt ..beginnen de hullpteugels en in dit geval de scherpe bitten...

op een gegeven moment lopt ze daar ook doorheen. dus ga terug naar de basis idd ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:22

Ander bit kan het voor het buiten rijden misschien wel oplossen, hou er wel rekening mee dat ze hierdoor misschien wel harder in de mond kan worden en dan je vriendelijker bit in de bak minder accepteerd.

Niet om je bang te maken maar als een paard echt wil gaan, gaat het toch. Dan maakt het weinig uit wat er precies in hangt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:59

als een paard wil gaan dan gaat ze, dat realiseer ik me erg goed en daar zit misschien ook het probleem.
ze schiet er tot nu toe niet vandoor godzijdank het zijn alleen net even een paar zijwaartse pasjs om te laten zien dat iets haar niet zint. we gaan ermee aan de slag. ga vandaag met haar alleen even hier de straat uit en niet verder, kijken wat ze doet en waar ik kan beginnen met corrigeren.

ik zij al dat ik niet met stang en trens wil gaan rijden maar had er laatst ook met een bokker over en die adviseerde dat, zij reed haar fries ook met stang. ik vind dat zelf helemaal niet prettig, inderdaad omdat ze hard worden in de mond en het gaat te goed om er scherpe bitten in te gooien. de reden waarom ze het steeds buiten doet moeten we nog even achterhalen, ga met haar aan de slag, eerst maandag de tandarts laten komen, weet wel dat daar ook een probleem zit. misschien dat als zij mijn stress voelt doordat ze niet wil luisteren, ik te hard aan de teugels ga hangen ( onbewust) en zij gaat protesteren.

we gaan er werk van maken, op de grond en in de bak is de klik en het vertrouwen er wel helemaal en dan loopt ze heerlijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:04

Met bit iets oplossen... wat als ze niet op S&T zou reageren, hang je er dan prikkeldraad in? -> grapje...

Ga idd eerst eens terug naar de basis, en ga mét die basis buiten oefenen. Je zegt dat ze binnen netjes aan het halster meeloopt, en met een gewoon standaard bit geen probleem in de bak heeft, dan kan je dat aan de hand buiten gaan uitbouwen. In alle rust. Neem desnoods zelf eerst wat Bach Rescue in, zodat je angst voor de angst weg is, en je vertrouwen uitstraalt. Als het dan aan de hand buiten goed gaat, ga je er kleine stukjes op, en dat bouw je zo ook weer uit. Gaat dat goed kan je altijd voor je eigen gemoedsrust een Thiedemann omhangen, maar het is een hulpteugel, geen standaard gegeven dus.

Vertrouwen is je basis, vertrouwen van jou in je paard en andersom. Is er dat niet, dan kan je erin hangen wat je wilt, maar zal het nooit goed gaan.

debbie010373

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:23

hoi, heb hetzelfde gehad met mijn shetje voor kinderen. een danger-bit biedt uitkomst; stang indien nodig, maar bij braaf terugkomen op zit en rustige ophouding, dan blijft het bitje een dubbel-gebroken trensje.... ideaal en werkt super!!!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:00

Ik zou er toch echt een slofje bijhangen, je kunt die gewoon los laten hangen en gewoon het bit gebruiken, zodra hij er dan uit knijpt kun je je slof er even bijpakken. Zo kun je zonder al te veel in de mond rijden en het toch veilig houden.
Wel in de bak al even met een slofje oefenen als je er zelf nog nooit mee gereden hebt, anders word het er natuurlijk ook niet veiliger op.
Even iemand vragen om mee te lopen wil ook helpen, zo ben je zelf vertrouwder en geruster omdat je je veiliger voelt en kan deze natuurlijk altijd je paard even bijpakken als het niet lekker gaat.

EDIT: Stukje verduidelijkt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:30

Hyposjuhhh schreef:
Ik zou er toch echt een slofje bijhangen, je kunt die gewoon los laten hangen en gewoon het bit gebruiken, zodra hij er dan uit knijpt kun je je slof er even bijpakken. Zo kun je zonder al te veel in de mond rijden en het toch veilig houden.
Wel in de bak al even met een slofje oefenen als je er zelf nog nooit mee gereden hebt, anders word het er natuurlijk ook niet veiliger op.
Even iemand vragen om mee te lopen wil ook helpen, zo ben je zelf vertrouwder en geruster omdat je je veiliger voelt en kan deze natuurlijk altijd je paard even bijpakken als het niet lekker gaat.

Slofje??? Wat voor advies is dat? Stel nu eens dat dat paardje pijn heeft? Dan ga jij daar nog een hulpstuk aan toevoegen uit onkunde? Ik hoop dat je de erreur van je post inziet. Met hulpteugels en straffere bitten los je niets op. Je onderstreept enkel en alleen je onkunde en kortzichtigheid, maar het is opnieuw het dier die deze zaken moet verdragen.
Oei...ik zag net dat je 13 bent. Sorry dat ik zo fel reageerde, maar je moet nog veel leren vooraleer je iemand advies geeft ;-)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:34

er staat ik heb een fries van jaar. hoe oud is ze dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:34

Cambiar schreef:
Hyposjuhhh schreef:

Slofje??? Wat voor advies is dat? Stel nu eens dat dat paardje pijn heeft? Dan ga jij daar nog een hulpstuk aan toevoegen uit onkunde? Ik hoop dat je de erreur van je post inziet. Met hulpteugels en straffere bitten los je niets op. Je onderstreept enkel en alleen je onkunde en kortzichtigheid, maar het is opnieuw het dier die deze zaken moet verdragen.
Oei...ik zag net dat je 13 bent. Sorry dat ik zo fel reageerde, maar je moet nog veel leren vooraleer je iemand advies geeft ;-)

Ik las het net ook, mijn tenen gingen ook flink krom staan... in dit geval vindt ik het niet eens een excuus dat iemand nog jong is, want wat als ze haar eigen advies opvolgt.... óók voor jongeren geldt, vraag advies aan mensen die al langer in de paarden zitten en meer ervaring hebben, daar leer je van. Verdiep je in de paarden, hoe ze in elkaar zitten, hoe alles werkt en vooral, naar de oorzaak leren zoeken, niet meteen de zwaarste hulpteugels eraan hangen en maar kijken waar het schip strandt. TS is in deze goed bezig vindt ik, die zoekt en neemt dingen aan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 01:22

hoi,
ze is 7 :)
haar kiezen zijn niet goed, tandarts komt het van de week oplossen, ik heb een bevriende dierenarts en heb die meteen laten kijken :D kijken hoe het dan gaat.
de reden dat ze het alleen buiten doet is dat ze mijn spanning voelt daar ik wil voorkomen dat ze de weg op loopt als er iets aankomt. is ook voornamelijk met laten stoppen. achteraf niet zo gek als ik zie hoe ontstoken 1 van haar kiezen eruit ziet. zit een hele rode rand omheen, dat moet haar pijn hebben gedaan.

at ze het niet in de bak deed is denk ik omdat ik in de winter niet de mogelijkheid heb om naar die bak te gaan ( is een paar km verderop), haar ontstoken kies is vast iets van de laatste tijd en zeker niet van de zomer, dan was het al eerder opgevallen met eten ook, ze laat het duidelijk gewoon uit haar mond vallen.
dat zal dus bijna zeker de reden zijn van dit ik wil niet naar het bit luisteren probleem, ze heeft pijn :( arm ding, rij haar niet meer tot ze geholpen is en dan kijken we weer verder, langzaam opbouwen met naar buiten gaan kan sowieso geen kwaad daar gaan we aan werken.
bedankt allemaal!